HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fas på högtalaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/01/15 :  17:53:42  Show Profile Send SW a Private Message
I samband med att jag testade lite högtalarkablar kopplade jag högtalarna "fel" så röd kom på svart och svart på röd.
Till min stora förvåning blev ljudet oerhört mycket bättre så.
Fram med mätutrustning och kopplade på tongenerator och oscilloscopet och det visade sig att försteget fasvände signalen. När jag kopplade fel på högtalaren blev det alltså rätt fas.
Mest märks förbättringen på baskaggen som nu känns och hörs inte bara i lyssningrummet utan även i andra rum och på ett mycket naturligare sätt. Men alla register blir snabbare, renare och det blir en klart bättre närvarokänsla.
Har hört att det inte skall spela så stor roll hur man kopplar men här är det en stor skillnad. Någon orsak måste det väl ändå vara att man märker upp högtalarelementen.

S

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/15 :  17:58:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det jag hört/läst är att absolut fas inte är hörbar. Ett undantag skulle vara väldigt låga basfrekvenser (?) där man kan "känna" en skillnad....(?), men någon annan kanske skulle kunna fylla i.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/15 :  18:31:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det där kan nog variera från skiva till skiva.
Ingen vet om fasen är rätt på en inspelning.
Det finns ju vissa DA-omvandlare och cd-spelare där
man kan invertera fasen med en knapptryckning och
lyssna sig fram till vad som passar bäst på just den låten.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/15 :  19:42:34  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har nämnda knapp på mitt försteg och försökt märka skillnad mellan dom olika lägena men jag kan inte direkt detektera skillnad.
Jag har väl inte lyssnat så mycket kan jag väl erkänna.

Det kanske beror på vilken typ av inspelning det rör sig om.På dagens multi kanals inspelnigar kanske man märker något men på akustiska hög kvalitets inspelningar kanske det finns skillnad

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/15 :  20:23:47  Show Profile Send Conan a Private Message
Normal sett ska det vara rätt svårt att höra skillnad om man skiftar plus och minus på högtalaren. Man skulle teoretisk kunna tänka sig att inverterade konutslag (som det ju handlar om) kan inverka på instrumant som verkligen karaktäriseras av sin flank (trumpet är ett typexempel) eller i lägsta basen med interferenser och utsläckningar. Men om du säger att du hör en tydlig skillnad så måste det ju vara nåt annat kanske. Jobbar dina huvudhögtalare ihop med några andra högtalare (sub eller centerkanal)? Vad är det för modell du har?

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:04:34  Show Profile Send SW a Private Message
Jag kör ett par Canton RCL och det jag märker mest är att baskaggen låter mera som den skall göra. Den får mera tryck och blir snabbare. Men även slag på en vanlig trumma låter klart mera rätt och får mera punsch och det känns i magen om man vrider upp lite. Man kan i stort säga att det är anslag som jag märker det mest på.
Jag har också spelat en hel del skivor och alla tycker jag får samma förbättring.

S
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:57:50  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det brukar ju inte bli så stor skillnad men skilladen jag uppfattat med att ha rätt fas på högtalarna är likadan som din men i mindre utsträckning tror jag. jag skall åxå ha högtalar terminalerna rött på svart då mit försteg är fasinverterande det till och med står i användar manualen.

www.selleri.de
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/15 :  22:54:57  Show Profile Send norman a Private Message
Är verkligen olika inspelningar gjorda med korrekt fas? och är alla micar=>kompressor=>effekt m.m. rätt fas på vid multimic-upptagning? Har svårt att tänka mig det då en del av de apparater jag testat vänder på fasen och andra inte.. fast jag vet iof inte om finare saker kanske har rätt fas.

Det borde bero ganska mycket på högtalarna också med delningsfilter med fasvridning o.s.v.

