HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad tänker du på, egentligen? Musiken? Felen? Appa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/04/24 :  07:38:52  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
raterna?


Vad hör du, när du sitter och spisar framför din anläggning?

Hör du på musiken?
Lyssnar du på tekniken?

Är det fel och brister som ofta eller ständigt stjäl din uppmärksamhet?

Byter du "skiva" hela tiden?
Vad beror det på, i så fall?

Det kanske inte går att svara kategoriskt.
Men, var brukar ditt fokus ligga?

Nu, med en del perspektiv, kan jag säga:

Det var mycket tydligt hur jag själv - i många år - rusade runt och bytte prylar, men kom aldrig någon vart.
Egentligen.

Med varje nytt högtalarpar, så lät det naturligtvis annorlunda.
Men det lät samtidigt hela tiden på ett sätt, som gjorde att jag inte kunde slappna av och sluta tänka på tekniken.
Jag tänkte hela tiden på felen.
Fast jag inte ville.

Det gör jag aldrig numera.
8O

Egentligen, så spelar det ingen roll varför.
Om det är Strmbrg som blivit "kastrerad och godmodig", eller om det handlar om annat.
Det väsentliga är att jag kan fokusera på musiken, och inte på felen i tekniken.

Hur skulle du själv beskriva dessa aspekter?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/04/24 07:39:51

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/04/24 :  08:00:56  Show Profile Send Eref a Private Message
Nåt som fick mig att "vakna" lite ur det tillstånd du beskriver var efter att jag genomgått en bypassoperation. Har också haft en tendens att lyssna på fel etc även om det kanske inte varit lika extremt som ditt lyssnande kanske varit. Men i samband med en stroke och efter en operation med en hel del komplikationer låg jag och tänkte att jag skulle göra mig av med alla ljudgrejer. När jag kom hem lyssnade jag ingenting på anläggningen. Smidde planer på att ge bort grejerna och sälja. Tills jag en kväll började lyssna - på musik. Och blev fast. Jag lyssnade bara på musiken och det kändes så skönt och lät så bra. Vill gärna vara kvar i det tillståndet och just bara lyssna på musiken, det låter ändå väldigt bra hemma hos mig, good enough.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/04/24 :  09:25:51  Show Profile Send Passerati a Private Message
Rösterna och musikens nerv gör mig glad. Lyssnar nog ungefär lika på musik som om man stod ex 5st kompisar i en ring och samtalade. Lyssnar på den/de som pratar för tillfället och hör bakgrundsljuden samtidigt.

Låter det som att personen på låten står i mitt rum och sjunger, är det lätt att tralla med Är det bara ljud som kommer från två punkter (högtalarna) blir det lätt oengagerat för mig. Nog snöat in lite på sångrösten men wtf liksom, jag njuter av det, så jag lär fortsätta!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/24 :  09:39:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Det varierar givetvis.
Men som du skrev "brukar", så brukar jag bara lyssna på musiken i sig.
Men beroende på vald musik och dagshumör lyssnar jag ibland mer på rösten, ibland mer på instrumenten ibland mer på texten osv, ibland mer på totalintryck, ibland på tema, ibland söker jag influenser som styrt artisten (-erna) osv osv .

Ibland reflekterar jag över stereobild, frekvensgång eller annat. Tänker att den där ståbasen var inte speciellt tydlig, eller jäklar i gatan vad skönt tryck det var i dom där trummorna eller vad härligt skönt den där rösten kommer från en väldefinierad plats mitt i ljudbilden osv osv.
Detta händer dock lite mer sällan.

Vid byte av någon pryl eller vid byggande av högtalare så förskjuts perspektivet naturligtvis rejält över till att lyssna på ljudet och sakerna, men efter en tid så har allt återgått till det normala.

edit:
Du hade en fråga till, jag lyssnar normalt sett på hela skivor/album. Även fast jag spisar mycket mp3. Jag hatar när folk håller på och bryter mitt i låtar.

edit2:
Jag har inget speciellt bra anläggning, så av ren självbevarelsedrift kan jag inte hålla på och lyssna efter fel.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/04/24 09:43:38
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/04/24 :  09:48:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är himla trist när hifiintresset kommer ivägen för musiklyssnandet. Jag har själv varit i det tillståndet under några år då det inte spelade någon roll vad jag gjorde med anläggningen. Jag hörde bara fel och ändrade jag någontig så hittade jag nya fel. Det lät aldrig som jag ville.
Så, varning, varning! Se upp så att ni inte hamnar i det tillståndet.
Då hjälper inte nya högtalare utan det är en psykolog man behöver.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/24 :  09:59:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Musiken SÅ KLART! I det ögonblick man "hör" kablar, kondingar, spikar och fan-och-hans-mormor är loppet kört. Då kan man ju ställa sig vid motorvägen och lyssna på förbisusande bilar likaväl.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/24 :  10:12:50  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag är som väl är alltför dåligt bevandrad i tekniken för att lyssna på anläggningen. Jag kan likväl ha åsikter om hur det låter, men att säga att det låter fel eller att det måste åtgärdas är överkurs.
Musiken återgiven i en anläggning är dock alltid återgiven. Live är en annan sak. Där finns en dimension till som fattas hemma i stereon, och det är klart att man gärna vill komma så nära den idealbilden som möjligt om det nu går utan att anstränga sig alltför mycket.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2010/04/24 :  11:27:32  Show Profile Send Bland a Private Message
Egentligen är jag en usel hifi-ägare! Jag har lagt ner mycket pengar på något jag kanske inte behöver. Efter jag köpt det mesta, för tio år sedan, har jag inte tröttnat men insett att musik låter bra på det mesta! Det funkar i bilar, datorn, radion på köksbordet...osv. Jag kanske var tvungen att lägga ner mycket pengar för att inse att jag hör med huvudet inte öronen! Anläggningen skapar inte musik det gör hjärnan! Men, visst låter min anläggning bättre än bilen.....

