HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Single-End/Klass A från Abrahamsson Audio!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/17 :  23:07:51  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har lånat hem en Abrahamsson no3 mkI

http://www.abrahamssonaudio.com/abrahamsson/amp_no3_09.asp

och är helt frälst i ljudet. Mk I är större och kraftfullare än den vanliga trean, samt saknar ingångsväljare och fjärr.

Det är en sagolikt ren, stor, djup, utmejslad, dynamisk, balanserad och rytmisk ljudbild som målas upp. Jag trodde inte att mina Celan 700 kunde låta så bra!

Denna stärkare kostar 36.000 kr och det är den definitivt värd! Just nu har jag inte den typen av pengar liggandes, så min fråga är om det finns alternativ till denna för rimliga pengar. Frågan gäller klass A Single-End för säg max 16.000 kr.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2011/08/24 13:38:39

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/03/18 :  07:41:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Audion finns ju. Vet inte om Veteranhifi säljer dem längre.

Jag har deras Sterling PETSE mono. Tycker att din beskrivning stämmer bra med ljudet från dessa.
Inga somhelst driftproblem under tio år nu. Autobias dessutom.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2010/03/18 :  09:04:36  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Vet ej om det är något du är intresserad av men borde inte en singelend förstärkare vara rätt ideal för ett DIY bygge då det är en väldigt enkel konstruktion. Kanske går att hitta en design eller ett kit på nätet nånstans.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2010/03/18 :  09:25:46  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
En beg edison triod är ju klar intressant ,,Powerdrive kit med 300B verkar vara ett kul bygge ,tror hoktuna byggt en sådan ,

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2010/03/18 09:34:37
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/03/18 :  10:16:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Fråga från en novis - går det att driva "vanliga" högtalare med dessa stärkare? Eller krävs det hög känslighet, hög och jämn impedans osv för att detta ska funka? Annars vore det ett kul projekt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/18 :  10:17:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ola Abrahamsson kan! Bland de bästa förstärkare jag hört faktiskt.

Den du lånat är en trissestärkare och förslagen är rörförstärkare, något att fundera på kanske.

Mer att kika på:
http://www.sugdenaudio.com/a21_series.htm
http://www.firstwatt.com/products.htm
(Vet inte prisbilden på dessa)

Men som sagt, rör är nog det vanligaste.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2010/03/18 :  10:18:32  Show Profile Send educk a Private Message
vet inte om du testat electrocompaniet. det är ju klass a å finns begagnat för bra priser. annars så har ju grundaren till electrocompaniet startat nytt och jag har för mig att han har en dyr modell å sedan har han budgett modeller också. jag tänker på abrahamsen (trodde först det var hans dyra steg du testat hittar dock inte de nu). hans budgett modellen säljs under hans namn å slusteget han har heter v.4. det skulle inte förvåna mig om det steget låter rätt bra. vad jag läst så ska det påminna om electrocompaniets äldre versioner.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start?ProductID=8.vD4QFHMhsAAAEQz.BJcCt3&scid=1698

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/18 :  10:20:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Klass A ja men knappast single end. (ingen nackdel tycker jag men ändå.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2010/03/18 10:21:08
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/18 :  10:47:30  Show Profile Send Kmj a Private Message
www.nysound.com har ett gäng olika modeller från olika tillverkare.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/03/18 :  16:13:52  Show Profile Send JonasY a Private Message
Vad menas med single-end?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/03/18 :  16:58:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Tubelab se!
En sån här går att knåpa ihop med hjälp av den medföljande beskrivningen.Enkla moment med bilder steg för steg.
För mellan 5 och 10 tusen.
http://www.tubelab.com/PCB_order.htm
Väldigt fint ljud och helt brum,brusfri.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bowete
Member

55 Posts

Posted - 2010/03/18 :  18:29:25  Show Profile Send Bowete a Private Message
Kanske en begagnad Aleph 30?

