HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Efter 190db?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/07/16 :  18:35:06  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Läsde att ett ljud högre än 190db inte kan existera/finnas/fortplanta (kommer inte exakt ihåg vad som stog) sig i luft.
Men vad händer när ljudet blir högre än så och varför går det ej högre än 190db?

Jag undrar jag...

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:27:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ljudet blir inte högre än så. Så det kan inte bli högre än så.

Varför det inte blir högre än så beror på att ljud består av positiva tryckförändringar såväl som negativa. De positiva tryckförändringarna kan bli så höga som man vill om man blåser på men de negativa kan inte bli mer än vacuum och det är vacuuumnivån som bestämmer maxgränsen.

The world is my oyster..
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:42:39  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Åhh, jag och matematik.
Vid 194 db och havsnivå så blir luften ickelinjär pga kavitation, det skulle alltså klippa för det skulle inte gå att komma under 0 i tryck.

Vad skrev jag nu!?

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/16 :  22:06:07  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Vi diskuterede dette emne på Bass List (nu DIY Speaker List) for et par år siden. Jeg tror det var Tom Danley som kom med et indlæg om målinger på lydtryk fra Apollo raketterne.

Her kom der lydtryk over 200 dB, men som han ganske rigtigt pointerede, så er der tale om et lokalt OVERTRYK skabt af raketudstødningen. Samtidig er lydtrykket i allerhøjeste grad usymmetrisk - altså med overvejende positivt gående bølger.

Tilsvarende lydtryk kan opnås i nærheden af f.eks. atombombesprængninger - så vidt jeg husker omkring 220 dB.

Der er således ikke noget i vejen for at skabe højere lydtryk end 190 dB, men det går næppe med en högtalere

Tom Danley fortalte også om en stor mekanisk drevet støjgenerator drevet af en 8 cyl. dieselmotor. Den var bygget af beton og placeret på en sættevogn. Dette monstrum kunne generere lydtryk på op til 180 dB i området fra under 5-6 Hz og op til et par hundrede Hz. Støjgeneratoren blev brugt til test af Apolloraketternes påvirkning på huse i nærheden af affyringsrampen. Placeret en meter fra et hus fik den væggen til at bevæge sig +/- 6 cm!!! Huset holdt altså ikke.

Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/07/16 :  22:17:52  Show Profile Send n/a a Private Message

Jag läste i Illustrerad Vetenskap att ljud kan döda!
Precis som Jan Nielsen skrev skapas det högsta ljudtrycket av en kärnvapen explosion. Om man nu inte dog av värmen/tryckvåg/strålning skulle man dö av ljudet!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/16 :  22:21:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Jan!

Vad bra att du var här!!
A vill nämligen minnas att ni( HF) hade någon artikel om 1000dB!! i er ( smicker-A)eminenta
tidskrift som var mkt underhållande. Sen kom A just nu på att vid ex "Supernovor" och
dylikt kan ju( eventuellt?) ännu högre ljudtryck blidas än vid A-bombssprängningar( som
redan de uppenbarligen överskrider det "teoretiskt möjliga" ;).


Mvh A
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/16 :  22:24:18  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Vilken skön död...If its too loud, then you're too old...eller hur va de Cerwin Vegas reklam gick...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/16 :  22:31:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
"If it's to loud you wouldn't notice it (because the sound killed you)!"

eller hur skulle man formulera det...

The world is my oyster..
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/16 :  23:07:54  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Hej Jan!

Vad bra att du var här!!
A vill nämligen minnas att ni( HF) hade någon artikel om 1000dB!!
Mvh A.



Takk for roserne!

Artiklen om de 1000 dB skrev jeg - men den var mere ment som en forklaring på hvor meget det egentligt er og hvordan den logaritmiske dB skala vokser til helt voldsomme størrelser. Desværre er artiklen ikke mere på min PC, men jeg kunne godt tænke mig at skrive den ind igen og lægge den på min hjemmeside.

Konklusionen på det hele var, at al energien i hele det kendte univers ikke er nok til at skabe 1 sekund ved 1.000 dB via en almindelig højttaler (forudsat at den kunne holde til det). Fantastisk hvordan menneskers manipuleren med tal i en PC kan skabe så store værdier at vi ikke fatter det

En højttaler med en følsomhed på 88 dB/1W kræver ca. 3.25926E+82 Gigawatt for at afgive 1.000 dB!!!!

I princippet har du ret - en supernova skaber et h.... højt lydtryk - men i rummet er der ingen luft så alt er stille. De der fantastiske lyde du hører i Star Trek og Star Wars er ren fantasi.

Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/16 :  23:27:02  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

quote:
De der fantastiske lyde du hører i Star Trek og Star Wars er ren fantasi.


Men jag hör dem. Eller är de bara i min fantasi???
Hade de inte hörts om jag hade sämre fantasi?




Din fantasi fejler ikke noget - jeg hører dem også
Engage .....
May the force be with you ......


Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/17 :  00:32:53  Show Profile Send gromit a Private Message
Ljudets utbredning beror på det omgivande mediet och högsta ljudtryck är beroende av omgivande tryck och varierar därför. (Högtryck => högre ljudtryck möjliga! )

Rymden består av vakuum (nästan) och därför kan inga ljud fortplantas där, som jan sa. Däremot kan det ju bildas en chockvåg av gas från en explosion som skulle kunna sägas motsvara en ljudpuls. Den chockvågen skulle förstås kunna vara rätt stark.

I rymden kan ingen höra dig skrika.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/17 :  00:35:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Star Wars! De tre första (sista) filmerna är suveräna!



-----------------------
To Quad or not to Quad, THAT is the question
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/17 :  01:03:08  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

I rymden kan ingen höra dig skrika.



Nej, nej, nej... I jymden kang ingen höia dej gjåta, hetej det.


Har du inte hört på vad Kapten Klänning har sagt?

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/17 :  01:07:26  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

quote:

I rymden kan ingen höra dig skrika.



Nej, nej, nej... I jymden kang ingen höia dej gjåta, hetej det.


Har du inte hört på vad Kapten Klänning har sagt?

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?*


Kapten Klänning säger:.............................INGENTING!

http://www.svt.se/drama/percy/ljud/avsnitt1/kapten.au

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/17 :  01:11:20  Show Profile Send gromit a Private Message
Ja, men Kapten Klänning härmade ju bara Alien-reklamen! Vilken som är bäst kan förstås diskuteras...

För övrigt så är ju flera karaktärer mm i Star Wars bara kopior av figurer i Kurosawas filmer. Fast det erkänner ju George Lucas utan att blinka.


Edited by - gromit on 2002/07/17 01:14:5
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/07/17 :  02:15:23  Show Profile Send Gus a Private Message
Följande inlägg har jag tidigare skrivit på Hifimagasinet,med risk för att uppfattas som tjatig----detta är vad jag skrev.
Det hände sig vid den tiden--på sextiotalet har jag för mig.Jag läste i någon populärvetenskaplig skrift om ett försök i England som gick ut på att med lågfrekvent ljud förgöra fienden.Ljudvapen alltså.Dom hade konstruerat en jättevisselpipa av den där modellen som har en kula som snurrar förbi en öppning och på så sätt skapar ett pulserande ljud.Den drevs av en kompressor av kolossalformat.Vid det första testet så lyckades dom rasera stora delar av lokalen som visselpipan befann sig i,fönster sprack,takplattor ramlade ner och personalen mådde mycket dåligt o.s.v.Lokalen förstärktes och forskarna byggdes in bakom pansarglas,vid test nr.2 blev en av deltagarna på något sätt oförsiktig med det resultatet att han avled av svåra inre skador enl.texten.Jag kommer inte ihåg några detaljer eftersom det var några år sedan jag läste artikeln,vet inte heller om det är sant---


Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/17 :  02:49:39  Show Profile Send mag a Private Message
Jag hade en ljudlärare för ca 8 år sen (4e året på Gymnasiet) som normalt jobbade på Brule&käär (eller hur det nu stavas). Han hade varit med och mätt upp det dåvarande rekordet (tror det var en Pioneer bil, van) dom stod ca 100m bort med öron pluggar + hörselkåpor, trots detta blev dom illamående när dom satte igång "sterion". Micken gick sönder, men dom lyckades avläsa 170.nånting inne i Vanen, då gick det inte att mäta så mycket högre eftersom det inte fanns några micar som klarade det, men det gör det kanske nu.



//Magnu
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/17 :  12:23:28  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Jag läste i Illustrerad Vetenskap att ljud kan döda!
Precis som Jan Nielsen skrev skapas det högsta ljudtrycket av en kärnvapen explosion. Om man nu inte dog av värmen/tryckvåg/strålning skulle man dö av ljudet!

chrille



Den som läser illustrerad vetenskap får skylla sig själv.

Bara dom kan formulera sig så. "Om man inte dog av... ...tryckvågen... ...skulle man dö av ljudet!".

Tryckvågen ÄR ljudet!