Kanske borde ta och fixa en liten inkopplingsbar inverterare av nån OP och testa på nån äkta stereoupptagning!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/16 :  09:59:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by SW

I samband med att jag testade lite högtalarkablar kopplade jag högtalarna "fel" så röd kom på svart och svart på röd.
Till min stora förvåning blev ljudet oerhört mycket bättre så.
Fram med mätutrustning och kopplade på tongenerator och oscilloscopet och det visade sig att försteget fasvände signalen. När jag kopplade fel på högtalaren blev det alltså rätt fas.
Mest märks förbättringen på baskaggen som nu känns och hörs inte bara i lyssningrummet utan även i andra rum och på ett mycket naturligare sätt. Men alla register blir snabbare, renare och det blir en klart bättre närvarokänsla.
Har hört att det inte skall spela så stor roll hur man kopplar men här är det en stor skillnad. Någon orsak måste det väl ändå vara att man märker upp högtalarelementen.



Det är riktigt att det kan höras skillnad på den absoluta fasen.

Men orsakerna till att det kan höras är oftast att det finns olinjära egenskaper hos speciellt högtalare och lyssningsrum. Tex är hornhögtalare med stora ljudtryck i hornhalsen automatiskt olinjära. Då kan det bli väldigt stor skillnad mellan de olika faslägena. Om man istället har en anläggning som är mycket lågdistorderande, är det mycket mycket mycket svårare att höra skillnad på absolut fasläge.
Problemet är att det nästan omöjligt att veta vad inspelningens absoluta fasläge var när det spelades in (det anges mycket sällan på apparater om de inverterar signalen eller ej).

Om jag testar en förstärkare t ex som inverterar signalen, byter jag fas på den ingående signalen så att utsignalen är i fas med referenssignalen. Annars kan man få felaktiga utfall av testen.

Att man märker högtalarelementet med plus som rött betyder bara att det rör sig utåt vid likspännig in. Men eftersom högtalarelement är masskontrollerade över resonansfrekvensen så rör de sig istället inåt med pådriven positiv signal (eller om det kanske är 90 graders fasvridning(?)), så det är lite annorlunda med växelspänningar som musik är och likspänning. Dessutom sitter delningsfiltret och fasvrider ofta insignalen ofta runt tusen grader så högtalaren i sig själv är mycket sällan faslinjär. Även detta har konstaterats vara mycket svårt att höra. Har själv deltagit i ett test med fasvridning genom en 180 graders allpasslänk, och inte hört någon skillnad. Ingen anna gjorde det heller.

Ingvar Öhman vet ca 100 ggr mer om detta än jag varför han är bäst person att fråga. I tidningen Musik och Ljudteknik har han under årens lopp skrivit om hörbarhet kring fasvridning.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/16 :  11:00:42  Show Profile Send MartinN a Private Message
Nu hoppas jag att jag refererar samma sorts fenomen som ni beskriver.

På en testskiva från den finska tidningen HIFI-lehti finns ett spår där man har samma fas på vänster
och höger kanal och då hörs rösten på skivan i mitten emellan högtalarna. Sedan har man spelat in
samma spår med omvänd fas på vänster och samma fas på höger kanal, och då händer något
fantastiskt. Man hör rösten från en diffus punkt bakom sig. (Fast man inte har surround system.)

Samma effekt med fasvändning har jag hittat på skivorna

Sting : The Soul Cages

Jimi Hendrix : Electric ladyland

Mycket hörvärt, att höra en simulerad surroundeffekt från stereo.

Martin
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/16 :  11:11:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by MartinN

Nu hoppas jag att jag refererar samma sorts fenomen som ni beskriver.

På en testskiva från den finska tidningen HIFI-lehti finns ett spår där man har samma fas på vänster
och höger kanal och då hörs rösten på skivan i mitten emellan högtalarna. Sedan har man spelat in
samma spår med omvänd fas på vänster och samma fas på höger kanal, och då händer något
fantastiskt. Man hör rösten från en diffus punkt bakom sig. (Fast man inte har surround system.)

Samma effekt med fasvändning har jag hittat på skivorna

Sting : The Soul Cages

Jimi Hendrix : Electric ladyland

Mycket hörvärt, att höra en simulerad surroundeffekt från stereo.

Martin



Nej det är inte samma, vi diskuterar vad som kan hända när man vänder fasen på BÅDA högtalarna samtidigt. De spelar fortfarande I fas men med omvänd absolut fas.