Att finnas är bra.Annars hade man ju inte funnits.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/18 :  18:57:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
JonasY: Här förklaras single end:

http://www.aikenamps.com/SingleEnded.htm

En single end förstärkare MÅSTE gå i klass A. Alltid.
Men klass A är inte samma sak som single end.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2010/03/18 :  19:01:10  Show Profile Send LarsG a Private Message
som inte alltför länge sedan nu ägare till en Sugden A21 SE
tycker jag att Sugden klass A, där standard A21:an alltid får bra kritik, är värd att lyssna på. Håller med Berndt Jansson, typ.
jag har rörförstärkare också , inte single end, allt har sin charm men trissor känns enklare att äga. Det är lätt att börja med jakten på det perfekta NOS rörljudet, som jag tyvärr aldrig fann. Det finns alltid ett bättre rör att jaga. Nu vet jag väl inte om jag har det perfekta klass A trisseljudet heller, men bara det faktum att det inte går att byta ut något sprider ett lugn.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/18 :  21:37:04  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Stort tack för alla tips hittills! Vilka av ovanstående är trisseförstärkare som kostar enligt min budget d.v.s. runt 16.000? Eller det kanske inte finns?

Efter att ha levt med No. 3 i ett dygn kommer det dock att bli oerhört svårt att skiljas från den... Det blir tufft att finna en värdig ersättare. Jag får hem min Emotiva XPA-2 om två veckor och oroar mig för att den kommer att vara sämre än No. 3. :( Det är ju en Push-Pull så det borde den vara...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2010/03/18 :  21:55:08  Show Profile Send LarsG a Private Message
a21:n något över buget 19.900kr
men sedan Sugdens Mystro för 15.000kr
då tillbaka till klass AB men, den har också fått riktigt bra kritik, NÄSTAN lika bra som a21:an
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/19 :  09:45:10  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Är Sugden Single-End? Var står det?

Jag har i.a.f. allvarliga funderingar på att avboka Emotivan, hur kan något låta bättre än Nr. 3? Jag har återfunnit kärleken till musiken igen, kan inte sluta lyssna och sitter nästan hela nätterna och växlar skivor som en tossig!!!

Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2010/03/19 :  10:17:33  Show Profile Send LarsG a Private Message

single end står här om a21se
http://www.sugdenaudio.nl/index.php/component/content/article/42-producten-21/63-a21se-integrated-amplifier

och här om a21:an
http://www.sugdenaudio.nl/index.php/component/content/article/42-producten-21/58-a21a-integrated-amplifier
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2010/03/19 :  10:19:58  Show Profile Send LarsG a Private Message
och dessutom njut av livet, vem vet vad som händer i morgon, behåll Abramssen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/19 :  10:51:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har i.a.f. allvarliga funderingar på att avboka Emotivan, hur kan något låta bättre än Nr. 3? Jag har återfunnit kärleken till musiken igen, kan inte sluta lyssna och sitter nästan hela nätterna och växlar skivor som en tossig!!!
Det är en riktigt bra förstärkare. Känner du på det viset så föreslår jag att du köper den.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/19 :  10:56:39  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag är tacksam för era tips och jag tror faktiskt att ni har helt rätt!!!

Får nog sälja av lite onödiga prylar först, t.ex. subben... Den behövs INTE längre, jag har äntligen fått en botten i mina Heco. :D

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/03/19 :  11:11:17  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Mitt beställda Emotiva-steg är försenat ett par dagar. Det skulle gått iväg idag men shipping date är nu uppskjutet tills på måndag. Ska jag ta det som ett omen att avboka? ;)

Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2010/03/19 :  19:19:22  Show Profile Send läktarörnen a Private Message
så du har råd i alla fall att köpa, ja ja det är lungt, men att ljuga är inte fint, ja köper att du inte vill ha vincentförsteget. ja¨jag tycker du skall se det som ett omen och leta vidare ja mycket prylar blir det, men räker pengarna till skivor???????
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/03/19 :  19:39:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För en massa år sedan hade Blue Circle Audio två single end slutsteg på 25 respektive 75 w. Det är galet mycket om man betänker att single end stegen 3/4 av tillförd effekt som värme. Båda är numera ersatta av andra varianter pga problem att driva låga impedanser (25 wattaren gav bara 13w i 4 ohm) + värmen. Enligt samstämmiga uppgifter lät de båda gudomligt bra.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/03/19 :  20:23:04  Show Profile Send Lech a Private Message
Passa och tänk över situationen en gång till
Det du fastnsat för blir inte lätt att förpassa.

Klasss A singel end suger..
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2010/03/19 20:23:45
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/03/19 :  20:26:11  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
När det gäller klass A (och single end) ska de driva högohmiga högtalare? Dvs spänningsförstärkning i stället för strömförstärkning. Jag är väl fel ute som vanligt, men det bjuder jag på.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000