HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Saxat från Rega Miras "user manual"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/18 :  10:34:48  Show Profile Send Jadde a Private Message
Kablar är ett svårt ämne. Men mina öron säger mig att det bästa inte behöver kosta mer än 40kr/metern. Givetvis gäller detta förmodligen bara mig = )


"We recommend using good quality cable such as our own, or similar
types made by other quality hi-fi companies. Very expensive cable
claiming to use special materials and technologies, along with 'solid
core' or OFC types, are not recommended, as they often do not
represent value for money"

The man with no Naim


Edited by - Jadde on 2002/07/18 10:35:2

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/18 :  10:41:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vem bestämmer vad som är prisvärt ???
Är inte upp till var och en.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/18 :  10:41:39  Show Profile Send matson a Private Message
Du kan läsa white papers på Audioquest hemsida om varför det är bättre med enkarderliga ledare(solid core).
"Value for money"? EKK är billig med solida ledare och OFC.....
Fast Rega kanske vill sälja sina egna kablar......

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/18 :  10:46:06  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Vem bestämmer vad som är prisvärt ???
Är inte upp till var och en.



"as they often do not represent value for money"

Detta är nog Rega låångt ifrån ensamma att tycka!

Att det sedan finns folk som tycker att sexsiffriga belopp för
hifi-kablar kan vara prisvärt, säger mer om dem än om kablarna?

>>femkanalshifi är oxå hifi<<
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/18 :  10:49:32  Show Profile Send Jadde a Private Message
Håller med dig Stefan. Men vem köper så dyra kablar???

Rega är kanske ett lo-fi märke som inte behöver så dyra kablar.

The man with no Naim
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/18 :  10:53:17  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Håller med dig Stefan. Men vem köper så dyra kablar???



Tja, exempelvis en del av moderatorerna på detta forum.
Räkna således med att denna tråd låses här och nu !



>>femkanalshifi är oxå hifi<<
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/18 :  10:58:06  Show Profile Send matson a Private Message
Vad är vitsen med denna tråd?

REGA säljer kablar, klart dom säger att deras elektronik skall paras med deras kablar(och högtalare) för bäst resultat! Men det blir ju inte sant bara för att dom skriver det i sin manual!

Sen förstår jag inte heller var siffran 40kr per meter kommer ifrån? Har du funderat ut den optimala konfigurationen och vilka material som ska användas och räknat därifrån? Eller verkar 40 spänn bara lagom för dig?


Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/18 :  11:07:32  Show Profile Send Jadde a Private Message
Ville bara redogöra mina egna erfarenheter. Vad jag förstår så är kablar ett m y c k e t känsligt ämne. Egentligen så går det lika bra med 20kr/m kablar. Naturligtvis funkar även dyrare kablar, fast jag har dock inte uppfattat någon förbättring.

Skosnören är inte så tokiga som alla tycks tro =)

Det finns alltid en tredje utväg, bara man är i stånd att finna den.
Selma Lagerlöf



The man with no Naim
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/18 :  11:19:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:

"as they often do not represent value for money"

Detta är nog Rega låångt ifrån ensamma att tycka


Betyder det att Rega har rätt?...eller finns det kanske motiv bakom dessa ord?
Stefan du som är "journalist" borde kanske genomskådat det.

Om kablar för X kronor ger en förbättring, så är det väl upp till var och en om det är prisvärt eller ej.

quote:
Egentligen så går det lika bra med 20kr/m kablar. Naturligtvis funkar även dyrare kablar, fast jag har dock inte uppfattat någon förbättring

Har du ens provat med "dyra" kablar?
Vilka kablar har du provat?
I vilken anläggning?
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/18 :  12:01:08  Show Profile Send n/a a Private Message

quote:

"as they often do not represent value for money"
Detta är nog Rega låångt ifrån ensamma att tycka



quote:

Betyder det att Rega har rätt?...eller finns det kanske motiv bakom dessa ord? Stefan du som är "journalist" borde kanske genomskådat det.



Genomskådat vad: Att de flesta sansade hifi-entusiaster med normala plånböcker tycker att "prisvärdhet" blir ett absurdt begrepp om vi talar hifi-kablar för sexsiffriga belopp? Ingen har sagt at Rega har rätt, men deras åsikt i denna fråga stöds av många hifi-entusiaster: folk som tycker att det får finnas gränser även för vad en rolig hobby får kosta.

Vidare så är ju kabelbranschen känd för alla lycksökare som säljer vanliga kablar med tvivelaktiga egenskaper och löjliga prislappar, till diverse godtrogna/rika/statushungrande/prylgalna audiofiler!

PS: Jag är ingen journalist, däremot skall jag strax påbörja en lärarutbildning i bl.a. mediekunskap.



>>femkanalshifi är oxå hifi<<
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/18 :  12:17:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Ingen har sagt at Rega har rätt, men deras åsikt i denna fråga stöds av många hifi-entusiaster: folk som tycker att det får finnas gränser även för vad en rolig hobby får kosta.


Och det finns många hifi-entusiaster som hävdar precis tvärt om, MEN ingen av dessa "läger" har rätt att hävda att X kronor är prisvärt och allting på fel sida om denna kostnad är bluff å båg. Det är faktiskt upp till var och en om en kabel kan betecknas som prisvärd!
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/18 :  13:19:04  Show Profile Send Jadde a Private Message
En kabel för 5- 10.000kr skulle jag aldrig kunna kalla prisvärd. oavsett hur bra den nu tycks vara av så "kallade" experter.

Finns xxxx dessa kablar. Rent tekniskt är vanlig koppar till 99% den bästa ledaren. Räcker inte det? Nä, teflon, nylon och annat hokuspokus måste till.