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/04/24 :  11:39:19  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Jag är som väl är alltför dåligt bevandrad i tekniken för att lyssna på anläggningen. Jag kan likväl ha åsikter om hur det låter, men att säga att det låter fel eller att det måste åtgärdas är överkurs.



Min sambo är inte intresserad av hifi egentligen, och funderar nog inte på tekniken bakom sina egna apparater.
"Jag kan inte sitta sådär mittemellan högtalarna och lyssna som du gör."
Däremot har hon vid ett flertal tillfällen fällt omdömen om mina anläggningar.
"Det låter stickigt." De flesta moderna högtalare med domediskanter.
"Det är nå't som fattas." Flera av mina självbyggen.
"Låter inte den där fiolen mer som en skokartong?" Var en kommentar för många år sedan, då jag byggt en rundstrålande högtalare av tre Philips 8x3" i ett stående prisma.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/24 :  12:05:19  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag tror många gånger våra respektive kan göra en bra bedömning,
för de lyssnar på hur det låter med ofördärvat sinne.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/04/24 :  18:39:06  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag är ju, som möjligen framgår här och där, högtalartillverkare till professionen. Det här har jag sysslat med, i olika former, sedan sent 70-tal.

Det är då naturligt att det väldigt ofta är besökare här hemma för att lyssna på högtalare.

Det fungerar inte, efter ungefär 3,14 sekunder börjar jag spela skivor för gästerna i stället, glömmer helt tanken på att dema högtalare, i de flesta fall går dock de nyvunna vännerna iväg med en shoppinglista på skivor de aldrig hört talas om.

Å andra sidan så är ju 95,389543% av mina kunder professionella användare,
men jag har aldrig demat hos en ny prokund utan att det slutar på samma sätt, jag spelar musik jag tycker om och pladdrar om den, men jag har aldrig heller demat hos en prokund som inte efteråt köpt mina högtalare, således kan vi väl ana att musiken är betydligt viktigare än apparater.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/04/24 :  21:52:51  Show Profile Send Lech a Private Message
Strongt gjort tycker jag.

quote:
aldrig heller demat hos en prokund som inte efteråt köpt mina högtalare, således kan vi väl ana att musiken är betydligt viktigare än apparater.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2010/04/25 :  09:42:17  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hmm, sjalv bryr jag mig inte om hur det later i bilen tex. Har inga forvantningar pa ljudet, det ar formodligen darfor jag njuter mer av musiken i bilen.
Sitter jag hemma och lyssnar, retar jag mig pa detaljer som inte ar sa bra i atergivningen, plus brister i anlaggningen och rummet. Da funkar endast riktigt bra inspelningar vilket begransar musikvalet betankligt. Som ketchup pa glassen har vi fatt nya grannar som klagar om vi andas for hogt

Peter
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/26 :  10:31:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det måste vara musiken för min del även om jag letar efter förbättringar låter jag inte tekniken ta över hittar man något som gör att musiken låter bättre så är det bra men jag skulle nog inte enbart gräva ner mig i att byta något för att en detalj inte är där. Det skall svänga rejält så att man blir glad när man lyssnar då är det kul.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/04/26 :  10:54:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Det fungerar inte, efter ungefär 3,14 sekunder börjar jag spela skivor för gästerna i stället, glömmer helt tanken på att dema högtalare, i de flesta fall går dock de nyvunna vännerna iväg med en shoppinglista på skivor de aldrig hört talas om.

Ingvar - Du kanske skulle börja sälja skivor istället

Ang. ämnet - Jag har lite olika perioder.
Om jag nyligen köpt någon ny pryl (senast var det nya/beg signalkablar) så lyssnar jag mest på ljudet och försöker definera vad som vart bättre eller annorlunda.
Men för det mesta så njuter jag bara av musiken och bryr mig inte om att leta fel på prylarna.
Jag har nu en anläggning som har "rätt" ljudkarraktär - de fel och brister som finns är jag väl medveten om så de behöver inte analyseras i onödan, det är bara att göda spargrisen och vänta tills den är full. (Ny vinylrigg ska köpas)
En dagsfärsk reflektion - Jag spelade nyligen några skivor med relativt hifi-mässiga inspelningar, men när jag bytte till en gammal Iron Maiden vinyl "Piece Of Mind" så fick jag gåshud dirkt! trots den mediokra inspelningen...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000