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/16 :  14:05:27  Show Profile Send poppop a Private Message
Just det... inte (+-, -+)(fasfel), utan (+-, +-) eller (-+,-+)!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/01/16 :  14:40:00  Show Profile Send mapem a Private Message
Nä, men det är väl just det fenomen som MartinN beskriver som gör att det med en bra anläggning och bra inspelning går att höra rummet tredimensionellt fast man bara har två kanaler. Vissa skivor (de flesta) låter platt, diffust och tråkigt, men vissa skivor (några få, tyvärr) återskapar den där fantastiska konsertillusionen som man alltid längtar efter när man sätter på en skiva. När högtalarna försvinner och allt blir musik, alltså. Jag har (ännu) inte hört nån musik återgiven i någon flerkanalsanläggning som ger samma upplevelse. Det låter som fem plus en högtalare.

Fasen har alltså, inbillar jag mig utan att egentligen veta vad jag nu skriver om, mycket stor betydelse för musik/rumsupplevelsen, men det slarvas mycket med den eftersom olika skivor kan låta så olika som de gör. Och det gäller både lp och cd.

Jag är f ö så gammal att jag kommer ihåg när man i radio sände den berömda frasen "min röst ska nu komma ifrån en obestämd plats i rummet" ...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:15:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by mapem

Nä, men det är väl just det fenomen som MartinN beskriver som gör att det med en bra anläggning och bra inspelning går att höra rummet tredimensionellt fast man bara har två kanaler. Vissa skivor (de flesta) låter platt, diffust och tråkigt, men vissa skivor (några få, tyvärr) återskapar den där fantastiska konsertillusionen som man alltid längtar efter när man sätter på en skiva. När högtalarna försvinner och allt blir musik, alltså. Jag har (ännu) inte hört nån musik återgiven i någon flerkanalsanläggning som ger samma upplevelse. Det låter som fem plus en högtalare.

Fasen har alltså, inbillar jag mig utan att egentligen veta vad jag nu skriver om, mycket stor betydelse för musik/rumsupplevelsen, men det slarvas mycket med den eftersom olika skivor kan låta så olika som de gör. Och det gäller både lp och cd.

Jag är f ö så gammal att jag kommer ihåg när man i radio sände den berömda frasen "min röst ska nu komma ifrån en obestämd plats i rummet" ...



Ja skivorna kan ju ha sådana egenskaper att de skapar en fantastisk ljudbild.

Men det innebär inte att man ska vända på fasen på ena högtalaren. Gör inte det!!!
Då försvinner dessutom basen i normala fall eftersom den nästan alltid är i fas på skivan (för resp höger o vänster kanal).

Hälsninagr Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/01/16 :  18:49:57  Show Profile Send mapem a Private Message
Nej, det skulle inte falla mej in, jag lovar!

Men ni som kan det här, är det fasförskjutningar i det inspelade materialet som gör att öronen tycker sig höra ljud bakifrån och från sidorna lång utanför högtalarna när det handlar om inspelningar med rumsinformation? Och att sådana gynnsamma egenskaper tyck kunna uppnås bäst när man spelar in rakt av utan att trixa så mycket med ljudet efteråt, eller mixa och ha sig från en massa separata kanaler? Eller är jag ute och cyklar?
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/16 :  22:47:52  Show Profile Send poppop a Private Message
Man ska inte blanda äpplen och päron brukade min gamla mattelärare säga... Att trixa med fasen är ett gammalt trick... Roligt tills man lyssnar på det i mono... Har du en fasvänd signal i en transistorradio så blir det tyst... Ett annat kul trick är att fasvända ena kanalen och monoställa den ena kanalen... Då hör du bara stereosignalen... den gamla karaokeeffekten... Kan man leka med själv om man har ett hyffsat mixerbord... Detta har ingenting med inspelningar med rumsinformation att göra. Däremot kan du få effekter som att du upplever det som att Madonna kommer ut ur högtalaren och viskar dig i örat. Kul effekt. Roligt att titta på i en goniometer...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000