Author |
Topic |
Io
Member
473 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 10:27:53
|
Vinylspelaren rör ingen utom jag! Resten är ofarligt. |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 10:36:14
|
Javisst! Jag fick hem mina aktiva is8:or igår och ställde dem på ett par pallar (lite rangligt kanske). Det första min 3-åring gjorde var att hon gick fram till ena högtalaren och stoppade fingret i diskanten Jag blev arg Hon blev rädd Jag har tygskydd på mina gamla högtalare så jag förstår att det såg intressant och spännande ut. Jag vet inte ännu hur jag skall hålla barnen från högtalarna. Tunn ståltråd och 12 V kanske |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 10:54:15
|
Du kanske ska prata med dem? |
Waf, Waf!
|
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 11:12:15
|
-Ja, men ännu är det ingen som lyckats få igång sakerna!
(.....får nog jobba lite på användarvänligheten!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
keso77
Member
220 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 11:20:30
|
Svärmor går inte inom 2 meter av skivspelaren sedan jag berättade vad pickupen kostade. Sambon får röra men väljer oftast att använda fjärrkontrollen (läs: mig) och mina hifi-intresserade vänner är så försiktiga att jag aldrig behöver oroa mig över huvud taget. Resten tittar bara snett på min hobby och lämnar grejerna i fred. |
Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 12:48:40
|
Barnen får inte leka och stoja i gillestugan men annars får de använda stereon om dom vill ,den största börjar bli lite intresserad nu. Kan ta med sig nått att läsa och spisa lite musik och då blir jag glad.
och ja..!!! de har andra ställen och leka på i huset |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
Edited by - Orpheus on 2010/03/11 12:49:07 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 14:40:34
|
Jajjemen, bara att gaina upp max på stegen och cd spelaren och gaina ner alla utgångar från processorn tills en behaglig maxnivå är satt, därefter låser man processorn med lösenord, och sedan får de ratta och vrida hur mkt de vill, inget kan gå sönder varken utrustning eller hörsel.
Risken man löper är dock att bli torterad för att avslöja lösenordet. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 16:07:30
|
Största grabben och frugan får gärna använda den. Den minsta har fått en egen han kan greja med, blir lugnast så Alla andra undrar bara varför det är så mycket prylar och vad dom är till för |
|
|
Angberg
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 17:30:59
|
Min sambo använder anläggningen mist lika mycket som jag själv, men det krävdes en liten kortare utbildning i uppstartsförfarande osv. När det kommer till fester och polare mm så är ju anläggningen oftast igång redan, och då är det fritt fram att pilla på fjärrkontrollen. Rören är det ingen som vill pilla på då de blir otroligt varma... |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793 |
|
|
dB
Member
425 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 18:18:21
|
Min fru - OK men hon vill inte, tycker att det är krångligt Barn har lärt sig att dem inte får. Alla andra NEJ |
Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
|
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 18:37:11
|
Jodå.
Men det verkar inte vara så angeläget... |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 18:42:57
|
Hej! Min fru spelar med den hela tiden - dock endast CD. Mina två stora 10 resp 8 år har aldrig fått spela själv. Dock så hjälper de ofta till med spårbyte volym etc. Min minsta 11 mån har jag viljekrig nu med att lära henne att inte röra stereon. Det skall nog gå bra med henne också. En bra finess hos min Lexicon-processor är att det går att ställa max-volym som varken skadar anläggningen eller några öron. Mycket praktiskt! /Shaft |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Psy_lord
Member
196 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 21:22:35
|
jepp det får dom... lämnar ingen jag inte litar på.. går nått sönder räknar jag med att det åtgärdas, kanske är fel men vad ska man förvänta sig då? |
Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
|
Edited by - Psy_lord on 2010/03/12 14:19:00 |
|
|
Tompa-T
Member
301 Posts |
Posted - 2010/03/11 : 22:55:44
|
Nej.
//-- Tompa -- |
HIFI & Musik nörd :-) |
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 08:04:19
|
Självklart, sambon, båda barnen när dom är på besök (inga småbarn längre) Nya bekantskaper, nää. |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 09:16:58
|
Håller med dig Hefty. Inte kul om familjemedlemmarna spelar sönder ett svindyrt Scan-speak element till den senaste konstruktionen.
Eriksson.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 13:49:48
|
Min fru lyssnar mer än jag så självklart får hon pilla på grejerna. men en dag när hon tryckte på "Power" så small det till så hon blev lomhörd resten av dagen. Grannarna trodde det var en jordbävning. Ett av mina barnbarn hade dragit upp nivån till max när grejerna var avstängda.
Jag vet inte vad det blev för fel på stärkaren men den fungerar inte längre. Min 400 liters ljudledning (påminner om Bernt's tappade horn) höll. Men dagen efter höll den inte när jag gick lös på den med slägga. I ena sidohögtalaren hoppade högbasen ur magnetfältet och fastnade där. Dagen efter spelade det ingen roll längre. Kunde skymta en tår när sidosystemen låg på tippen.
Stärkaren finns kvar för att skickas till ett museum eller nått. Vinylsvareven hamnade åxå på tippen. De andra grejerna används delvis vid mätning mm.
Högtalarnas sista ombyggnadsår var 1975. förstärkare och vinylsvarv var från 1973. kass-ettspelare var fjärde i ordningen men fortfarnade kass. Ironiskt nog är det nästan det enda som fungerar som avsett fortfarande av de äldre grejerna. CD-spelaren fungerar men den var nästan ny, dvs mindre än 10 år gammal.
Så, svaret är: Jo, frugan får spela på min anläggnin men hon vill att jag trycker på "Power", konstigt.....
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 13:59:51
|
Ja. Frugan spelar ungefär lika mycket som jag. Hon har ännu inte lärt sig riktigt hur grejorna fungerar men hennes handlag och förstånd är så goda så hon har mitt fulla förtroende att prova sig fram bland reglagen på egen hand. Sonen är 21 och där var det sedan några år tillbaka inga problem medan han bodde hemma. Å andra sidan hade han bra koll redan som liten vad han borde ratta på och inte...
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2010/03/12 14:04:12 |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 14:16:50
|
Hela familjen utom katten. Dom flesta andra brukar hålla sig på avstånd när dom får veta vad sakerna kostar. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 14:17:51
|
"Får andra använda..." Svarar både ja och nej. Invigda i hobbyn borde veta med sig att somliga ser på sina anläggningar som altare, varpå man helst bör fråga om det går bra att kika närmare, röra, starta etc. Lite "hifi-hyffs" så att säga.
Oinvigda hålls bäst på armlängd avstånd. Barnen har fått lära sig att inget röra utan ber istället om hjälp ifall de vill se eller lyssna på nåt. Den äldre av de två (fyller 8) håller även efter klåfingriga/för nyfikna kompisar då de är hemmavid och leker. Hon är jätteduktig. Barnen har dessutom en "egen" anläggning där de kan härja om de vill poppa på/se film/spela tv-spel.
Sambon ser gärna film och hon har lärt sig manuvrera riggen. Det finns bara en given regel: Volymen skall ned på 0 vid avstängning.
DIY-pryttlarna med el är hands-off för samtliga utom mig. |
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/03/12 : 15:19:00
|
Marina Jansson skrev Du kanske ska prata med dem?
|
|
|
Topic |
|