HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Myten om WAF-en
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ryssen
100.000-klubben

8495 Posts

Posted - 2010/04/19 :  15:03:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
+1

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/19 :  17:38:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror beteckningen WAF är uppfunnen av män för att kunna köra över sina bättre hälfter och hellre lägga pengar, tid och energi på stora, fula och dyra stereogrejjer än lösa in lån, betala el- och teleräkningar och nya kläder till barnen ...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/19 :  20:08:56  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Det retar mig en aning att det alltid verkar vara tjejer/fruar som inte gillar hifimöblemang. Finns det ingen girl power inom hifi mer än du Marina? Vägrar att tro att mina grejer är speciellt manliga. Tjejer gillar ju musik och prylar också skulle jag gissa. Vore ju härligt om man kunde imponera på kvinnor med sin nya signalkabel eller mc-pickup t.ex.

Ja man kan nästan börja tro att kvinnor inte tycker om bra musik och bra återgivning av densamma ...

Jag tror att det delvis dödas av allt för stor teknik-fokusering, ja särskilt av den genomsnittlige medlemmen av detta forum.
Om man fokuserar mer och pratar med sambon mer om musikmaterialet, återgivningen, designen och möbleringen, men mindre om tekniska bitar som basreflex, single end, kablar, fregvensgång osv osv så tror jag många kvinnor (och icke hifinördiga män ) lättare kan ta till sig av hifi-hobbyn.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/04/19 :  22:00:35  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Om man fokuserar mer och pratar med sambon mer om musikmaterialet, återgivningen, designen och möbleringen,......

Jag instämmer mer Mickel-mackel.


Sen ska jag bara tillägga att det går att konstruera "feminint" resp
"maskulint".
Kvinnor gillar musik och vill ha bra återgivning och dom klarar
teknikbiten också. Men kanske inte en teknisk analys av skillnaden
mellan två kablar (som ändå hängs upp i en liten söt rosett bakom
förstärkaren).

Min dotter tex. tycker det är kanon att veta att ett gäng "hifi-nördar" "godkänt" hennes val av utrustning. Vetskapen att det är
bra grejer är got nog för henne.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/19 :  22:46:37  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag kan hålla med Soundbrigade om att WAF antagligen föddes i kulturkrocken mellan han och hon. Bristen på förståelse som Mickel-Mackel talar om kan alldeles säkert ge upphov till "Fnys!" när en oversized låda dras in i hennes (även hon bor där) vardagsrum. När de sen ska motiveras med watt, ohm, decibel och herz - ja då är det nog kört.

Hemma har det vanligtvis börjat så här: "Lyssna här ..." och sen: "... och lyssna nu!" Klart att man var såld, det lät ju bättre.


Waf, Waf!

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/04/19 :  22:57:35  Show Profile Send bibl a Private Message
... och om vi nu skulle höja blicken en aning är det ju egentligen inte en WAF utan en PAF (Partner Acceptance Factor) det handlar om. Det finns nördar av alla de slag och även om nördarna ofta tenderar att tillhöra det manliga slaget finns det gott om även kvinnlig sådana, vilket ju trådskaparen är ett bevis på. De flesta nördar är dessutom sambo med en inte fullt lika nördig person vilken alltså är den vittomtalade W(P)AF... Om det sedan handlar om HIFI, hundar, bilar eller som i min svärmors fall under några år fuchsia är ju tämligen egalt (hon hade över 100 sorter varav det stora flertalet övervintrades i ett på tok för litet förråd försett med ett otal lysrörsramper i taket...)
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/19 :  22:57:46  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Vore ju härligt om man kunde imponera på kvinnor med sin nya signalkabel eller mc-pickup t.ex.