The man with no Naim
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/18 :  15:32:20  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Finns xxxx dessa kablar. Rent tekniskt är vanlig koppar till 99% den bästa ledaren. Räcker inte det? Nä, teflon, nylon och annat hokuspokus måste till.




Driver du med mig eller !!!!
Skulle det vara en klassfråga om man anser att kablar har någon inverkan eller ej ??????

Nä nu får du allt logga ner och inte visa dig på ett tag !!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/18 :  15:38:28  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Finns xxxx dessa kablar. Rent tekniskt är vanlig koppar till 99% den bästa ledaren. Räcker inte det? Nä, teflon, nylon och annat hokuspokus måste till.



*lol* *lol* *lol* jösses....
nej, moderatorer, nu är det dags att redigera lite grann. Tycker forumet börjar bli mer o mer hifi-magasinet...

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/18 :  15:43:14  Show Profile Send Jadde a Private Message
Hmm, Man bör specielt passa sig för kablar från Transparent & Cable Talk då dessa uppvisar extremt dåliga pris/prestanda värden...

Oj oj oj, skojar bara. Nu ska jag åka och bada.

The man with no Naim


Edited by - Jadde on 2002/07/18 15:44:1
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/18 :  16:20:09  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Får man fråga vad herr allvetare själv besitter för anläggning?

Eftersom jag snart är färdig med min utbildning så kan jag ju inte sitta här med lågutbildningskablar, utan måste snarast nergradera mitt system.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/18 :  20:38:45  Show Profile Send markku a Private Message
quote:


Vidare så är ju kabelbranschen känd för alla lycksökare som säljer vanliga kablar med tvivelaktiga egenskaper och löjliga prislappar, till diverse godtrogna/rika/statushungrande/prylgalna audiofiler!




Stefan Fridefors,

Du är en makalös gubbe, med nästan lika skiftande åsikter som nicknamn, du använder.

Låt mig påminna dig om vad du skrev till mig den 7. November 2000:

quote:


<snip>

Naturligtvis kunde jag inte låta bli att låna hem ett par Harmonic Technology Pro-11 också...

Och gissa om det bytet (från mina gamla AQ Midnight) gjorde susen? Vi snackar inga detaljer, vi snackar en prydlig prick över "high-end" i:et! Eller: Nu jävlar i min låda låter det så kusligt bra att hakan bara hänger!!! Visst, det gjorde det ju redan innan - men detta är sanslöst helt enkelt. Sista pusselbiten är lagd.

</snip>




Vi två började ju med emailing i slutten av September 1999, båda som lyckliga Amplifixare. Jag började att lita på dina ord som en oberoende och ärlig hifist (utan ryggdunkartendenser), och faktiskt gjorde öppet köp av Harmonic Techs Truth Link samt Pro-11 hos Best Sound något senare. Jag var ju doms kund, och posten gick över viken mellom oss.

Väl, Harmonic Tech åkte tillbaka, eftersom jag gillade mera Siltechs kablage, som jag hadde lånat lokalt (men köpte inte heller).

Oh well! Den gången var det Harmonic Tech, nu Nordost Valhalla, bara att du hoppade av - men du var en sann kabelförespråkare, inte glömm det, Stefan. Tja, du håller på att bli "vuxen" så småningom...


mvh
Markku

< More Signal, Less Noise. >

Edited by - markku on 2002/07/18 21:03:4
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/07/18 :  22:13:46  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

quote:


Vidare så är ju kabelbranschen känd för alla lycksökare som säljer vanliga kablar med tvivelaktiga egenskaper och löjliga prislappar, till diverse godtrogna/rika/statushungrande/prylgalna audiofiler!




Stefan Fridefors,
Du är en makalös gubbe, med nästan lika skiftande åsikter som nicknamn, du använder. Låt mig påminna dig om vad du skrev till mig den 7. November 2000:

quote:


<snip>

Naturligtvis kunde jag inte låta bli att låna hem ett par Harmonic Technology Pro-11 också... Och gissa om det bytet (från mina gamla AQ Midnight) gjorde susen? Vi snackar inga detaljer, vi snackar en prydlig prick över "high-end" i:et! Eller: Nu jävlar i min låda låter det så kusligt bra att hakan bara hänger!!! Visst, det gjorde det ju redan innan - men detta är sanslöst helt enkelt. Sista pusselbiten är lagd.

</snip>



Vi två började ju med emailing i slutten av September 1999, båda som lyckliga Amplifixare. Jag började att lita på dina ord som en oberoende och ärlig hifist (utan ryggdunkartendenser), och faktiskt gjorde öppet köp av Harmonic Techs Truth Link samt Pro-11 hos Best Sound något senare. Jag var ju doms kund, och posten gick över viken mellom oss.

Väl, Harmonic Tech åkte tillbaka, eftersom jag gillade mera Siltechs kablage, som jag hadde lånat lokalt (men köpte inte heller).
Oh well! Den gången var det Harmonic Tech, nu Nordost Valhalla, bara att du hoppade av - men du var en sann kabelförespråkare, inte glömm det, Stefan. Tja, du håller på att bli "vuxen" så småningom...



Hehe, kanske det? Låt mig bara påminna om at jag inte påstått att kablar inte gör någon skillnad, det är bara den absurda delen av kabelhysterin jag vänder mig emot. Det borde ju finas sunda gränser..

Men visst, om jag kunde tycka det var värt att lägga 3500:-, av stereons totalpris på ca 45 000:-, på ett par beg HT (som jag köpte - och sedermera sålde) så kan väl de som tjänar 20 ggr mer än jag tycka det är lika förnuftigt att lägga 70 000:- på sina högtalarkablar? Till sin flermiljonersanläggning... Undrar om dom som gör det tjänar 5 miljoner om året förresten?


femkanalshifi é oxå hifi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000