HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför är det viktigt med (dyra) nätkontakter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/03/29 :  21:44:57  Show Profile Send Eriken a Private Message
Många eller alla lite dyrare nätkablar har dyrare kontakter av rhodium eller liknande material. Min fråga är hur den kontakten skulle göra skillnad om man tänker på alla kontaktytor som finns innan den kontakten. Väggkontakt/proppskåp/huvudsäkring/serviscentral/kabelskåp/nätstation/trafo.

Samt så undrar jag hur den sista metern kabel in i apparaten kan påverka ljudet såpass (mycket) som vissa påstår?

Mina frågor är INTE till för att försöka skapa ännu en pajkastartråd i kabelkriget med troende vs otroende utan jag vill bara höra om det är någon som kan förklara detta för mig eller länka till fakta som kan göra det.

Jag jobbar själv som distributionselektriker från folks servislådor och upp till 40 kV och jobbar mest med kabel, därav min nyfikenhet.





JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/03/29 :  22:15:20  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jag tror det är som i många fall när det gäller kablar - det låter bättre utan att man vet varför.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/03/30 :  07:33:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Har aldrig haft förmånen att lyssna på någon "bra" kabel men visst
är det märkligt att en apparatsladd skulle göra en stor skillnad
när resten är (ursäkta uttrycket) skit. Det är bara att kolla hur
kablarna ser ut i förstärkaren, förvisso betydligt kortare men ändån.

Förhoppningsvis får jag tillfälle att lyssna någongång, blindtest
på DIY-träffen hade varit skoj

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/03/30 :  07:57:50  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nja - att den sista metern in i apparaten har så stor betydelse tycker jag inte alls är konstigt.

Ju längre från källan störningen observeras desto mer har den dämpats; ju närmare apparaten en störning uppstår desto större inverkan har den.

En approxomationa av störningens inverkan kan vara som omvänt proportionell till avståndet eller avståndet i kvadrat mellan störningskällan och apparaten.

Kan man filtrera bort eller hindra att störningar uppkommer i de närmaste metrarna innan apparaten, kan därför mycket av störningarna reduceras. Därför blir nätsladden och kontakten in i apparaten viktig.

mvh /Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/03/30 13:05:21
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/03/30 :  08:05:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har faktiskt varit med i ett blindtest där vi testade olika IEC-kontakter på i övrigt identiska nätkablar.
Jag hade inga problem att höra skillnad i blindtestet.
Jag kan säga att jag var rätt skeptisk innan testet.
Intressant var att guldplätering av en vanlig IEC-kontakt gjorde skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/03/30 :  08:05:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Förhoppningsvis får jag tillfälle att lyssna någongång, blindtest
på DIY-träffen hade varit skoj

@sladdbarn: Att lägga till osäkerheterna från en helt okänd anläggning och en helt okänd miljö ökar bara testonogrannheten. Du får nog säkrare resultat om du testar i din egen anläggning.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/30 :  09:25:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det måste ju givetvis finnas en förklaring varför en kontakt ger någon decibels förändring i ljudsignalen längre bort.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/03/30 :  11:27:02  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Märkte skillnad i att bruset minskade en aning då jag installerade EKLK skärmad installationskabel och alla apparater har fått skärmad kabel in till varje apparat ifrån väggen. Låter det renare, ja jag tror det. I vart fall så miskade fälten runt kablarna så att en vanlig faspenna ger inte längre utslag bland kablarna. Behöver jag oskärmade nätkablar av ännu bättre sort, nä det känns inte så personligen.
Dessutom så kör jag med aktiva digitala filter och en justering på dom ger ganska exakt ett ljusår större utslag tonalt, rumsmässigt osv osv. Så själv är jag nöjd med skärmat. Om andra kommer fram till annat är ju deras ensak och jag missunnar ingen att vara nöjd med det dom har. :-)

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/03/30 :  11:49:09  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om kontakterna skall vara just dyra känns inte nödvändigt men dom skall ju i vart fall vara mekanisk bra oavsett vilken kontakt det än gäller. Och jag skulle nog inte heller vilja omyndighetsföklara folk som hör skillnad på kontakter. Mätte själv 1 ohm genom väggdosan ifrån ingång till utgångsbleck i en valig Eljo av bra kvalité i övrigt så många kontaktövergångar av dålig kvalité bör man undvika oavsett var dom än sitter.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/03/30 :  12:14:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
@sladdbarn: Att lägga till osäkerheterna från en helt okänd anläggning och en helt okänd miljö ökar bara testonogrannheten. Du får nog säkrare resultat om du testar i din egen anläggning


Har du säkert rätt, tänkte göra diy-kablar "nångång".