Inte en chans! Kolla här som sladdarna ser ut:



Signalkabel? Var är den? Jag ser bara en härva av sladdar i olika färger.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/19 :  23:00:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/04/19 :  23:20:13  Show Profile Send Eref a Private Message
Måste erkänna att jag blir halvvild av upphetsning när jag ser en så spännande kabelhärva. Undrar om det är manligt?Waff!!!
Skulle vara en utmaning att konstnärligt gestalta hifikabelhärvor antingen fotograferade eller målade. Med musik som bakgrund...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/04/19 :  23:30:01  Show Profile Send Eref a Private Message
Det är väl just tanken på all kärlek och omsorg som förknippas med kablarna och det magiska ögonblicket när man sammanbinder apparaterna...
Samtidigt som kablarna är lite oansenliga och undanskymda så blir ju anläggningen ingenting utan dem. Sånt fascinerar och väcker känslor!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/04/20 :  09:39:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag förstår inte aggen mot sladdar. Sladdar är vackra. Slangar är manligt. Storleken HAR betydelse. Kvinnor har sen urminnes tider motarbetat detta. Det började med telefonen. Ni skulle prompt vara växeltelefonister. Vad händer sen? Jo, NI TAR BORT SLADDARNA!!! Tänk att få sitta och koppla sladdar hela dagarna... Nu ska det bara tryckas på en knapp. Helst inte ens det, flera fjärrkontroller? Det ratar ni. Multifjärr? Det är för krångligt. Nej från och med nu är det AMS - Accept My System eller helt enkelt: Rör inte min kompis!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/20 :  10:04:58  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
två kablar (som ändå hängs upp i en liten söt rosett bakom
förstärkaren)

En mening som jag sitter och retar mig på ...

Det finns väldigt gott om tjejer som inte alls tycker om små söta rosetter och glasprydnadssaker och små söta prylhyllor osv.

Däremot verkar det vara ganska ovanligt med tjejer som gillar tekniken för teknikens egen skull. Men det är faktiskt hyggligt ovanligt bland killar med om jag så får säga.
Av alla mina vänner så skulle de allra flesta inte stå ut speciellt många sekunder om jag gick in för att berätta om den rent tekniska porren i alla prylar, det gäller båda könen helt enkelt.
På detta forum finns det däremot en majoritet av teknikporrare, känns det som iaf.

Detta är nog inte heller begränsat till HiFi, många tjejer och kvinnor (och kanske pojkar och män med) tycker säkert om bilar på ett eller annat sätt. Dom gillar linjerna, gillar snabbheten eller acc-villigheten, dom gillar finesserna runt förarplatsen, gillar instrumenteringen osv.
Däremot känns det för många inte alls lika viktigt om wastegaten är försedd med en bypass-ventil eller inte, eller vilket material det är på bromsbeläggen.
Det är helt enkelt fokus på hela systemet, eller produkten, inte smådelarna i sig.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/20 :  12:12:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Två viktiga saker:

ETT: Under den kommande DIY-träffen borde Fru Bernd Jansson (tänk att man titulerar, eller har titulerat, fruar i USA på det viset. Fast så görs ju i Sverige också där frun är "delägare" i makens titel; överstinna, ingenjörska, prostinna ...) samla alla närvarande damer och utdela ett WAF-pris till den enhet (alla kategorier) som är mest tilltalande för .... fruar.

TVÅ: Jag tror många ssocierar WAFade produkter till osynliga stereoprylar som kan streama Enya och Michael Bolton i lagom mängder och volymer, men jag som försöker WAFa mina byggen så gott jag kan ser nog WAF som beroende av form, färg och funktion. Fru Ber... Marina pekar ju själv på STORA prylar som dock har ett attraktivt utseende och makens lilla slutsteg klandras, säkert för att den saknar form- och färgfaktor.
Tittar man på vad folk .. hur folk bygger på olika forum verkar funktionen vara allena saliggörnade och små 10W SE-steg med 300B får plötsligt bli stora som en mikrovågsugn från 50-talet och se hur (djävliga) ut som helst.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/04/20 :  12:45:42  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


quote:
....en liten söt rosett ........



Det sagt för att provocera lite....


