Author |
Topic |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2010/04/09 : 08:19:22
|
Snubblade in på en konsert på radion igår, och blev positivt överraskad! Growl-sång är inte min grej, men musiken...! (lite av en skräll för att komma från mig...).
Får nog kolla upp progressive metal lite mer...!
Edit: Hittade just Stratovarious, me like! Men de är väl kanske lite mesiga om man jämför med Opeth...
|
Tremolo junkie! |
Edited by - alpinist on 2010/04/09 08:50:32 |
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2010/04/09 : 08:58:29
|
Gillade du inte sången, så lyssna istället på t.ex. `Damnation` !
Ex. Death wispered a lullaby
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2010/04/09 : 15:35:48
|
Hittade en intervju med Opeth på Youtube, där de säger att de ogillar förutsägbar musik. Samma här!
Samt att jag gillar energin, den ruggiga attacken i gitarrerna och de progressiva elementen i musiken (läs: oväntade ackordsföljder, längre instrumentala partier, solon...). |
Tremolo junkie! |
|
|
anors
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2010/04/09 : 22:37:20
|
ett till plus e ju inspelningarna! |
aim high... die allot |
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2010/04/09 : 22:58:35
|
Tycker man inte om growlen så kan jag rekomendera Porcupine Tree. En mycket kompetent orkester
Jag har själv haft lite svårt med growl (har det i vissa fall fortfarande). Men sedan jag hörde Opeth - Ghost Reveries, fick jag lov att ändra mig lite faktiskt. Har inte hört så mycket annat av dem, men kan verkligen rekommendera en lyssning på den. Mycket bra musik! |
|
|
Micke65
Member
471 Posts |
Posted - 2010/04/10 : 14:15:04
|
Om man gillar Porcupine Tree och Opeth utan growl så rekommenderas Katatonias senaste, Night is the new day. /Micke |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/04/10 : 14:46:25
|
quote: Om man gillar Porcupine Tree och Opeth utan growl så rekommenderas Katatonias senaste, Night is the new day.
Ja, den plattan är helt sjukt bra! Det låter ganska mycket Opeth ibland, fast inte lika progressivt och aldrig Dödsmetall. Även Katatonia-plattorna "Viva Emptiness" och "The Great Cold Distance" är bra om man har Opeth som utgångspunkt. På "Brave Murder Day" är det Opeth-Micke som står för de vokala insatserna.
Någon nämnde "Ghost Reveries", jag måste även rekommendera "Damnation" och "Watershed"! OK, jag älskar alla deras plattor, men dessa är nog lämpligast att börja med - särskilt om man inte kommer från en Hårdrocksbakrund... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2010/05/07 : 18:47:56
|
Tjenare!
Jag pratde med en herre på valborg då det var full rulle på att hålla reda på var mina 2 barn var i folkvimmlet. Hade snackat me tjejjen hans tidigare å det var inte mer med det.
När hon fick syn på mig presenterade hon mig för sin andra hälft. Vi börja prata om rör och tung musik å ja fråga vad han lirade för typ av rock/metal. Han lade fram några exempel å jag gissade på typ Therion (nej) Opeth (Ja ugefär). Jag rusade vidare efter mina busfrön å tänkte inte mer på det.
Nu ringer mitt ex å säger att det var ju självaste Mr Opeth jag stod å pratade med
Jag har sett dom live men inte FxxN kopplade jag att det var just han
Tur att jag har adhd så att jag inte kan göra/komma ihåg flera saker samtidigt
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/05/07 : 21:31:12
|
quote: Vi börja prata om rör och tung musik å ja fråga vad han lirade för typ av rock/metal. Han lade fram några exempel å jag gissade på typ Therion (nej) Opeth (Ja ugefär). Jag rusade vidare efter mina busfrön å tänkte inte mer på det.
Nu ringer mitt ex å säger att det var ju självaste Mr Opeth jag stod å pratade med
Jag har sett dom live men inte FxxN kopplade jag att det var just han
Ja ungefär? Typisk Åkerfeldt-humor |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2010/05/07 : 21:35:47
|
Nja!
Min glömska vardag |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2010/05/08 : 12:48:08
|
Haha, "ja, ungefär" - klockrent
Säkert skönt för herr Åkerfeldt att inte avslöja sig också... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2010/05/08 : 16:00:12
|
Jag förstår honom!
Han var ju ledig å hade säkert annat å tänka på. Han är i vilket fall mycket trevlig.
/ |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2010/05/08 : 22:14:14
|
Något som slår mig är att det finns så många bra prog-band i Sverige och samtidigt så lite intresse av detta i massmedia. Skandal!
Själv är jag mer intresserad av folket runt Flower Kings som knoppat av i Kaipa, Karmakanic, Agents of Mercy, Eggs and Dogs, Unifaun, Transatlantic. Lysande musik, men inte så mycket metal utan mer melodiös prog. Men jag gillar Therion också och får ta tag i Opeth.
Jag väntar förresten på Therions nya platta som är på gång.
Daniel Gildenlöw i Pain of Salvation har också lirat i the Flower Kings och turnerar just nu med Roine Stolt i Transatlantic. Lite inavel i den svenska progvärlden, faktiskt. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2010/05/08 : 22:15:08
|
Vilken Opeth-skiva börjar jag lämpligast med, förresten? |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2010/05/08 : 22:29:41
|
Här kommer du få olika svar, men mitt är i alla fall "Deliverance", det var den jag började med och den är fortfarande en favorit. Kanske tom en topp tio skiva totalt sett över hela skivsamlingen... |
Min anläggningstråd |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/05/09 : 09:35:52
|
Björn-Ola, jag tycker att du sk börja med "Watershed" eller "Ghost Reveries". "Deliverance" är min favorit, men det är samtidigt också deras hårdaste platta, bäst av de tidiga plattorna tycker jag är "Morningrise".
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2010/05/09 : 10:07:18
|
Jag tackar! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2010/05/09 : 11:42:57
|
För att komplicera det hela ytterligare håller jag Blackwater Park som absolut bäst! Det är första plattan som produktionen är riktigt bra på också...kan vara för att Steven Wilson från Porcupine Tree producerat |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2010/05/13 : 20:24:20
|
Om man vill utforska Opeth kan man ju också tänka sig att börja med dubbel-liven "The roundhouse tapes". Den ger en bra överblick över karriären och är dessutom relativt välinspelad. |
|
|
|
Topic |
|