Ett ännu mera fascinerande påstående om ljud som stått att läsa i Illustrerad Vetenskap är att man (som t ex dykare) får Kalle Anka-röst av att andas helium, på grund av att "stämbanden blir förvirrade av de lätta gasen och svänger fortare".

Jösses...

Och inte tar de in rättelser heller. Jag har tillskrivit dem säkert tio gånger med anledning av några av de många grodor jag sett, men Illustrerad Vetenskap rättar sig inte, och svarar inte ens på breven. Väldigt synd eftersom det är en tjusig blaska rent grafiskt.

Stämbanden påverkas inte överhuvudtaget av den lättare gasen, det som påverkas är strupens och munnens formanter, som förskjuts uppåt i frekvens.

Vh, Ing. Öhman

PS. Det kan nämnas att på grund av luftens olinjäriteter (vars extremfall alltså är kavitation vid vakuum @ 194 dB sinusformat ljudtryck) så händer det saker även vid ljudtryck som är mindre än en tiotusendel så stora (<114 dB), nämligen att det bildas fullt hörbara blandtoner i luften. Detta är en av orskerna till att man kan vara sketiskt till sådana system som SACD.

Många instrument har dessutom extremt stora lokala ljudtryck, t ex en trumpet, vilket tillsammans med vissa asymmetrier i den ljudbildande stöt-luftströmmen ger extremt ickesymmetriska ljudvågor. Övertrycket i vågformen från en trumpet (som spelar FF) kan vara 10 ggr så stort som undertrycket (som dock har motsvarande längre varaktighet), och asymmetrin ser lika dan ut på alla avlyssningsavstånd. Vid svaga nivåer är även trumpetens vågform ganska symmetrisk dock.
DS.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/17 :  12:54:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

eller som när man råkar trampa på kattens svans,
då kan också skapliga ljudtryck i atmosfären skapas.


quote:

Hej Jan!

Vad bra att du var här!!
A vill nämligen minnas att ni( HF) hade någon artikel om 1000dB!! i er ( smicker-A)eminenta
tidskrift som var mkt underhållande. Sen kom A just nu på att vid ex "Supernovor" och
dylikt kan ju( eventuellt?) ännu högre ljudtryck blidas än vid A-bombssprängningar( som
redan de uppenbarligen överskrider det "teoretiskt möjliga" ;).


Mvh A.



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/07/17 :  12:57:26  Show Profile Send wallraff a Private Message
Erinrar mig om att jag sett en film, har för mig det var en Biggles. Han var på något uppdrag i England, där de hade just ett ljudvapen. Rätt läskiga bilder...

//Walter
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/07/17 :  15:21:50  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Öhman, tryckvågan är väl inte bara ljudet?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/17 :  15:24:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Explosionen trycker undan all luft = skapas en tryckvåg,
massor med luft som färdas i hög hastighet, det är väl ljud.

Sedan slår saker mot varandra och skapar ljud, eler tryckvåger..

vad är inte ljud om tryckvågor,


"micro changes in air density"


quote:

Öhman, tryckvågan är väl inte bara ljudet?





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2002/07/17 :  16:02:46  Show Profile Send storyboard a Private Message
Är det bara jag som varit åskådare till dB dragracing? (Nej, jag gick inte dit frivilligt utan var där pga jobb ) Reglerna kan ni kanske? Man spelar en lågfrekvent ton så högt som möjligt i en bil. I Xtreme klassen måste man använda sig av pansarglas (som skruvas fast) för att hålla in trycket i bilen utan att gå sönder. Nåväl, det var en svinkall vinterkväll och Sveriges bästa i Xtreme klassen var på plats. Favoriten fick dock problem eftersom hans cd-spelare låste sig i kylan och spelade den fantastiskt starka tonen för länge, vilket gjorde att en av högtalarelementen gick sönder. Till slut vann en annan på (om jag minns rätt) 168,7dB. Världsrekordet tror jag ligger strax över 170 dB i dB Dragracing... En minst sagt konstig sport.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/07/17 :  16:49:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

en sport som leder till stora tekniska inovationer innom
elementteknologi, se t.ex. JBL W15GTI

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/07/17 :  17:11:01  Show Profile Send David A a Private Message
Ett element som används mkt flitigt hos DB-dragare just nu är Digital Design element, läste någonstans att dessa i första hand var framtagen för välljud???
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/07/17 :  21:56:48  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Kanske skulle man ha en sorts cigarett-tändare som ger en riktad ljudpuls på 180db så att man kan tända ciggen genom friktionen som blir.
Eller som dörrknackare kanske.

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000