HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grundigs Audioramahögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/02/23 :  11:09:01  Show Profile Send Eref a Private Message
Är det någon på forumet som hört eller kanske t.o.m. har Grundigs högtalare Audiorama som påminner om ett par runda golv el. taklampor i designen. Det lär visst vara en 70talskonstruktion som dammats av. Jag tycker dom ser jättespännande (snygga) ut och borde vara roliga och speciella att placera eftersom de tydligen är "rundstrålande".
De är ju inte speciellt dyra (ca 10000 för två tror jag) om de är bra.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/02/23 :  12:44:41  Show Profile Send mace a Private Message
Jag såg de innan Jul hos B&O i Ängelholm, Läckra

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2010/02/24 :  01:09:58  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Är det dessa du menar:



http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20995066

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/02/24 :  05:42:58  Show Profile Send bearwik a Private Message
Det fanns en artikel om dem i Hifi & Musik för några månader sen.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/02/24 :  08:15:12  Show Profile Send Eref a Private Message
Gemeni: Se där! Det måste ju vara ett ex av den gamla versionen.
Färgen ser ju inte så rolig ut. De nyproducerade finns i vitt och svart. Roligt att få se hur ursprungsversionen ser ut!
Bearwik: Ja, jag såg den artikeln som är ganska positiv vill jag minnas. Men skulle vara kul att höra om nån lyssnat på högtalarna direkt. Intressant med rundstrålande högtalare både ur ljud och möbleringssynpunkt!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/02/25 :  20:54:39  Show Profile Send Angberg a Private Message
Vet att de finns hos Audioconcept i Stockholm för provlyssning... Har bara hört dem i förbigående, men har vid varje tillfälle varit tvungen att stanna upp och lyssna lite extra, för det är en riktigt trevlig högtalare som låter mycket bra för pengarna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/04 :  11:44:30  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ingen som har lyssnat på dem än?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/03/04 :  14:21:30  Show Profile Send Levator a Private Message
Lyssnade på dom som hastigast på Mediamarkt.
Tyckte om ljudet, gav mersmak.
Bra balans i ljudet lät inte för tunna, vilket man kan misstänka vid fri placering.

Kanonfint att ha några sådana i taket, (WAF WAF som Marina brukar säga)
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/04/17 :  07:37:39  Show Profile Send Eref a Private Message
Efter lite provlyssnande kunde jag inte låta bli att införskaffa ett par! De motsvarar hittills mina förväntningar. Jag har dem stående som "golvlampor". Gillar att man kan flytta dem mycket lätt och placera dem olika beroende på var man lyssnar och vilka som lyssnar. Ljudet är imponerande och jag gillar utseendet skarpt. Just nu driver jag dem med en integrerad rörförstärkare och en subwoofer. Det låter fint. Ganska svårt att byta kablage om man skulle få för sig nåt sånt. Jag nöjer mig med de som följde med! För mig ett extraplus att jag gillar Grundig som ett "anti-hifimärke".(Fast det här är hifi och jag gillar hifi!)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/17 :  09:07:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lattjo!

Grundig har väl ofta varit lite "halvframåt" vad gäller BÅDE teknik och design. Deras CD-spelare FineArt CD2 (90-tal) för runt 2000:- hade visst samma DAC som betydligt dyrare spelare av andra fabrikat.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/17 :  09:13:32  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Eref: Har du några bilder? Väldigt kul form.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/04/17 :  09:29:28  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag är tyvärr lite fumlig med kamera och bildhantering. Skall se om jag kan prestera nåt med lite hjälp om ett tag...
Men som sagt de är väldigt snygga och kan säkert fungera hängande i taket också om man har rum och tak som passar.
Intressant Soundbrigade! Jag hade en gång i tiden i kassettdäckens barndom en Grundigmaskin som jag kombinerat kunde spela in ljud med utomhus(mest mina barn), hade inbyggd högtalare så jag kunde ha med den på landet och lyssna och dessutom fungerade den som däck till hifianläggningen. Den var visserligen inte jättebra på nånting men ändå...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/17 :  09:44:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
Dessa samt ett par carlsson hade jag viljat ha. De hade passat klockrent hemma hos mig, hängandes från taket

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/17 :  09:47:37  Show Profile Send Kmj a Private Message
Och för allas information så är det dessa skapelserna för runt 8000:- paret det är tal om.


http://www.grundig.se/?aid=9097534
http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=1382287

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2010/04/17 :  12:39:26  Show Profile Send bula44 a Private Message
Hej! Min kompis ska sälja sina och det är originalarna från '70-talet.Här är länken men ring han för han är inte så bra på att svara på mail!
http://www.blocket.se/landskrona/Grundig_hogtalare_26503278.htm?ca=23_9&w=0&last=1
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000