HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vem bestämmer priset?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:52:18  Show Profile Send bjarne a Private Message
Varför kostar hi-fi, eller rättare sagt mid-fi, lika mycket överallt? Jag tittar alltid runt lite grann, och är det inte rea, eller jubileumspriser så kostar t ex Dynaudio Audience 42 5500:-, Chario Syntar 100 2900:-, H/K 670 5500:- (men där har ett standarderbjudande varit att byta in sin gamla stärkare för 1000:-) Qln606 7500:- osv osv Ja, det finns ju hur många exempel som helst.

Är man så hårt styrd av generalagenten, eller är det en tyst överenskommelse mellan affärsidkarna att gå på riktpriset för att tjäna så mycket pengar som möjligt? Det känns som att det borde vara rimligt med en viss variation. Jag menar någon borde ju ta chansen att höja priset på 42:an efter topplaceringen i hifi&musik nyligen, eller utnyttja läget och sälja för 5300:-.

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:56:25  Show Profile Send Frux a Private Message
Jag tycker det brukar vara rätt stor skillnad? Prova t.ex med www.prisjakt.nu. Yamaha RX-V630RDS kostar allt mellan 5285:- till 6945:- (exl frakt).
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:58:13  Show Profile Send ekman a Private Message
stor skillnad är det endast på onoff märken typ yamaha och proson
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:04:09  Show Profile Send bjarne a Private Message
quote:
Jag tycker det brukar vara rätt stor skillnad
visst, men då jämför du väl oftast nätbutiker med fysiska dito.

Edited by - bjarne on 2003/01/16 16:06:45
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:04:39  Show Profile Send Frux a Private Message
Ok.

Denon AVC-A11SR
Hembiobutiken 21998.00:-
Hi-Fi Klubben 26998.00:-

Eller det kanske också är en "onoff" pryl...?
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:06:22  Show Profile Send linkan a Private Message
Stor skillnad bara på onoff typ märken som proson och yamaha?

Apparat.se säljer Audio Analoge Maestro för 34' och Ref Audio och Sontec för 40+.

Är detta en liten skillnad?

Linkan

Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:06:32  Show Profile Send Frux a Private Message
Tja, Hifi-klubben har ju nätbutik också. Vad som sen motiverar prisskillnaderna är ju en annan sak. Eller du kanske inte inkluderade nätbutiker i din jämförelse, bjarne?

Edited by - Frux on 2003/01/16 16:07:01
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:09:12  Show Profile Send ekman a Private Message
linkan för detförsta är apparat.se nätbutik och för det andra så är det också det enda undantag du kan hitta gällande fin hifi
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:12:36  Show Profile Send bjarne a Private Message
jajajaja, sorry

Jag är mer specifik då.
Varför kostar dynaudio audience 42 5500:- överallt, eller gör den inte det?
Varför kostar chario syntar 100 2900 överallt, eller gör den inte det?
Varför kostar Monitor Audios bronze B serie lika mycket överallt.

Typ liksom?

Nej nätbutiker är ju lite annorlunda. Ofta parallellimport och ingen lyssningsmöjlighet.Då kanman ju lika väl jämföra med priser i Tyskland el nå't. Hifiklubben är ju lite grann ett specialfall också, eftersom dom är sin egen generalagent.

Edited by - bjarne on 2003/01/16 16:15:59
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:20:34  Show Profile Send Frux a Private Message
Hehe, lugnt. :)

H/K 670 säljs 4395:- exl frakt på apparat.se. Två övriga butiker visar annars mycket riktigt 5500:-. http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/amplifiers/88026/prices

För enskilda märken som kanske inte säljs av så många så tror jag säkert att det i vissa fall annars kan finnas små underförstådda karteller. Höll bara inte med om att priserna rent allmänt skulle vara väldigt lika.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:18:55  Show Profile Send bjarne a Private Message
japp, där har du apparat som är en nätbutik. Troligen egen import.
Visst finns det en och annan butiksägare här på forumet?! Men det kanske är att hänga sig själv att svara på hur man sätter sina priser. Nåja det var mest en fundering på likriktning. Alla har ju inte samma hyror, personalkostnader osv det borde ju synas.


Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:23:19  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Vad riktpriset är och vad vi slutligen betalar efter lite prutning/rabatt är väl vad som gäller? Jag bryr mig föga om en sak kostar lika mycket överallt.. jag är intresserad av priset jag kan få..


Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/01/16 :  20:13:57  Show Profile Send ryst a Private Message
Hembiobutiken + Apparat.se säljer ju "fulapparater" därav det lägre priset.

Men visst känns prissättningen i Sverige lite maffialik.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/16 :  20:21:22  Show Profile Send brumel a Private Message
Prissamverkan eller ska vi kalla det KARTELL!!

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/01/17 00:22:28
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/16 :  23:54:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Ahh, ett ämne som engagerar mig mycket...

Visst är det kartellverksamhet. De flesta märken som bara säljs i de "traditionella" hifibutikerna i Sverige har på kronan samma pris nästan alltid. För konsumenten innebär det att konkurrensen är satt ur spel och onödigt höga priser, för tillverkarens del innebär det låga försäljningsvolymer. Mindre tillverkare tycks tydligen nöja sig med detta och vill inte växa i volym verkar det som... eller? För tydligen är det till stor del de Svenska distributörerna som styr prissamarbetet. Om en butik avviker med lägre priser innebär det ofta stoppade leveranser. Det finns t o m butiker som har vittnat om detta öppet i trådar på minhembio.com.

För de större tillverkarna skulle det vara katastrof att begränsa försäljningsmöjligheterna lika kraftigt. För dom behövs det högre försäljningsvolymer och då måste antalet återförsäljare vara många och priskonkurrens mellan dom vara mer accepterad. Dessutom ser man EU's inre marknad som en möjlighet, inte som ett hinder.

Jag själv (och andra här på forumet) råkade ut för en tråkig sak i sommras som återigen visade hur sjuk situationen är i Sverige. Monitor Audios Silver 8i högtalare såldes ut hos Danska Tapeconnection för 5995 DKK. (http://www.tapeconnection.dk). Priset i Sverige för samma högtalare var 13500:-. En ganska hyfsad prisskillnad. Jag beställde tidigt och fick mina högtalare. När min kompis skulle beställa sina fick han till svar att "den svenska distributören (AudioSquad) hade bett dom att inte sälja fler högtalare till Sverige". Jag skrev förstås brev och klagade hos Monitor Audio i England och anmälde ärendet till konkurrensverket. Efter en månads "kamp" kröp Monitor Audio till korset och sänkte priserna på många högtalare i Sverige med drygt 15%. Tapeconnection har dock fortfarande inte vågat uppdatera sina sidor med MA's nya sortiment för det är fortfarande prisskillnader till Danmarks fördel. På deras hemsida står dock texten "we export to the whole world"...Suck.

Jag tycker bara det finns förlorare i den här soppan, både konsumenterna och tillverkarna.
Hifi-butikerna i Sverige är få och även otillgängliga för många och håller samma (ofta höga) priser. Det känns ganska fel tycker jag. Jag blir också avundsjuk när jag är i England eller Tyskland där det även finns hifi-stormarknader med bra priser (och bra service) på produkter från så gott som alla Engelska hifitillverkare.

Senaste exemplet på situationen i Sverige är nya Marantz SR7300 receivern... 86% dyrare i Sverige än i England. Pris i England 6368:-,pris i Sverige 11990:-. Det är nästan kränkande Septon...








Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/01/17 00:01:25
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:01:27  Show Profile Send mace a Private Message
Hmm! Quads nya-ish 99cdp pris i Sverige 10 000:-
pris i England £1000=14 000:-
mkt är dyrare här, kollade en kabel åt min brorsa idag, 300 spänn här o 149 i Svedala

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:04:00  Show Profile Send mace a Private Message
jag igen

Var inne på Radfords Hi Fi här i bristol, Januari rea

Kommer inte ihåg namn men tjusiga högtalare förr,£8500 ish Nu £4000 osv osv

Tjusiga avanser eller vadå

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Cliff Barnes
Member

72 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:05:34  Show Profile Send Cliff Barnes a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

linkan för detförsta är apparat.se nätbutik och för det andra så är det också det enda undantag du kan hitta gällande fin hifi



Är det inte undantaget som bekräftar regeln?

Im not a loser
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:30:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Leverantörerna (t.ex. Ljudtema, Septon, Audionord, Teosim, osv...) sätter ett riktpris. En del ett pris som måste hållas för att undvika prisrace. Men i slutändan är det igentligen upp till butiken...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:51:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Samma debatt i dimman så fort priser kommer upp på tapeten.

Varför kostar mjölken samma i de flesta affärer?
Varför går en ny volvo på i princip samma summa oavsett vilken affär man handlar den i?
Varför kostar ett paket Prince nästan samma sak överallt?

