HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Nätbrum" i Tivoli Music System - får man leva med
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/04/11 :  13:49:14  Show Profile Send Gabe a Private Message
Har just köpt en Tivoli Audio Music System, till mitt sovrum och är väldigt förtjust i både design och ljud. Men... något jag inte noterade i början då jag spelade lite högre gör mig mer och mer konfunderad. I bakgrunden finns ett svagt med fullt hörbart brummande ljud - ungefär som gamla tiders rörradioapparater (jag pratar 60-tal nu!). Jag har en Tivoli Model One i köket och även hos den finns det här biljudet. Är det någon mer än jag som erfarit denna egenhet hos Tivoli Audio? Och finns det någon lämplig åtgärd? Köksradion kan jag leva med, lyssningsmiljön är ju alltid ackompanjerad av allmänt köksslammer. Men i sovrummet? Det kostar ju tros allt nära 10.000 så visst borde man kunna begära tystnad mellan välljuden också?
funderar
gabe

HAR KOLLAT ETT ANTAL TIVOLI, OCH INGEN ÄR HELT TYST I PÅSLAGET LÄGE! HUR MYCKET MAN HÖR/STÖRS ÄR NATURLIGTVIS INDIVIDUELLT. MEN OM NÅGON SKA KÖPA - LYSSNA FÖRST!

Edited by - Gabe on 2010/04/17 16:41:31

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/04/11 :  19:07:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Inget brum i min Tivoli. Kan det vara yttre störningar?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/04/12 :  18:03:48  Show Profile Send esl a Private Message
Är Tivoli HiFi?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/12 :  18:08:41  Show Profile Send Wheels a Private Message
Är det jordad nätkontakt?
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/04/12 :  19:37:18  Show Profile Send Gabe a Private Message
Vanlig kontakt - ska genast testa på jordad kontakt!
Esl: jag förstår inte din fråga. Eller menar du att frågan inte är tillräckligt hifi ?
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/12 :  20:49:39  Show Profile Send Wheels a Private Message
Det jag undrade var om Tivolin hade jordad kontakt?
Normalt är det inte så nu förtiden men nätbrum är ofta jordfel, skumt att du hör det hos bägge apparaterna.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/04/12 :  21:18:01  Show Profile Send Gabe a Private Message
Aha! Nä - den har inte jordad kontakt.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/12 :  21:37:48  Show Profile Send Wheels a Private Message
Antingen är det fel på bägge eller så vet jag inte...
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/04/16 :  19:24:52  Show Profile Send Gabe a Private Message
Nä - inget tekniskt fel på min Tivoli. Har nu kollat ett antal apparater från Tivoli genom att helt enkelt lägga örat till - så fort man knappar igång dem hörs ett ljud från förstärkardelen. Och det är ljudet som jag hängt upp mig på. Tydligen något man får leva med om man vill ha en Tivoli Music System hemma. Jag kanske hör "mer" än genomsnittslyssnaren eller är överkänslig men jag rekommenderar alla som går i Tivoli-tankar att provlyssna i lugn hemmamiljö innan inköpsbeslutet tas!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2010/04/18 :  14:37:42  Show Profile Send Anton a Private Message
Vissa tivolimodeller har ju inbyggd nätdel, som model 1, och i den hörs nätbrum, medans t.ex model 3 har extern nätdel och är brumfri.
Har musicsystem inbyggd?

Har läst nått där tillverkaren själv säger att det är ett resultat av nättrafons placering inne i radion, och således inget man kan påverka, om man nu inte fixar en extern nätdel.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2010/04/18 :  16:45:44  Show Profile Send Gabe a Private Message
Ja - det är nog så att den har inbyggd nätdel - och som sagt - inget man kan påverka!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000