HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hemmabio, era åsikter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2010/03/09 :  18:48:00  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, behöver köpa en hemmabioreceiver, två bakhögtalare, en center och en subbas. Sedan behöver jag lite utrymme för kablar. Vad anser ni att jag skulle köpa. Betänk att jag har frontarna redan, och det är ett par B&W DM309, och min budget är 20.000 kr

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/03/09 :  19:14:34  Show Profile Send Jojosoda a Private Message
Jag skulle åka runt till butiker å kika vad de har för alt. En god vän till mig åkte till reference audio i stockholm, berättade vilken budget han hade å vad de kunde hitta på åt honom. Han fick ett väldigt bra pris för det han köpte. Nu köpte han för 30k, men utöver paketet så slängde de med kablar utan x-tra kostnad + lite andra prylar. Det är merservice å merkostnader som ändå finns där för butiken. I gengäld fick de en glad kund å 30k in i kassan.

Mvh/Magnus
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2010/03/09 :  19:27:58  Show Profile Send Clayman a Private Message
Så om jag går till hifiklubben och hittar grejerna där så ska jag nästan kunna "kräva" att få lite kablar på köpet? För jag har siktat in mig på Denon 2310, B&W DM686, B&W HTM62 och en Scandyna the ball subbas alternativt en B&W ASW 608.

Mvh Jonas

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/03/09 :  21:55:03  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kom ihåg att hembioförstärkare dalar otroligt snabbt i pris. Därför skulle jag aldrig köpa en ny sådan. Jag skulle kika på en bättre begagnad Onkyo, t.ex. någon av dessa. Väldigt populära och verkar klart kompetenta.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=29815
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23984
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=29446

Att en butik slänger med lite kablar och fixar ett schysst paketpris när man köper grejer för 30k är nog inte helt ovanligt.
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/03/09 :  22:38:03  Show Profile Send modernman a Private Message
Jag skulle nog också kolla beggat. Skönt att gå in i en butik och få allt på en gång iof. Men då missar man ju själva "jakten", som kan vara riktigt trevlig.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/03/09 :  22:41:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ska du köra med Blueray??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2010/03/09 :  22:59:17  Show Profile Send Clayman a Private Message
Japp, jag kommer att köra med Blu-ray. Ja, lite kablar och kanske ett par högtalarstativ borde dom ju kunna skicka med. Då får dom en nöjd kund i kassan:)

Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2010/03/09 :  23:04:40  Show Profile Send Clayman a Private Message
Begagnat är inte riktigt min grej, visst kan man få mycket för pengarna, och visst förlorar saker och ting i värde. Men värdet av att ha helt nya och fräscha grejer är för mig alldeles för högt för att tumma på. Sedan så kommer det ju nya och bättre prylar hela tiden, och allt förlorar i värde, men ibland får man komma till skott:)

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/03/10 :  06:27:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
För 20000:- och det ska vara nytt så får man nog tänka lite budgetgrejer eller nåt slags paket minus frontar.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/03/10 :  07:33:20  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Eftersom du idag redan har fronthögtalarn så är det enklast att börja där. Du behöver en matchande centerhögtalare vilket jag har för mig är B&W LCR3. Tror inte den säljs nu längre så kan vara så att du får leta begagnat. Viktigt att dom har en bra matchning då du annars kommer uppleva felet när ljud tex panorerar från vänster till höger och går via centerhögtalaren.

Bakhögtalare kanske du har lite mer estetiska krav för. Mirage har en del diskreta rundstrålande högtalare som funkar väldigt bra.

Marantz SR6004 tex som förstärkare med bra prestanda och inte för dyr.

XTZ subbas borde funka bra för pengarna.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2010/03/10 :  12:36:59  Show Profile Send Clayman a Private Message
Marantz har jag sneglat lite på, men snarare SR5004, lite rimiligare pris och den upplevs som bra, men jag sneglar även på H/K AVR260. Lutar lite åt H/K men jag vet inte. Hifiklubben hade int egrejer inne så jag har bytt rikning lite. Högtalarna jag funderar på är Canton Chrono, 501, 505 och 525 SC. Hittar inte så många recensioner på vare sig 5004 eller AVR260. Någon som vet något om dem?

Mvh Jonas

Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2010/03/11 :  08:11:36  Show Profile Send Clayman a Private Message
Ville bara säga att jag inhandlade en Marantz 5004, med tillhörande Canton 501 (bak), 505 (center) och 525 (sub) hos Ljudkällarn i Göteborg. Har ännu inte haft tillfälle att koppla in allt men känner mig väldigt nöjd. Hoppas bara att det är lätt att koppla in och köra. Ska man ställa om sin Blu-ray spelare nu med, så att man låter Receivern sköta allt? Har en Panasonic BD35.

Mvh Jonas

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/03/11 :  14:08:22  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Hoppas du blir nöjd med ditt köpt. Tror inte du har analoga utgångar på den blu-ray spelaren vilken du heller inte behöver till nåt. Och låt recievern hantera avkodningen sen.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2010/03/11 :  14:16:13  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Om man har en gammal förstärkare och en ny bluray, blir det knas med nyare ljudformat då, så man skall låta spelaren ta hand om avkodningen och skicka analogt till stärkaren?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2010/03/12 :  08:11:51  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, någon som bor i Falkenberg och som är bra på att koppla in hemmabiosystem? Får ingen ordning på det alls, det va svårare än vad jag trodde.

Mvh Jonas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000