HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ang, Sat Amplifix & andra förslag till Dali.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/20 :  12:38:01  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Jag är lite inne på en sådan framåt vårkanten! Vill vet vad ni har för erfarenheter om dom , själv har jag alldrig lyssnat bara läst osv. Men den faller mig rätt så att säga. I dag så har jag en denon pma-1500r.

Den (satten) ska spela med:
dali 470evidence
denon dcd1450ar
harmony da9dac
Och harmonichtech kablar.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

Edited by - alexanderj on 2010/02/11 16:23:22

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2010/01/20 :  13:20:43  Show Profile Send Wiker a Private Message
Välupplöst och med bra kraft.
Ganska ljust ljud så den bör matchas väl. Dali kanske inte är en jättebra matchning.
Köp gärna den nya versionen då de verkar hålla bättre.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/20 :  14:10:11  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Ok, ja man får ju tittta på magasinet & sånt.
Varför tycker du inte dali passar mot satten , finns kankse bättre alternativ sneglar lite på primare åxå.

Alltid i
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/01/20 :  15:04:52  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message

Här ser man hur lurigt hifi kan vara ibland. Själv tror jag att Dali-SAT skulle vara en riktigt bra matchning.

Amplifix är en riktigt bra förstärkare som i mina öron åldrats värdigt. Jag saknar ofta min som såldes av någon märklig anledning för några år sen

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/01/20 :  15:29:31  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Jag har åxå fort för mig att sat & dalina kommer funka! Dalina ska ju varken vara ljusa el, mörka (varma) i klangen .
Därimot tycker jag dom kan var lite basiga i bland, därav tror jag satten kommer funka med sitt rena kraftfulla ljud som den presterar enligt många!?

Alltid i
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/10 :  20:26:18  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Ingen som har lite tips på en klar uppgradering mot min denon pma-1500r ?
Max pris på begagnat marknaden är 6-7000:- mycket pengar för mig så vill hamna rätt direkt .

Alltid i
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/02/11 :  12:10:25  Show Profile Send sopwith a Private Message
En Amplifix blir sällan fel, dock är det inget fel på din 1500 som du kör med idag, Denon har ett lite lätt färgat ljud åt det maffigare/fylligare hållet, om du gillar detta och köper en anorektisk förstärkare utan tonkontroller tror jag du kommer att bli besviken, ljudet kan bli "platt".
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2010/02/11 :  12:47:44  Show Profile Send Mupp a Private Message
Just Apmplifix med harmonic tech kablar är en surevän matchning, det kom jag fram till med lite experimenternade. Köpte en Thor i stället men den är tråkigare. Amplifixen lyfter upp mer detaljer i ljudet.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/11 :  13:00:05  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Just nu har jag kört ett tag med diskanten på +-0 & basen på kl !
Men de jag inte redigt gillar med ljudet är att jag tycker mellanregistret framträder för mycket så som distade gittarer & piano osv.. Känns som stereon är kännslig för inspelningarna.

Alltid i
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/02/11 :  15:39:53  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det är just det ljudet du får med en stärkare utan tonkontroller, man får en rak och fin tonkurva men ack så tråkig med avsaknad av bas, sen börjar man istället labba med olika kablar, högtalare, spelare, rummet, dämpning osv osv, sen är du fast i träsket (hobbyn ) och det börjar kosta flis.
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2010/02/11 :  15:57:24  Show Profile Send emilraaf a Private Message
det kan ha att göra med allt ifrån cdn till högtalarkablarna
Jag har själv ägt en sat för 10år sedan och jag saknar den fortfarande. Anledningen till att jag sålde den var ett inköp av elektrostater. Då krävdes mer pulver..
Köp Amplifixen! Dessutom är/var mike väldigt trevlig och hjälpsam.

