HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio 42 eller 52
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jlinders
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/12/23 :  23:42:28  Show Profile Send jlinders a Private Message
Dynaudio 42 låter ju förträffligt. Jag skall ha högtalarna i ett rum som är ca 40 kvm. De kommer att stå på hyllor ganska högt upp alternativt monteras med väggstativ. Kommer alltså bara ut ca 10 cm från vägg.
Mina frågor....
Kan basen bli för bumlig och ta överhand? Bör jag då välja den mindre?

Kan jag spela lika högt med den mindre eller är risken att elementet går sönder något att överväga.

Priset jag fått är 5500:- för Dynaudio 42 och
7500:- för Dynaudio 52. Vilken är mest prisvärd?

Räcker en H/K 670 för att driva även 52:an?

Högtalarna kommer att sitta i ett vardagsrum och inte ett "lyssningsrum". Kommer man ångra sig de gånger man har folk hemma och drar på lite go partymusik om man väljer 42:an?

Ja det var nog allt jag undrade. Kan tillägga att jag tyckte båda lät väldigt bra men 52:an hade lite mer bas. En del säger öppnare mellanregister men det kunde jag inte notera till 52:ans fördel.

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/12/24 :  00:10:46  Show Profile Send AKA a Private Message
Tjena!
H/K 670 är nog inget problem för 52:orna. Kör själv med 670 till mina 72:or. Fast rummet är bara ca 20 kvm.

till 40kvm så tror jag du borde välja 52:orna framför 42:orna. Det där du skrev om bokhyllan & ca 10cm från vägg har jag ingen aning om hur det blir.

Ta hem och lyssna och testa båda om du får.
Det får du nog om du betalar en handpenning först.

Mvh
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2002/12/24 :  12:28:30  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Köp dig dom nya 42:orna för 6400kr istället med fin träfaner istället för sunkig vinylklädsel.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/12/25 :  01:56:17  Show Profile Send AKA a Private Message
Skulle inte direkt säga att de vanliga 42:orna har "sunkig vinylklädsel".

De är riktigt snygga att se på!
Go to Top of Page

jlinders
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/12/25 :  16:05:37  Show Profile Send jlinders a Private Message
Ok, faner eller vinyl är av underordnad betydelse. Någon mer som har lyssnat på dessa högtalare och kan ge ett tips. Skall inhandla dem nu i mellandagarna så tacksam för alla utlåtanden. Är intresserad av hur mycket det påverkar att bara ha dem 10 cm ut från vägg. resten av rummet skall nog inte färga ljudet altför mycket.

Tackar för de svar jag fått, man skulle behöva lite mer....
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/25 :  20:22:44  Show Profile Send Conan a Private Message
Sätter du ett par 42:or eller 52:or på vägger åker du nog ändå på att plugga igen basreflexporten. Har du inte funderat på ett par 42W (wall) istället? Hursomhelst, jag har hört dom vanliga 42:orna och dom rekommenderas varmt!! En mer balanserad och mångsidig högtalare får du leta länge efter. Om bas-nivån och "disko-potentialen" räcker för dina behov får du avgöra själv.

Köra sönder dom tror jag däremot inte du kommer att göra, Dynaudios högtalare brukar vara mycket stryktåliga, och det låter nog ganska illa, ganska länge innan dom tar permanent stryk.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

jlinders
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:05:35  Show Profile Send jlinders a Private Message
Ändras inte karaktären totalt om man pluggar igen basporten?
Menar du helt eller med en strumpa eller liknande?
Någon Dynaudio 52 ägare som kan säga något oom högtalarna och dess placering?


Edited by - jlinders on 2002/12/27 13:01:26
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/27 :  11:56:31  Show Profile Send Conan a Private Message
Karaktären ändras nog ännu mer negativt om man sätter dom för nära bakväggen eller i en bokhylla, då du troligen får en mycket kraftig förstärkning av basen runt 100Hz. Det enda man plockar bort när man stoppar in (den medföljande) skumgummipluggen är basportens bidrag i mellanbasregionen. En Audience 42:a är så hårt dämpad internt ändå så elementens egenskaper i övrigt påverkas minimalt. Dynaudios mellanbaselement är gjorda att kunna jobba även i en sluten låda med goda resultat.

Jag använder själv ett par Contour 1.3SE tillsammans med en aktiv, rumskorrigerbar subbas, så basreflexportarna på sidosystemet är pluggade för att undvika önödiga basresonanser -- det hela låter gudomligt!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/27 :  13:36:46  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Karaktären ändras nog ännu mer negativt om man sätter dom för nära bakväggen eller i en bokhylla, då du troligen får en mycket kraftig förstärkning av basen runt 100Hz. Det enda man plockar bort när man stoppar in (den medföljande) skumgummipluggen är basportens bidrag i mellanbasregionen. En Audience 42:a är så hårt dämpad internt ändå så elementens egenskaper i övrigt påverkas minimalt. Dynaudios mellanbaselement är gjorda att kunna jobba även i en sluten låda med goda resultat.

