HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var ska jag börja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Anders Wahlström
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:05:26  Show Profile Send Anders Wahlström a Private Message
Hej!

Är ny på detta forum och HIFI-intresset har vaknat på nytt efter 10 år med små barn och begränsade möjligheter till att aktivt lyssna på musik. Sitter och reflekterar över min anläggning, har en Luxman LV103u Hybridförstärkare med rör i försteg och ett par JBL L80 högtalare. Förstärkare och högtalare köpte jag 1987. Dessa har varit igång i ca 20 000 timmar utan ett enda problem. Sedan dess har 5 cd/dvd-spelare passerat, har f n en Onkyo Integra DX-708 CD från 1994 och en Pioneer DVD från 2000. Jag är fortfarande mycket nöjd med ljudet men det har säkert hänt en del sedan 1987. Vad tycker ni jag ska börja uppgradera för att märka störst skillnad mot det jag har idag.

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:09:14  Show Profile Send gurin a Private Message
Gå till en butik och låna hem lite olika kablar och pröva och se vad som händer.

Annars är ett generellt råd att försöka lyssna på andras välljudande anläggningar för att försöka bestämma vilket sorts ljud du strävar efter att en gång få.

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:26:17  Show Profile Send AU a Private Message
quote:
Originally posted by gurin

Gå till en butik och låna hem lite olika kablar och pröva och se vad som händer.

Annars är ett generellt råd att försöka lyssna på andras välljudande anläggningar för att försöka bestämma vilket sorts ljud du strävar efter att en gång få.

mvh/Gurin




Nej, börja inte med kablarna, det trode jag alla visste, -att det inte är någon skillnad mellan olika kablar;-)

Börja med högtalarna, och undvik högtalare som är en elak last för din hybridföstärkare.

MVH
AU





Collecting stars..
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:52:51  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har också gjort ett liknande längre uppehåll men vaknade till för ett och ett halvt år sedan.
Jag känner inte till dina Luxman och JBL men föreställer mig att det är komponenter som kan fungera bra nu också. Däremot är en åtta år gammal Onkio CD tvivelaktig. Där tror jag att du kan få en betydande förbättring.
Åldern på anläggningen antyder också att det inte finns så mycket till kablage. Litet experimenterande här kan ge utdelning, utan att ge sig in på hiskligt dyra saker. Det sägs väldigt mycket om kablar på detta forum. Egentligen är det inte så svårt om man har möjlighet att låna hem på prov. Om det blir tillräckligt mycket bättre köper man dem, annars köper man dem inte.
Kablar är ofta systemberoende, så man skall inte ta så allvarligt på vad folk säger om dem (baserat på erfarenheter i andra system).
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/16 :  22:54:46  Show Profile Send Brosk a Private Message
Håller med. Testa nyare CD och kablar i första hand. Om du gillar ljudet i grunden så behåll förstärkaren och högtalarna så länge. Lycka till
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000