HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bang Olufsen vs. annat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:17:30  Show Profile Send Melker a Private Message
Är det någon som har lyssnat och jämfört B&O´s prylar med annan bra"High End" hi-fi? Jag tycker att det är svårt att hitta något objektivt om deras prylar eftersom hifiknuttar överlag verkar avfärda B&O som snyggt,dyrt och medelbra. Den enda test jag hittat där B&O testats mot annat under någorlunda trovärdiga former är högtalartestet i HiFi & Musik för något år sedan. Där klarade de sig ganska bra efresom de (BeoLab 8000) var aktiva och testades mot högtalare som kostade lika mycket men var passiva. Kostnaden för förstärkare var mao inbakad i B&O högtalarna så de testades i ett sällskap som egentligen spelade i en division högre.

Har någon lyssnat på BeoSound ouverture/3000? kanske med annat slutsteg och högtalare? Tvärtom CD/försteg till B&O aktiva högtalare?

Andra synpunkter?

Melker

Halmstad

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:23:15  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Japp, du sa det sjalv....

"Dyrt snyggt och medelbra" Har sjalv vaxt upp med B&O i hemmet och min far ar fortfarande hangiven market... Men njaeeeee.... Nagon hifi av storre matt ar det inte... Finns MYCKET battre grejer att fa till samma eller mindre peng...
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:38:28  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Japp, du sa det sjalv....

"Dyrt snyggt och medelbra" Har sjalv vaxt upp med B&O i hemmet och min far ar fortfarande hangiven market... Men njaeeeee.... Nagon hifi av storre matt ar det inte... Finns MYCKET battre grejer att fa till samma eller mindre peng...



Håller med. Växte också upp med diverse B&O prylar som åkt in och ut under åren. Dock vill jag tillägga att om man söker Lifestyle produkter med riktigt snygg design (läs design som inte alltid är till väl-ljudets fördel) så har i alla fall jag inte hört något som låter bättre. Jag menar; låter ju klart bättre än Bose med flera.
Som reservation för att slippa påhopp så säger jag snabbt att Linn Classik inte är inräknad i dessa Lifestyle prylar då den inte kommer med lika designade/kompakta högtalare.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/16 :  18:26:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Melker

Är det någon som har lyssnat och jämfört B&O´s prylar med annan bra"High End" hi-fi? Jag tycker att det är svårt att hitta något objektivt om deras prylar eftersom hifiknuttar överlag verkar avfärda B&O som snyggt,dyrt och medelbra. Den enda test jag hittat där B&O testats mot annat under någorlunda trovärdiga former är högtalartestet i HiFi & Musik för något år sedan. Där klarade de sig ganska bra efresom de (BeoLab 8000) var aktiva och testades mot högtalare som kostade lika mycket men var passiva. Kostnaden för förstärkare var mao inbakad i B&O högtalarna så de testades i ett sällskap som egentligen spelade i en division högre.

Har någon lyssnat på BeoSound ouverture/3000? kanske med annat slutsteg och högtalare? Tvärtom CD/försteg till B&O aktiva högtalare?

Andra synpunkter?

Melker



Talade med en före detta säljare av märket. Han hade svårt att förstå mina åsikter att det är "skräp i snygg och dyr förpackning", men den som köper en produkt av detta märket köper ju egentligen status. Dock inte i hifikretsar utan i bekantskapskretsen.

Apropå tester i Hifi &Musik så testades "den där cdväxlaren som går attt hänga upp på väggen" mot en medelklass cd för några år sedan.

Cdväxlaren kostade då om jag inte minns fel c:a 30 000:- och fick stryk av en vanlig cd för 5000:-. Så de får inte alltid bra resultat i Hifi&Musik eller i High Fidelity .Mvh Kristofer
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/16 :  23:56:36  Show Profile Send mace a Private Message
Läste för ett tag sedan ang. B&O hi fi grejer: Bang & Olufsen, furniture that makes noise!

Har själv vuxit upp med B&O och tycker(tyckte, peakade nog på 70-80 talet, eller börjar jag bli gammal) att desigen é jävligt läcker
Har inga musik grejer men däremot tre(3) av deras tv-apparater från 80-talet och dom slår ta mé f*n ALLT från den tidseran och rackarns mycket som é på marknaden nu
(LX2800,7802 och en MX 2000 i sovrummet) total kostnad 1500 SEK

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:07:52  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Designmässigt så rockar B&O fett. Har en TV. Fjärren är tung, gillar det.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:30:29  Show Profile Send jos a Private Message
Måste bara tillägga: Har en 28" B&O tv som är snart 15 år gammal och som fortfarande (enligt min mening samt många andra) är bra mycket snyggare än dagens. Dessutom har jag aldrig någonsin hört en tv utan extra högtalare låta så otroligt bra som denna. Kvaliteten är också helt fantastisk.