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/30 :  14:38:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag gissar att ingen kontakt vore bäst. Dvs om man direktanslöt sladden till väggkabeln utan stickpropp. Men upplever man en större tillfredsställelse med rodium så kanske det är värt pengarna. Jag skulle nog köpa ett gäng skivor istället. De låter förhoppningsvis bättre än rodium.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2010/03/30 18:48:34
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/03/30 :  15:46:21  Show Profile Send Eriken a Private Message
Jag förstår erat resonemang till viss del att den sista metern är viktig. På samma sätt jobbar man ju med kabelavslut på högspänningskablar där man jobbar med fältstyrning av magnetfältet i olika lager för att kabeln inte ska brinna upp i änden. Men här handlar det ju om stora effekter och magnetfält..

Sedan så har jag svårt för resonemanget med att just den sista kontakten skulle göra så stor skillnad. Jag säger inte att det är så och att de som säger tvärtemot har fel.

Då jag ser hela överblicken över nätet så ser jag allt som en enda kedja, tänk er kabeln till eran stereo såhär:

Tänk att all kabel från stationen ligger öppen på marken synligt från stationen. Först är det anslutet från trafostationen ut till kabelskåpet, sedan med en säkringslist och säkringar till serviskabeln som i sin tur är skarvad ihop med vanliga bleck och går via säkringar som sedan går till erat proppskåp där det igen är skarvat vidare till en ännu tunnare kabel via vanliga bleck (inget rhodium eller specialkontaktytor) för att sedan gå till vägguttaget och DÄR sätter man en specialkontakt som ger superkontakt med vägguttaget. Tänker er alla dessa långa ledningar som en enda lång skarvsladd från stationen med alla dessa skarvpunkter, för det är ju exakt så det är fast inget man tänker på då allt ligger dolt i väggar och i mark.

När jag tänker så har jag svårt att se nyttan, men jag kan ju ha fel..

Det skulle vara intressant om någon kunde hitta någon tillverkare som förklarar sin teori om varför dom tror att sina kablar ger påverkan och inte bara att dom lovar bättre ljud men har ingen aning varför och kan inte heller bevisa på något sätt varför.

Utsläckning av magnetfält osv är ju inget nytt. Är det på så vis en del försöker konstruera sina kablar?

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/03/30 :  15:59:35  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag tror inte att kablar kan ge bättre ljud, jag tror dom ka ge mindre dåligt ljud.
För att ge bättre ljud skulle man alltså få en förbättring men det är bara relativt en sämre kabel. Har man en perfekt utsignal så kan den bara bli sämre av att färdas i en kabel till nästa apparat som jag ser det.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2010/03/30 :  16:24:28  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Så här säger Shunyata (en tillverkare av nätkablar):

http://www.shunyata.com/Content/FAQ-Tech.html

Edited by - MasterChief on 2010/03/30 16:32:24
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2010/03/30 :  18:59:09  Show Profile Send Eriken a Private Message
Tack, precis vad jag letade efter.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/31 :  09:12:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
"There is no sense in talking about theories of operation if we can't agree that there can be an obvious visual and audible effect when applying a competently designed aftermarket power cord to electronics."

På ren svenska - "om karta och terräng inte stämmer, gäller kartan". Jaja ...
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/31 :  11:53:23  Show Profile Send markusA a Private Message
När jag ser en diskussion om nätkablar så är det väl två saker som poppar upp i mitt huvud.
Är kabeln någon form av filter mot störningar på nätet?
Om man hör skillnad på kabel och kabel (nätkabel dvs) så gör inte nätagget sitt jobb.

Edited by - markusA on 2010/03/31 11:53:46
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/03/31 :  13:13:30  Show Profile Send Thzar a Private Message
Nu skall jag också in och trampa lite.
Ni har varit inne på det lite, men jag har en förnimmelse av att allt handlar om det visuella, en läcker kabel låter bättre, en ful stereo kan ju inte låta bra och en ful avskyvärd högtalare låter ju inte bra den heller.
Sen är det mycket "smoke the golden dragon" effekter med pampiga försäljar argument.
Men nu ska det inte sväras i kyrkan.

Dyr kabel vs vanligt Schaffer 50kr nätfilter ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000