Det är ju kriminellt!
Kartell!!
Bura in dem, de rika svinpälsarna!!!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/17 :  00:53:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Precis Sladd!

OCH ABSOLUT INGEN SKA DRIVA FÖRETAG FÖR ATT DRA IN STÅLARS!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn

Edited by - n/a on 2003/01/17 00:53:53
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/17 :  01:18:38  Show Profile Send Neodynium a Private Message
heheh..

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:14:45  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Samma debatt i dimman så fort priser kommer upp på tapeten.

Varför kostar mjölken samma i de flesta affärer?
Varför går en ny volvo på i princip samma summa oavsett vilken affär man handlar den i?
Varför kostar ett paket Prince nästan samma sak överallt?

Det är ju kriminellt!
Kartell!!
Bura in dem, de rika svinpälsarna!!!



Inte så konstig i dina exempel då allt är Svenska produkter med få eller inga mellanhänder.
Visst fan ska affärerna tjäna pengar, inget snack om saken.

Det jag stör mig på är att de flesta Svenska generalagenter beter sig som Sheriffen av Nottingham, och skulle man få för sig att köpa en pryl utomlands så blir man i princip betraktad som ett avskum.

Visst Sverige är en mindre marknad bla bla bla




______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:23:29  Show Profile Send oliver a Private Message
För att inte tala om attityden en del butiker har ska inte nämna dom här och egentligen borde det vara en annan tråd ,men på nåt vis verkar det gå hand ihand med prissättningarna.

Skeptiker
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:29:01  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Vill egentligen bara instämma i Stefan007:s kritik. Att många generalagenter med hjälp av sin maktposition sätter enormt tryck på återförsäljarna, tillsammans med kartelliknande överenskommelser kring gemensamma prisnivåer mellan återförsäljarna, är glasklar. Jag har vid flera tillfällen efter diskussion med branchföreträdare lyckats nå denna slutsats. M.a.o. finns det gott om boar i dramat, både på generalagent- och återförsäljarsidan, vilket är fördjävligt rent ut sagt. Att sedan våga beklaga sig över och kritisera skarpsynta konsumenters egenimport, delvis till följd av den stundtals obefintliga konkurrenssituation i Sverige, är att utmana ödet fullständigt.

Min tro och förhoppning är att de gräver sin egen grav.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Edited by - Perfect Sense on 2003/01/17 10:30:28
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:34:07  Show Profile Send gardd a Private Message
Tack Stefan007 för ett finfint inlägg. Detta är en fråga som intresserar mig mycket också.

Det är inte konstigt alls att saker kostar lika mycket överallt. Om en butik helt plötsligt börjar sälja hifi väldigt billigt kan detta leda till att benen slås undan för andra butiker! Därför är t ex många butiker/företag rädda för parallellimport av varor.

Priset på en vara spelar mycket stor roll eftersom ett högt pris ger indikerar vilken image man antar. Linn Komri kostar i Sverige 400k. De är självklart en sjuk summa pengar men de låter hyffsat bra. Visserligen hade Linn kunnat sälja dem för 200k och kanske fått sålt några fler, men tanken är inte bara att de skall tjäna väldigt mycket pengar på just den produkten, hela imagen blir förändrad. Linn blir på grund av priset direkt ett high-end företag. Tänk om de sålde sin CD12 för 80k och Komrihögtalaren för 90k ? Det skulle innebära att de inte får vara med the big boys och tävla...

Något som lönar sig är att jämföra priser mellan länder, men tänk på garantivillkoren! Sverige har en reklamationsrätt på 2 år oavsett garantitid. Rätt utnyttjad har köparen ett mycket starkt stöd i denna, vilket ibland saknas utomlands.

I de billigare segmenten typ mid-fi och entry-level är priserna, precis som bjarne säger, relativt lika, och så måste det vara!
En prisskillnad på 1000:- är väl kanske ganska mycket för en liten skruttig CD-spelare. Men den skillnaden hade inte kunnat vara större, eftersom marginalerna är så låga på dessa prylar. Lägre marginaler brukar innebära en mindre spännvidd för prisintervallet. Skulle samma CD spelare varit 2000:- billigare hade den kanske sålts med 0% marginal eller rent av till förlust. Alltså, mer prisvariationer bland dyrare grejor i de fall prisstyrningen inte är så hårt kontrollerad.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000