Author |
Topic |
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2010/02/21 : 11:08:33
|
Hej på er,
Kör för tillfället med en Audionet ART G2 spelare, började härom dan leka med att koppla min PC till dess usb-ingång...
Ljudet är ju inte direkt fantastiskt jämfört med cd, vilket säkert delvis beror på kvalitén på de filer jag rippat från cd (med apple lossless). Eller laddat från iTunes Store....
Kan någon ge en kort förklaring på hur man bör ställa in settings på datorn (PC), programmet (iTunes 9) och eventuellt annat för bästa ljud?
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/02/21 : 13:51:53
|
Redigera/Inställningar,Allmänt,Importinställningar,*.wav |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2010/02/21 : 14:39:47
|
Dumpa uppspelningen i iTunes öht och kör genom Almarro som använder sig av iTunes bibliotek. Du slipper problemen med iTunes uppspelning och kan ändå gagna dig av dess användarvänlighet. Rippa i lossless, duger det åt John Atkinson så duger det åt mig.
Tror det finns massor av dataknuttar på det här forumet som kan de här sakerna men de är inte helt villiga att dela med sig. |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/02/21 : 17:07:51
|
"John Atkinson: No errors. But there is a processing overhead playing back a lossless-compressed file compared with an AIFF or WAV and some have conjectured that this does affect the sound. Personally, I don't believe so. But if you have enough hard-drive space, then rip as uncompressed format. "
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2010/02/21 : 20:36:28
|
Rekommendationer: 1. Rippa i AIFF om du tror dig höra skillnad mellan lossless komprimerade och okomprimerade format. WAV är ett välljudande format, men det har ej stöd för "taggning", dvs låttitel, artist, omslagsbild etc. 1.a Glöm ej att slå på "felkorrigering" i inställningarna för rippning.
2. iTunes är ett finurligt program men det finns som sagt mera välljudande alternativ med ASIO/Kernel Streaming varianter.
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2010/02/21 : 20:57:38
|
Rättning, Windows är (som vanligt) rätt kasst och man får mecka antingen med ASIO-drivrutiner om man har ett ljudkort med stöd för det eller Kernel Streaming för att komma ifrån Windows egna ljudmixer. Foobar är ett populärt program för detta. Med en Mac är det bara att trycka på play i iTunes, så har man bitperfekt ljud ut ...
Googla på Foobar och kernel streaming så kommer du få reda på vad som behövs! Sen är det ju dock möjligt att det inte lagts lika stor möda på USB-ingången på din CD-spelare, och att man därför hör skillnad. Men rent teoretiskt bör ju datorn stå sig riktigt bra som transport eftersom man inte får några läsfel. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 13:27:56
|
USB är en rätt kass överföring med mycket jitter. Den är inte gjord för streaming av musik. Det finns ingen inbäddad tidssignal i dataströmmen. De dacar som låter bra med USB-överföring tacklar problemen genom olika metoder för jitterreducering eller i sällsynta fall, genom asynkron överföring med mellanlagring av data.
Min erfarenhet med Squeezecenter är att Apple Lossless låter sämre än WAV. Ljudet blir mer inbäddat och sämre upplöst. Jag vet inte hur mycket det här beror på uppspelningsprogram. Jag har inte testat om jag hör någon skillnad med iTunes som uppspelningsprogram. Det är iallafall värt att testa olika format. Sjlv har jag gått över till AIFF eftersom jag använder iTunes som rippningsprogram av bekvämlighetsskäl. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
|
Topic |
|