Dock var det ju iofs HI-FI prylar det gällde nu...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/17 :  01:22:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har sparat B&O:s 1200 serie från 1969 i rent kuriost syfte, mkt läcker.
BeOmaster 1200
BeOvox 1200
BeOgram 1200
BeOcord 1200
Efter farsan, skall renoveras så småningom.
Något svar till Melker har jag tyvärr inte.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2003/01/18 00:39:17
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/17 :  08:46:34  Show Profile Send Peder B a Private Message
jos: Håller helt med om TV kvaliten både i bild & ljud även om man här får betala ett högre pris för designen. Ljudprodukterna tycker jag är läckra men rent ljudmässigt kan man säkert hitta lika bra eller bättre för 1/5 del av priset. mvh // peder B
Har en sådan själv!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/17 :  08:54:22  Show Profile Send nalle a Private Message
Hej Cittroman! Har du möjlighet att lägga ut några bilder på anläggningen från 1969? Jag är road av design och därför nyfiken på hur B&O såg ut för +30 år sedan.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:23:03  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by nalle

Hej Cittroman! Har du möjlighet att lägga ut några bilder på anläggningen från 1969? Jag är road av design och därför nyfiken på hur B&O såg ut för +30 år sedan.



Peder B, Håller med till 100%. Vänner med hemmabiokör var på besök, tittade på DVD med LX2800, de undrade var extra högtalarna var någonstans

kolla här

http://www.beoworld.co.uk/
http://www.beocentral.com/

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:05:34  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Deras pickuper har skrivit in sig i HiFi historien också. De gjorde väl en av de minsta massorna på nålar med en unik slipning. Tangentialarmar på spelarna.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:37:13  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Dom tar fram en del lyckad ny teknik som t.ex ICEpower som bl.a. Acoustic Reality använder. Men sen när dom skall bygga anläggningar så tror jag att dom fokuserar för mycket på design och inte på ljudet. Jag har en granne som har Beosound 9000 system, ser ut som en godisautomat skivorna snurrar runt när man byter dom, aktiva högtalare och subwoofer. När dom skulle dema den så hade jag lite förväntningar på ljudet, för det kostar mer än dom flesta här på forumet lagt ner på sin anläggning. Men ack vad jag bedrog mig, jag kunde knappt hålla färgen. Yrade något om att den var snygg och skivväxlarn var rolig när den bytte skivor. Vill man ha något som låter bra så tror jag inte på B&O, men vill man ha en prynadsak som man desutom kan spela musik på, då kan man köpa B&O.

/Janne

Edited by - JaLa on 2003/01/17 10:45:35
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/17 :  20:10:23  Show Profile Send masur a Private Message
Har själv ägt Beosystem 5000 som kom i mitten av 80-talet. Som högtalare i stora rummet användes ett par Mission 737R. LP-skivor lät inte så dumt medans CD-spelare som köptes efter några år inte var den bästa. Den stora behållningen var möjlighetet till fjärrkontrollerat ljud i 3 rum. Hade förutom den stora systemfjärren en mindre fjärrkontroll som användes i köket/sovrummet. I början av 90-talet fick B&O anläggningen ge vika för bl.a. förstärkeri från H/K:s Cittation serie. Mission högtalarna fick däremot vara kvar. Har idag flera B&O produkter från 60 och 70-talet. Bl.a. flera olika versioner av Beomaster 1000. Gillar B&O:s design men ljudet är inte på topp.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/18 :  00:38:01  Show Profile Send cittroman a Private Message
Beomaster 1200:

Beocord 1200 (min är i teak):

Beogram 1200:

Det var dom bilder jag hittade, B&O hade tidigare en mkt bra site som så gott som alla modeller fanns upplagda som bilder, men icke längre synd.

Dessa har jag som suround på väggen bakom soffan.




En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/18 :  00:51:44  Show Profile Send nalle a Private Message
Tack cittroman! Man kan säga vad man vill om ljudet men de kan iallafall förgylla rummet när det gäller ögonfröjd.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/01/18 :  01:19:34  Show Profile Send jos a Private Message
Lite fler trevliga bilder!





