HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 avmagnetiserare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/03/25 :  19:26:22  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
är det någon som provat någon av dessa, furutech rd-2 eller demag, går ju även att köpa från bedini vid namn dual beam jr eller liknande avmagnetiserare, är det som så att cd-skivor blir magnetiska, ja tycker mig höra att när en cd-skiva gått ett par varv så låter det inte lika dynamiskt längre även diskanten låter lite vassare och basen känns inte lika mycket eller låter lite tunnare, kan detta stämma.?

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/25 :  20:12:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
CD är optisk avläsning och inte magneisk. Kan inte begripa varför man
skulle avmagnitisera CD-skivan. Den jordas väl dessutom när man tar i den....
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/03/25 :  20:14:50  Show Profile Send Angberg a Private Message
Har inte provat, och tror definitivt inte på det heller... Det är väl lite som det där att svarva kanterna eller måla på dem.
Men jag blir gärna överbevisad på den här fronten.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2010/03/25 :  21:17:51  Show Profile Send DrBoar a Private Message
CDs består av polycarbonatplast och aluminium varav inget är magnetiskt...
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/03/25 :  21:21:05  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
när jag testa min lokala hifi-handlare ( jag tog med min cd-skiva som gått ca 20-25 gånger) och ett nytt ex av samma skiva, min hifihandlare visste inte vilken som var vilken men han gissa rätt 3 gånger av 3, han tyckte att min cdskiva lät odynamisk och nästan lite distad. när vi sedan kört mitt ex i en bedini så gick det inte att höra skillnad längre, vad finns det för fler saker som kan göra att cd-skivan skulle låta sämre efter ett visst antal spelningar?????
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/03/25 :  21:48:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har testat antistatmattor och visst gjorde det skillnad.
Men jag tröttnade på att behöva öppna locket på spelaren varje gång mattan hade fastnat.
Avmagnetisering verkar också fungera. Ljudet blir mer analogt.
Svårt att veta vad det är i cd-skivan som magnetiseras.
Men om cd-skivan avger ett svagt magetfält som rör sig så kommer strömmar att induceras som blandar sig med musiksignalen.
Det är väl anlednngen til att Bladelius tagit fram Embla. För att slippa rörliga delar. Och det är väl också anledningen till att Linn tycker att deras streamers låter bättre än deras cd-spelare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/25 :  22:11:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Dom flesta material kan magnetiseras, dock i väldigt liten utsträckning, frågan är hur mycket det påverkar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2010/03/25 :  22:50:03  Show Profile Send ART a Private Message
läktarörnen, visste du vilken skiva som satt i? Och viktigare, kunde den rättgissande handlaren se dig under uppspelningen?
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2010/03/26 :  03:54:11  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Var det ingen här mer än jag som var på High End 05 (eller var det 06?) och lyssnade på Josef Svalanders demo av kombon Kantsvarv-Avmagnetiserare-Ultraljudstvätt?
Jag kan säga att jag och alla andra besökare i rummet hörde skillnad, den var inte fråga om något annat. Skillnaden var enorm. En besökare hade med sig två st CD-skivor som lät likadant. Efter den ena genomgått behandlingen lät den Re-mastrad! Otroligt med sant.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/03/26 :  08:33:54  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
för att svara på frågan som ART ställer, så visste jag vilken som var vilken, handlaren dock ingen aning, han såg aldrig fodralen eller cd-spelaren. han lyssan inte lång stund förän han tyckte att drivet i musiken saknades på min spelade cd-skiva medans det var mer driv och spelglädje i den som var nyköpt, konstigt men det verkar som om något händer när man spelar cd-skivan ett par varv, vad vet jag inte men något är det, har alltid hört det stjälv men ville testa om fler hörde det så det blev min hifi-handlare som fick låna ett öra till det hela och, ja han gissa rätt alla gånger.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/03/26 :  12:00:17  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Målade kanter har jag sysslat med och kan inte säga att jag hör skillnad på själva musiken men man kan höra i dom flesta spelare att dom blir mekaniskt tystare. Den enda förklaringen jag kan se är att servot inte behöver jobba lika mycket.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/26 :  17:33:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
läktarörnen: kan väl vara att materialet slits så man får bitfel, enda jag kan tänka mig egentligen, det är ju bara 1 och 0 som ska läsas.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/26 :  19:13:04  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Tidningen High Fidelity hade under en period en referens-CD som skickades med tidningen. På en av dessa finns ett ljudspår som enligt uppgift skall avmagnetisera hela ljudkedjan. Jag lyckades inte höra nån förändring på min dåvarande anläggning.. Har spåret på hårddisk om nån vill testa =)