Jag använder själv ett par Contour 1.3SE tillsammans med en aktiv, rumskorrigerbar subbas, så basreflexportarna på sidosystemet är pluggade för att undvika önödiga basresonanser -- det hela låter gudomligt!



Vilken sub kör du ???

Om man får fråga =))

Jag är själv inne på att dela mina 1.3se högre upp och skaffa mig 2st sub/basmoduler

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2002/12/27 :  14:10:40  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag kör med en stycken Infinity Kappa Sub, men det går alldeles utmärkt att köra två stycken istället, matade från varsin kanal från försteget. Jag går själv i dom tankarna. Rumskorrigeringen R.A.B.O.S är helt genial och på ett huj "trollades" en 12dB fet peak vid 39Hz bort från jordens yta. Eftersom resonansen inte fanns där längre kunde resten av basområdet 20-100Hz höjas lika mycket, och därmed trimmas in med 1.3-ljudet "uppåt". Även fast rummet inte är mer än 27m2 finns där nu en avgrundsdjup bas med en helt grym upplösning! Om du skulle använda dig av två stycken kan du även ordna med placeringen av respektive sub så att alla eventuella dippar tas om hand också. Uj uj uj vad bra det skulle kunna bli...

Jag matar 1.3SE:orna direkt från förstärkaren (Amplifix) utan HP-filter och korrigerade istället genom att plugga basreflexröret och även flytta ut högtalarna i rummet 30-40cm till. Eftersom hela vitsen med Kappa Suben är att ordna till basåtergivningen genom att ta bort resonanser, så vill man ju att 1.3:orna bidrar minimalt med bas under 100Hz och ställer till det.

En test rekommenderas varmt!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/27 :  15:19:45  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Det enda man plockar bort när man stoppar in (den medföljande) skumgummipluggen är basportens bidrag i mellanbasregionen. En Audience 42:a är så hårt dämpad internt ändå så elementens egenskaper i övrigt påverkas minimalt. Dynaudios mellanbaselement är gjorda att kunna jobba även i en sluten låda med goda resultat.

Alla basreflexhögtalare har en väl avstämd "resonansfrekvens" i basen (där basen är som kraftigast). Om man pluggar igen basreflexporten förändras förändras därför ljudkaraktären på hela högtalaren kraftigt, balansen mellan registren blir fel och det påverkar alltid också mellanregistret negativt. Detsamma händer förstås om högtalaren placeras "fel", för nära eller långt ifrån bakvägg o s v. Det är bättre att välja en annan högtalare istället för att "plugga" porten anser jag. A42 lät inte särskilt bra med porten pluggad när vi provade detta hos en kompis som skulle ha dom som bakhögtalare i sin anläggning...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

jlinders
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/12/30 :  09:36:56  Show Profile Send jlinders a Private Message
Någon som funnit dem till bra pris?

Edited by - jlinders on 2003/01/06 22:29:00
Go to Top of Page

jlinders
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/01/06 :  22:30:20  Show Profile Send jlinders a Private Message
Verkar inte vara en allt för vanlig högtalare. Någon som jämfört dem med andra märken?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/06 :  22:45:08  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej j!

Ett alternativ skulle kunna vara att köpa begagnade Dynaudio 40/50 då dessa
är nästan lika bra men går för ca halva det nypris som Dynaudio 42/52 betingar.
De är även mkt lättsålda den dagen man känner att man måste uppgradera ( i stort
sätt, var o varannan dag då mao ?!, ed ;)



Mvh A*.



Hähäh...

Jag hade ett par 50:or som jag ville ha 3.5k för och jag fick inte sålt dom...

Så tillslut så tog min lillebror över dom för lite mindre stålar =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  04:26:26  Show Profile Send KennethS a Private Message
Är väl personligen lite emot väggfästen, men har man kanske inte plats eller får ovett hemmifrån så,..;)personlige rekommenderar jag helt klart 52:orna till ett sånt stort rum. Fin bas som 42:orna har så kommer dom givetvis inte närheten av den lite större..volym är volym..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:40:19  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Det här är tyvärr alldeles för sent skrivet... MEN! Både 42:orna & 52:orna låter vedervärdigt när man pluggar dem. 10cm från bakvägg ska de där högtalarna INTE stå. Det kommer låta värdelöst. Tyvärr. 42:orna föredrar jag framför 52:orna dock. De låter JÄTTEbra om de kommer ut en bit i rummet och man INTE pluggar dem. Nära vägg + pluggade försämrar ALLT. Då det verkar som om du planerat att ställa högtalarna 10cm från bakvägg och sedan inte flytta dem... Skulle JAG rekommendera att du antingen tittade på ett par högtalare som är gjorda för att stå nära bakvägg(Linn Kan?), eller ett par som är portade framåt.

Plugga porten och ljudet är förstört.

Ledsen att jag inte hann se den här tråden tidigare, heh, hoppas det löste sig för dig..!

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000