=)



Dessa är från 60-talet och början på 70-talet.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/18 :  09:54:02  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by cittroman

Beomaster 1200:

Beocord 1200 (min är i teak):

Beogram 1200:

Det var dom bilder jag hittade, B&O hade tidigare en mkt bra site som så gott som alla modeller fanns upplagda som bilder, men icke längre synd.

Dessa har jag som suround på väggen bakom soffan.







Prova dessa / Magnus(CitrôenLNA)

http://www.beoworld.co.uk/

http://www.beocentral.com/

http://www.beocentral.com/

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/18 :  11:12:16  Show Profile Send poppop a Private Message
Hmmm... vet ni om att Phelips...förlåt Philips har ett finger med i spelet vad gäller innandömet?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/18 :  14:50:33  Show Profile Send mace a Private Message
Japp särskilt på Tv-sidan.

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/18 :  17:35:10  Show Profile Send cittroman a Private Message
Mace! Vad trevligt med en ytterligare citroenägare.
För tillfället kör jag en Bx16v, ingen citroen komfort, däremot överflöd på kom-FORT!
Har även haft GS pallas -79 GS club break-77 GSA special -84, där finns det betydligt mer komfort.
Mace är du citroen diggare?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/01/18 :  17:38:19  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hejsan melker...
Jojo jag använder mig av beosound 3000 med arcam p85 slutsteg som driver ett par chario högtalare, hos mig fungerar detta utmärkt då jag personligen tycker jag fått fin neutralitet i ljudet. de som inte tror mig får gärna komma hit och lyssna mvh: wilderwein
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:10:17  Show Profile Send Melker a Private Message
Ja precis ett sådant svar som jag ville ha :-)

Har du jämfört med någon annan form av CD/försteg till din arcam/chario combo? Jag har själv varit inne på att använda en Beosound Ouverture som "CD-preciver" de kostar ju inte så vansinnigt mycket begagnade. Men det lutar nog åt att skaffa en begagnad Sony XA5ES eller liknande i stället och strunta i radio/kassett möjligheten (kassett har jag ändå inte använt på många år)

För att återgå till den ursprungliga frågeställningen. B&O har ju som sagt utvecklat ICEPower förstärkare vad jag har förstått skall detta vara något åt "klass-D" hållet. Dessutom är ju högtalarna numera aktivt drivna med en förstärkare per element. Den nya BeoLab serien med 6000, 8000, 1 och 4000 verkar ju vara ett stort steg i utveklingen och närmast att beteckna som ett generations skifte. Det skulle vara kul att höra vad lite insatt folk (läs ni hifi-rävar här på forumet) tycker om dem. De går ju som sagt att koppla in direkt på försteget så de är ju inte så dyra om man jämför vad slutsteg och högtalare skulle kosta.

Och du JaLa/Janne Vad hade din granne för högtalare? Vad var det som lät S--t? och hur?

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:29:47  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
ja faktum var att jag först tänkte köpa arcam cd 72 med arcam a85 istället, men det blev dyrt då deras radiodel kostade 5000 kr. jag jämförde och tyckte faktiskt att det till och med blev bättre med beosounden... däremot så har jag inte såå stor koll på deras senaste högtalare, men kan säga att 6000 inte kan prestera särskillt mkt däremot låter ju beolab 1 bra men värd sina 50 000 vet jag inte om den är.... men visst kanske låter den som en bra högtlare i 20000 kr klassen med slutsteg för ca 15000. detta är min uppfattning iaf. hoppas du får lite klarhet i detta.
wilderwein
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/18 :  22:00:52  Show Profile Send poman a Private Message
Tjena!

Jag har alltid tyckt att Bang Olufsens är häftiga även om dom är
väldigt dyra och du kan få likvärdiga ljudmäsigt för betyligt billigare summa.
Men klart hade jag gott om pengar så skulle inte säga nej till en.
Skivspelaren är grymt snygg verkligen.

/PO


quote:
Originally posted by jos

Lite fler trevliga bilder!





=)



Dessa är från 60-talet och början på 70-talet.

Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/01/18 :  22:18:00  Show Profile Send Melker a Private Message
Tackar för alla synpunkter. Det har varit givande. Det verkar ju som om man skulle kunna sammanfatta med att konstatera att priserna ligger för högt på B&O. Men läckra det är dom:-)

Jag kan dock inte riktigt släppa tanken på en sådan vacker maskin i mitt vardagsrum, men det är klart man kommer väl att kunna fynda på auktioner eller radannons.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000