Presonligen tror jag att men ska undvika "grabbighet".
Och jag är helt övertygad om att ett DIY-projekt skulle vinna
mycket på att tjerena får ett ord med i laget. Det är nog så
Maria menar, om jag rätt förstått.

Kalla gärna "god balans" mellan maskulint och feminint för WAF

Ursäkta stavfel.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/04/20 :  12:57:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
WAF är ingen myt utan en praktisk och högst påtaglig verklighet för många (inkl mig). Det olyckliga med att prata om WAF är att man med ficklampa bara belyser ett område (här hifi) där det måhända råder delade meningar och viss dragkamp i hemmet - där det i själva verket finns betydligt fler. Att leva tillsammans är ett givande och tagande där man till slut hittar en balans. I vårt vardagsrum har jag fått givna (smala) ramar för hur stora grejer får vara, färg osv till hemmabion. Fine. Hennes intresse är inredning och hon måste få leva ut det intresset för det ger mig ett fint hem i slutändan...

Ute i musikstugan... lite andra prioriteringar.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/04/20 :  15:06:32  Show Profile Send Eref a Private Message
Håller helt med Huzze och Mickel-Mackel!
Tycker det är märkligt att det alltid snackas om hur kvinnan tillåter (i bästa fall) det ena eller det andra i hemmet. Jag bestämmer naturligtvis själv ihop med den jag lever med.
Jag tycker det där speglar en kvinnosyn som känns förlegad och som inte jag vill ställa upp på. Misstänker att kvinnor är precis lika begåvade inom teknik och gränsande områden som män utan att vara mindre kvinnliga för det. Och vice versa.
Modigt och bra av dig Marina att hålla fanan högt här på Hififorum men det är kanske inte helt lätt att representera alla hifikvinnor.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/04/20 :  16:35:42  Show Profile Send mangs a Private Message
Istället för WAF handlar det väl mer om vad som accepteras av en person som inte är intresserad i just Hifi-utrustning. Om man sedan bor ihop med denna personen är det ju något man måste/borde ta hänsyn till då just Hifi är en något nördig hobby som tar en hel del utrymme i anspråk i ett av de allra heligaste rummen (för de flesta) dvs Vardagsrummet.

De flesta som inte är invigda väljer nog att fokusera på helheten och ser inte riktigt finessen med snygga tjocka kablar eller slutsteg som kan användas som svetsaggregat. I många fall behöver nog även vi som är insnöade på Hifi en reality-check så jag tror det är sunt att ibland vakna upp innan det gått för långt.
Som ung fantiserade jag ofta i ett system med gigantiska högtalare som skulle kunna blåsa ut mina trumhinnor utan att ansträngas men med tiden har målen nått mer sansade nivåer samt att det är väljlud framför kraft som tilltalar mig. En kuslig närvaro i inspelningen mm.

Det roliga är att min fru (som är väldigt förstående men helt ointresserad i min hobby) efter att ha lyssnat på mina nya Martin Logan-elektrostater faktiskt sade att det lät helt annorlunda än tidigare och att det lät som om de stod och spelade framför henne i rummet. Jag log och sade att det är precis det jag vill uppnå med min anläggning. Hon har blivit helt på det klara med att det saknas lite djupbas och när jag lade fram det så insisterade hon på att skaffa någon riktigt bra Sub som matchar den övriga utrustningen. Helheten som sagt är viktigare än enskilda komponenter. :)

Jag tror det är viktigt för den oinvigde att få uppleva något riktigt bra med ens hobby för att få en ökad förståelse. Att bara tala väl om transistorer och kondensatorer kan få den mest förstående fru att fortsätta skaka på huvudet.

Edited by - mangs on 2010/04/20 17:06:32
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/20 :  16:52:53  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Mangs sa precis vad jag försöker säga, med andra ord.
Tack.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/04/20 :  17:08:23  Show Profile Send huzze a Private Message
+1 till mangs & M-m
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/04/20 :  18:40:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:
Misstänker att kvinnor är precis lika begåvade inom teknik och gränsande områden som män utan att vara mindre kvinnliga för det.