Lycka till i träsket
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/02/11 :  16:07:27  Show Profile Send dB a Private Message
Nu ska jag upprepa en gammal klyscha - låna hem en SAT i fall du har möjlighet. Lyssna i några dagar och du kommer själv att märka om den passar dig eller ej.
Det här är min erfarenhet av SAT:
Såg en annons, ringde, lyssnade i 5 min och tänkte WOWWW, vilken förstärkare. Köpte den och var kär i den i ca en vecka. Sen kom lyssningströtthet efter ca 30min-1 tim lyssning. Började labba med kablage, akustik, olika källor, men ljudkaraktären förblev det samma - platt, anemisk , smal och tråkig. Man kan säga att det blev en riktig PLING PLONG upplevelse (wow första 5 min sen en pankaka av det hela). Efter några veckor orkade jag inte ens sätta i gång den.
Detta är bara min erfarenhet. Andra människor har säkert andra åsikter, men faktum kvarstår - du måste testa den hemma hos dig i ett tag för att se om den passar just dig.
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/11 :  16:22:34  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Det med att testa hemma är självklart bäst. Men när man jagar begagnat blir de ju svårt. För ca10 år sen hade jag en Denon pm-2000r & evidence870, kommer inte i håg hur de lätt vet bara att jag vart nöjd då!!
Men en sådan kanske skulle vara ett alternativ ?? vill verkligen inte ha för ljust ljud.
Har Vincent nått i min prisklass kanske,, har fort för mig att dom är lite varma i klangen..

Någon som läser som kankse bor i Kalmar trakten & vill dema sin stärkare kan ju pm:a mig tar med mig fika till kaffet..

Alltid i
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2010/02/11 :  16:32:46  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har också ägt en Amplifix en gång i tiden, min första riktiga förstärkare. Sambon tvingade mig en gång stoppa in den i en Benno TV-möbel med bakstycke och glasdörrar vilket innebar att det snabbt blev hyffsat varmt, runt 50grader över ventilationshålen på stärkaren. Då lärde jag mig att Amplifixen MÅSTE bli varm för att låta, varje gång jag slog på och började lyssna lät det vasst, jobbigt och hemskt jämfört med när det stått på ett tag. Den verkar rätt känslig för att vara kall, amplifixen. Därefter får man också poängtera att CDn spelar roll, hörde inte någon större skillnad mellan Pioneer HT-stärkare och Musical fidelity för/slutstegskomb med min gamla CD, med ny CD var det som natt och dag, framförallt i basen IMHO.

En Amplifix från beg-marknaden är väl rätt lättsåld skulle jag tro? Så om den inte passar dig så kan man ju sälja igen utan någon större ekonomisk förlust?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/02/11 :  16:47:26  Show Profile Send dB a Private Message
quote:
Då lärde jag mig att Amplifixen MÅSTE bli varm för att låta, varje gång jag slog på och började lyssna lät det vasst, jobbigt och hemskt jämfört med när det stått på ett tag. Den verkar rätt känslig för att vara kall, amplifixen.

Kanske... Har haft min på under flera dygn utan att märka någon som helst förbättring. Men som sagt, vi alla upplever saker på olika sätt.
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/12 :  14:07:05  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Kan Hegel H1 vara något att spana efter??

Efter lysser massa tips.........

Alltid i
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2010/02/12 :  17:44:38  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Alexanderj: Hade innan Hegel h1 (parat med qln signature) och upplevde lyssningströtthet så den fick åka.. Den har en rätt "klinisk" ljudbild, många har jämfört den med just amplifixen, så är man ute efter det där mkt korrekta ljudet så kan det kanske vara värt att prova. Innan du säljer din 1500r, prova den tillsammans med piP. Kör den kombon just nu och är mkt nöjd!
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/12 :  19:29:04  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Jag vill ha ett ljud med bra bas & kankse lite återhållet mellanregister inte övedrivet alltså! Skulle vilja ha en stärkare med bra dynamik & driv i.
Dom här pip vad är de igenkligen stött på dom på nätet ibland..
Btw, undrar om jag inte ska ha någon stärkare med tonkontroller, men de känns ju inte redigt korekt med sånt hmm..

Alltid i
Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2010/02/13 :  01:15:55  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message

Bluetrain skrev..

Hade innan Hegel h1 (parat med qln signature) och upplevde lyssningströtthet så den fick åka.. Den har en rätt "klinisk" ljudbild, många har jämfört den med just amplifixen, så är man ute efter det där mkt korrekta ljudet så kan det kanske vara värt att prova. Innan du säljer din 1500r, prova den tillsammans med piP. Kör den kombon just nu och är mkt nöjd!

