HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 låg nivå på ljudet från Denon AVR 1610..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2010/04/23 :  23:23:38  Show Profile Send vagabond a Private Message
Hej!
Har köpt denna förstärkare och det känns som att nåt inte stämmer riktigt. Volymratten måste vridas många varv innan ljudet kommer. Mätaren börjar på -80dB men ljudet kommer(svagt) först vid -40dB och om man går mot noll så börjar ljudet arta sig men är fortfarande "tunt". Min gamla förstärkare börjar spela i princip direkt (samma högtalare används). Nån som har några tips?

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/24 :  00:45:24  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det är ju ingen stark reciever du köpt precis... Jag tror att allt är i sin ordning!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/04/24 :  07:00:52  Show Profile Send Sundström a Private Message
75 watt ska det väl indå gå att spela tokhögt med? Har du testat annan ingång och annan ljudkälla så det inte är källan som spökar? Gå till en affär och lyssna på hur deras Denon uppför sej.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/24 :  07:40:27  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Dynamic EQ är en avancerad, digital loudness-funktion som anpassar ljudet till en låg volym #8211; alla tiders sent på kvällen när barnen ligger och sover. Du får också möjlighet att spara tre personliga grundinställningar så att du t.ex. kan skifta mellan de optimala inställningarna för film och musik på ett kick.


Du har inte råkat aktivera den va?


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/04/24 :  09:40:21  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
75 hembiowatt är INTE 75 hifiwatt... Kanske hälften. ;)
Man mäter inte på samma kritiska sätt som i hifivärlden.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2010/04/24 09:59:55
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/24 :  10:10:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låter inte som en effektfråga. Kolla Kmjs tips.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/04/24 :  10:32:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Samtidigt låter det skumt att en dynamikkompressor skulle minska den upplevda ljudnivån, tycker ni inte?
Det första jag skulle göra är att slå upp instruktionsboken och leta rätt på "factory reset", kanske någon lagt nåt tungt på fjärrens individuella volymknappar?

Finns det impedans omkopplare? Är högtalarna extremt tungdrivna eller har ovanligt hög impedans?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2010/04/24 :  23:16:53  Show Profile Send vagabond a Private Message
Vad trevligt med svar :)
Jag har provat med fabriksåterställning men ingen skillnad. Var i butiken idag och även demoexemplaret uppför sig likadant, dvs ljudet börjar komma först vid mitten av skalan. Ganska märkligt, men jag tänkte inte på det första gången, det finns ju liksom ingen poäng med det. Har provat med två par högtalare, ett av dem rätt så tungdrivna men ingen skillnad där heller. Kanske en vanesak..

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/04/25 :  00:13:49  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag köpte precis en Yamaha receiver och där händer inte heller mycket med volymen förrän man vridit rätt långt, dock lagom lyssning vid -25 ca...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/04/25 :  11:06:05  Show Profile Send JonasY a Private Message
Audiovector: Spelar ju ingen roll när vi pratar ljudeffekt! Effekten på slutsteget påverkar inte heller hur volympotten står, kommer bli exakt samma sak om man kopplar in ett 3kW slutsteg.

Detta är inget fel utan så Denons receivrar uppför sig. Spela på och var glad!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000