// Johnny
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/03/26 :  19:21:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Går det att kopiera magnetfältet till en hårddisk då tro?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/03/26 :  20:10:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag hörde en tydlig skillnad och jag brukar med jämna mellanrum avmagnetisera med hjälp av Densens avmagnetiseringssignal.
Men det är något annat än att avmagnetisera cd-skivor.
Det är förresten samma typ av signal som man använder när man avmagnetiserar tonhuvuden på bandspelare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/26 :  20:15:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Den skivan har jag haft. Filen lät för djävlig.
Hagermann eller heter de Hagertech har någon sådan där besynnerlig grunka de benämner FryKleener som funkar med att konstiga signaler skickas. Varför går det inte med sinus??
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/03/26 :  20:52:16  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag har provat Hifidelity's avmagnetiserings "låt" å jag hörde ingen skillnad före eller efter.

Däremot när jag har avmagnetiserat tonhyvven till kassett däck så är skillnaden stor.

Jag jobbade i verkstads industrin för många år sedan å där hade dom en ruskit kraftig avmagnetiserare för att inte skrot skulle fastna i nyslipade verktyg i produktionen.

Jag körde både det ena å det andra i den där avmagnetiseraren å tog hem å prövade i min dåvarande anläggning bestående av CD och Simply black, OTL-rör å Dynaudio.

Skillnaden var minimal om ens någe.


När det gäller CD avmagnetisering så får man väl bort en del statisk el som kan störa IC på kretsarna på korten i närheten av skivan

Frågan är bara
Vad händer med cd'n när den snurrar och vibrerar

Laddas inte statisk el upp då

Jag vet inte!
Men nån som vet får gärna förklara för mig hur det funkar med cd'ns rotation kontra statisk el.


Mvh...



Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/03/26 :  21:05:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är aldrig stora skillnader när man håller på med tweaks.
Undrar om folk har för stora förväntningar?
Det jag upplever när jag kör Densen-skivan är att diskanten öppnas upp något.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/26 :  22:13:38  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message
Tja men om man läser recensioner kabelhöljen flätade av näshår från en belgisk get där recensenten menar att det gör en ENORM skillnad för ljudet så kan man ju undra.. I min värld är ENORM skillnad lika med en helt annan nivå på hifi, ungefär som att jämföra en klockradio med valfri anläggning i miljonklassen. Inte sällan läser man om diverse tillbehör som man menar gör stora eller enorma skillnader på ljudet. Jag tror vi i mångt och mycket hör det vi vill höra, lägger man 10000kr på megafluxdemagnitizer så är det klart som fan att man VILL höra skillnaden. Och visst, koncentrar man sig ordentligt gör man säkert det. Men det beror inte på megafluxdemagnitizern utan snarare på det faktum att man, just koncentrerar sig mer.

// Johnny
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/26 :  23:56:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Vad händer med cd'n när den snurrar och vibrerar

Peter Belt hade ju idéer om att vertikala och streck på skivetiketter skapade kosmiskt kaos i ljudetern och sålda specialklisterlappar som neutraliserade dessa horisontella och vertikala strecks negativa påverkan.
EAN-koder måste varit synnerligen ljudfördärvande ...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/03/27 :  13:21:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Och visst, koncentrar man sig ordentligt gör man säkert det. Men det beror inte på megafluxdemagnitizern utan snarare på det faktum att man, just koncentrerar sig mer.

Jag får erkänna att det just i det här fallet är lite svårt att jämföra fram och tillbaka, vilket naturligtvis är en nödvändighet för att vara riktigt säker.
Däremot har jag testat signalen i andras anläggningar och har alltid upplevt samma förändring vilket också bekräftats av kompisarna. När flera andra personer beskriver för mig att de hör en förändring som överensstämmer med mina upplevelser, så är det naturligtvis en indikation på att det inte handlar om ren inbillning.