Hmmm.. känner inte igen mig! äger själv en Hegel H-1 mk4 haft den i snart 3 år och aldrig upplevt någon lyssningströtthet,skulle tvärtom påstå att den är ganska neutral.Körde den tidigare med Dynaudio Aries..(funkade klockrent) trodde det skulle bli problem att driva mina Diy 3 vägare (Scanspeak 21w-8555+18w-8545+D2905-9300) inte den lättaste lasten precis, men den driver dom utan några protester. Dessutom riktigt bra

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/13 :  04:48:31  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Dina högtalare är rätt lika audiovector Mi3 Super i ljudbilden. Mitt förslag är Naim Nait XS som har dynamik och driv i överflöd!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2010/02/14 :  15:29:09  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jag vill ha ett ljud med bra bas & kankse lite återhållet mellanregister inte övedrivet alltså! Skulle vilja ha en stärkare med bra dynamik & driv i.
Dom här pip vad är de igenkligen stött på dom på nätet ibland..
Btw, undrar om jag inte ska ha någon stärkare med tonkontroller, men de känns ju inte redigt korekt med sånt hmm..
----------------------------------------------
Min erfarenhet är att så fort du har bra grejjor kommer du inte att vilja använda tonkontrollen ändå. Inte för att det skulle vara fel eller så (just det här "så naturtroget som bara den, inget annat spelar roll", "korrekt" ger jag inte mycket för, låter det bra är det bra oavsett vad folk säger) men ändrar man lite här eller där låter det lite konstigt. Har du en bra förstärkare och bra högtalare behöver du inte vrida upp bas eller diskant. Möjligen att du vill dra ner diskanten pga alla förb***** musikpoducenter (eller ta bort musik- och stoppa in hörselskade- istället) som tvunget måste dra upp medelnivån till klippgräns på alla nya skivor. Fast det är väl en annan diskussion.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/14 :  17:24:29  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Hmm vad menar du att jag har skit stående här hemma då ??

Alltid i
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2010/02/15 :  07:48:58  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Blev kanske lite lustigt det där.... menade bara att med mindre bra förstärkare behövde jag själv använda tonkontroller för att få det att bli bra, med bra stärkare fanns inte längre det behovet. Har ibland ändrat på tonkontrollen i bilen (och jag vet, det är inte samma sak direkt. Men det sitter en rätt hyffsad utrustning där trots allt) och det enda jag märkt är att de kontrollerna där är för bredbandiga, basen lyfter lite för mycket i mellanregistret, diskanten samma sak fast i övre delen av mellanregistret. kontrollen för mellanregistret rör jag aldrig. Så även om jag tycker det saknas lite bas lyssnar jag hellre så i stället för att själv försöka kompensera för det låter konstigt annars, lite tjockt i rösten eller luddigt i toppen. Min åsikt är nog att om du vill använda tonkontroll är det bättre med en equlizer för att få finare upplösning frekvensmässigt.

Lyssnar mycket på hörlurar på jobbet och jag har upptäckt är att ALLA de skivor där jag tycker att det är ljust och lite jobbigt samt avsaknad av bas är högt inspelade (loudness war). Spelar ingen roll om jag "står ut litet tag" och skruvar upp, det finns ingen bas och inget tryck i trumslag m.m. De skivor som inte är sabbade på det viset, där är det bra bas med tryck, attack och en diskant som inte innebär att jag vill sluta lyssna och stänga av efter en halv låt, även om man drar på, det blir bara bättre. Lyssnat på ex.vis backyardbabies? Stefan sundströms förra platta (inte hört senaste)? Marit bergman? Led Zeppelins Mothership? Remastered..... pfff.... (Menar att avsaknad av bas kanske kan vara pga produktionen på skivorna man lyssnar på).

Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/16 :  15:13:27  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Om man jag höjer taket på stärkare till max 10 000:- vad kan ni ge för inputt då. Kruxet är bara att övertyga min sambo om att jag vill ha alla 10 inte bara 6......

Alltid i
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/16 :  15:25:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag tror inte problemet sitter i stärkaren. Det ljud du är ute efter har du redan i den stärken, så jag tror du vinner mer på att byta ut CD'n. Har haft en 1450 och upplever den som ljus, kantig och tråkig rent allmänt jämfört med vad som finns att tillgå på marknaden.

Testa att byta ut CD-spelaren först, det tror jag du vinner mer på. Kika på Harman/Kardon 990, NAD C565BEE, eller XTZ/Advance spelare... Eller en dator med skapligt ljudkort från Asus, Creative osv för runt 2000 spänn. Kan piska det mesta i CD väg söder om 20.000kr.

Mina 2 cent är att byta ut CD'n, för stärkaren är det egentligen inget fel på med tanke på vad du vill uppnå rent ljudmässigt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/16 :  16:13:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det behövs nog ej, Alexander har ju en Harmony Design DA9 DAC, och använder 1450 enbart som transport. Detta duger den alldeles utmärkt till.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000