Jo vist är det så. Jag har flera kollegor av kvinnligt kön, duktiga
dessutom. Mycket beror på att dom ser saker ur ett annat perspektiv.
Men att dom "färgar" sitt tänkande feminint är det ingen tvekan om.
Men det är absolut ingen nackdel. 9 fall av 10 är det en tillgång.
Jag ser inget förnedrande i de, att en kvinna "tänker feminint".
Det jag reagerar på är att man inte sätter värde på en kvinnas
synpunkter, bara för att hon inte förstår alla detaljer kring tex
kablar osv.

Undrar bara hur mycket Maria påverkat Berndt när det gäller designen
av "vinnar högtalarna" från förra året. Det skulle vara kul och veta.
Men Bernt har säkert god smak, och Maria kanske har "nickat godkännande".
Dom är snygga!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/20 :  20:40:08  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag satt på mitt gamla jobb en kväll och sökte efter högtalare och nämnde i förbigående termen WAF för mina kvinliga medarbetare.
Waff, vaddå? frågade de.
Utan att tänka så mkt på det förklarade jag att WAF, wife acceptance factor, var ett uttryck som användes av byggare av ibland smått vulgära skapelser (läs stora, klumpiga högtalare) för att speca saker vars design var diskretare och lite mer inredningsanpassat så att det lättare smälter in i t.ex. ett vardagsrum och således lättare kunde gå hem hos den respektive. Efter den förklaringen fick jag slängt i ansiktet att jag var ett svin med en väldigt dålig kvinnosyn.

Än idag kan jag inte förstå hur de kan få det till dålig kvinnosyn. Jag själv ser det som ett tecken på en vilja att anpassa sin hobby efter sin respektive. En hänsynsfull sak helt enkelt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2010/04/20 :  21:32:06  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
@ kmj,
Svin ar en beteckning for bada konen, atminstone i grisvarlden
Ingen av mina sambos har klagat over hogtalare eller var de skall sta. Kruxet ar att koppla in deras on/off anlaggning, lyssna ett tag, darefter spela samma musik pa min anlaggning. Har funkat klockrent varje gang.

Peter
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/20 :  21:32:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Undrar bara hur mycket Maria påverkat Berndt när det gäller designen
av "vinnar högtalarna" från förra året. Det skulle vara kul och veta.
Men Bernt har säkert god smak, och Maria kanske har "nickat godkännande".
Dom är snygga!
Nja, jag hade en grundidé klar sen tidigare provbyggen och liknande konstruktioner. Sen har vi turats om att göra en del skisser på papper vid frukostbordet. När det har blivit dags för sågning osv så har vi lagt ut träet på golvet, sen har Marina bestämt proportionerna för elementplacering och bredd på högtalarna. Hon är mycket bättre på sånt än jag är.

Vad gäller det dubbla bashornet (Dubbla 12-tummare, 4.17 meter långt och 170 kg tungt) så har Marina varit den som tjatat om att hon ville ha horn. Hon headbangade mest av alla framför Imperialhornen på första DIY-träffen i Uppsala och även hos Time. När kvinnan i ens liv strängt spänner ögonen i en och med sin mest bestämda röst säger "VI SKA HA HORN!", ja då är det väl bäst att det blir så.

Det är väl också waf, när frun kräver basåtergivning typ tungt artilleri?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/20 21:36:13
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/04/21 :  08:59:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


quote:
Hon är mycket bättre på sånt än jag är.



Teamwork! Inte helt utan framgång!(om man säger så)

Jag är inte förvånad, teamet jobbar bättre än "singel-reiset".
Det har alltid varit så, med vissa undantag som bekräftar regeln.

WAF:en behövs!





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/04/21 :  09:14:23  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Kmj
Efter den förklaringen fick jag slängt i ansiktet att jag var ett svin med en väldigt dålig kvinnosyn.
De fattade inte vad du menade eller så brydde de sig inte ens att lyssna på vad du sade
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000