För övrigt, håll inte på att dissa saker ni inte testat. Redovisa istället era erfarenheter. Äsikter utan erfarenheter är inget annat än ointressanta åsikter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/27 :  13:53:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag har ingen personlig erfarenhet av dessa avmagnetiserare som trådskaparen avser. Däremot äger jag både en Zerostat och en Furutech antistatpensel. Båda dessa ger ett klart förbättrat ljud efter användning, oavsett om man pratar vinylskivor eller CD-skivor.

Och det faktum att statisk elektricitet uppkommer både vid avspelning av CD-skivor likväl som vinylskivor är det väl ingen som tvekar inför? Däremot är det upp till var och en att bedöma om det påverkar ljudet vid avspelning, men för mig är det ingen tvekan om att det är så.

Däremot är jag mera skeptisk till att lp-skivor och cd-skivor skulle lagra någon form av magnetisk laddning, men jag motsäger det inte heller.

Förövrigt var jag en ivrig kantmålare under mina första år som CD-ägare. På de maskiner jag hade tillgång till då gjorde även detta tydliga och klara förbättringar. Jag skulle gärna hitta någon liknande penna igen, nån som har tips kanske?

I vilket fall som helst är det intressant att testa sina egna teorier i praktiken. Ibland får man bekräftelse,ibland får man göra avbön.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2010/03/27 :  16:34:20  Show Profile Send Niclas a Private Message
Furutechs avmagnitiserare gav mig ingen förändring alls.
Provade ett flertal skivor under året jag hade den, men hörde ingen skillnad i mitt system.
Med detta säger jag inte att det inte fungerar, det finns nog med tomtar som kan och vet allt ( oftast utan att provat ), men hos mig gav den inget.

Eco-3 och Densen har jag därimot använt med gott resultat.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/03/27 :  19:11:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har provat en hel del mysko grejjer och kan väl säga att jag då upplevde skilnader och att jag idag inte orkar bry mig om de små förändringar som jag tyckte att jag upplevde.
När man har en tillräckligt bra anlägning finns det enl mig inget behov av att påverka sin hjärna, vilket jag tror nästan alla lite skumma tweak är fråga om, men jag vet ju inte säkert.

Ett litet urval skumtweak:

Kabelyftare: Har ägt, mest på skoj- Tyckte det var skilnad med de tunga skämade kablar jag hade, hörde ingen skilnad alls när jag skaffade Nordost så de fick gå.

Liten demagnitiser-film att lägga på CDn: Hörde skillnad tills jag tröttnade, troligtvis endast inbilning.

Kortslutning av CDns oanvända digitalutgång: Ja liten skilnad, lite renare, mer kliniskt ljud med den inkopplad. Används idag.

AvmagnitiseringsCD: Hade Densen discmagic, tycker den fungerade, köpte en PuristAudio inbränningskiva med bättre effekt. Fungerar i mina öron, har dock inte använt den på länge.

Fötter: Liten men rätt tydlig klangpåverkan. Har haft Nordost Pulsarpoints-för ljusa för min dåvarande anl. Har haft Audioqest Big Feet- för lugna. Black Daimond Racing-perfekt klang, men har försvunnit
Kör med Krell orginalfötter utan att ägna detta en tanke, det fungerar faktiskt

ECO-3-spray: Jorå visst står det en sån hemma hos mig, och kablarna brukar dammas av med en trasa ormolja någon gång då och då, tycker faktiskt att det gör skilnad

Målade kanter: Njae, skulle aldrig orka idag, hade en grön penna en gång i forntiden, prövade valig svart märkpenna och det hade samma effekt(placebo?) tappade intresse o lust.





Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/03/27 :  19:51:10  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Tja men om man läser recensioner kabelhöljen flätade av näshår från en belgisk get där recensenten menar att det gör en ENORM skillnad för ljudet så kan man ju undra.. I min värld är ENORM skillnad lika med en helt annan nivå på hifi, ungefär som att jämföra en klockradio med valfri anläggning i miljonklassen.


Allting är ju relativt, jag tror att folk misstolkar en del, hade jag recenserat en kabel och hört en relativt stor skillnad i ljudet hade jag nog också kallat den enorm, för när vi pratar kablar så är oftast skillnaderna ganska små så om man finner en kabel med ganska stor skillnad i ljudet så blir skillnaden enorm i sammanhanget.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000