Author |
Topic |
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 18:53:52
|
Telefonen ringer och ringer här hemma. När man kontrollerar vem numren går till så är det alltid företag som sysslar med marknadsundersökningar.
Mitt nummer är NIX'at. Men det hjälper uppenbarligen inte. Dessutom kan man fråga sig om NIX överhuvudtaget är nån vits. På deras sida http://www.nix.nu/ står det: Spärren hindrar således inte samtal för enkäter, marknadsundersökningar, samhällsinformation, politiska kampanjer, religiös upplysning eller liknande. Du kan därför få sådana samtal även om Du spärrat Ditt telefonnummer i NIX-Telefon. Dvs det är bara att förklä sin försäljning i form av en undersökning så är det fritt fram att ringa.
Hur blir man med dessa ###%!*&/@+ telefonsamtal? Är enda sättet att skaffa hemligt nummer? |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 18:56:08
|
jupps. de jäklarna ringer på min mobil med. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 19:13:16
|
Nä, för mig funkar det felfritt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 19:49:13
|
Helt tyst och lugnt numera så visst funkar det.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8644 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 20:20:29
|
2st som slunkit igenom,den ena var Viasat och den andra har jag inte svarat på än... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 21:01:51
|
en sak man kan veta om NIX är att det gäller bara för privatpersoner, dvs om ens telefonabbonemang står skrivet på en firma så är det fritt fram att ringa och sälja. Själv så använder vi skype med nummer kopplat till, och det numret står skrivet på skype som ägare, dvs NIX funkar inte |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 21:10:41
|
Nix gäller inte heller företag man redan är kund hos, så där kan man räkna med försök till merförsäljning... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
El_D
Member
171 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 21:14:29
|
Nix är ju bara aktivt i tre år också, så har det gått över den tiden bör man förnya om man vill. |
|
|
Neville
Member
421 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 21:23:17
|
Är väldigt nöjd med Nix, bara Comhem som försöker sälja in mer grejer... men dom har nog gett upp nu. hehe |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 21:27:39
|
Nix funkar för oss. :-) |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2010/02/18 : 23:21:29
|
Det funkar bra förutom då företag som man redan är kund hos. Konstigt nog så får min fru en massa samtal - nästan ett par om dagen medan jag klarar mig bra... |
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 06:28:24
|
Som man tidigare skrivit, så gäller inte nix registret hos företag man redan är kund hos. Sedan kommer den djäkligaste: dessa företag kan sälja dina uppgifter vidare till 3:e part.
Det som gäller är att så långt det är möjligt inte skriva sitt telefonnummer när man tecknar prenumerationer, köper saker osv...
Sedan kan man skriva och begära att dom inte får lämna ut uppgifterna till 3:e part. Ett exempel på detta är gamla vägverkrt som numera heter transportstyrelsen. Dom säljer gärna uppgifterna vidare och man får hem allehanda direktadresserad reklam.
|
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 09:03:30
|
Telefonterror är hemsk. Jag hatar när dom ringer om strumpor, pensionsfonder mm. Hemmet skall vara en trygg och lugn vrå, men köphetsen finnas överallt. Du skall vara en lycklig konsument alla dygnets timmar. Snart kommer varje tele-säljare få nazipropaganda när dom ringer hit. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 09:44:31
|
Jag fick fast (IP) telefon med mitt bredband så jag registrerade och aktiverade det. Dock kopplade jag aldrig in telefonen fysiskt så de kan ringa bäst de vill . |
.....where the music comes to die. |
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 10:12:54
|
En arbetskamrat till mig säger alltid att han är upptagen men att han kan ringa tillbaka. Då brukar försäljarna säga: "men det går ju inte för det är ju mitt hemnummer". Ja just det, svarar kollegan då och lägger på luren |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 10:12:58
|
Dr Moureau: quote: gamla vägverket som numera heter transportstyrelsen
Nja - det är enbart delar av Vägverket som övergått till Transportstyrelsen. Men det är delar som många av oss har något att göra med - körkortsregistret och trängselskattehanteringen.
Övriga delar av Vägverket kommer f ö att gå ihop med Banverket och SIKA samt en del andra trafikmyndighetsverksamheter den 1 april.
Men det är ju OT i tråden...
NIX fungerar för övrigt alledeles utmärkt hemma hos oss.
mvh /Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2010/02/19 10:13:43 |
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 14:36:37
|
Tack för infon, bra med folk som kan sin sak.
Häromdagen ringde dom från hörselskadades förbund hem till oss kl 21 på kvällen.
Bara för att min fru skrev på någonting utanför en affär sådär för 4-5 år sedan. Jag påpekade att dom kanske skulle kolla med NIX registret först. " jo, det borde vi kanske gjort" var svaret. |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 18:42:06
|
http://warpdrive.se/17807
Lite ot kanske men rätt kul |
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;) |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 18:54:00
|
Är nog inte ansluten till NIX längre, har varit och har slutat att gälla tydligen, för nu rings det stup i kvarten .
Håller med Circlomanen, hemmet ska vara en fredad plats........... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 20:42:23
|
quote: En arbetskamrat till mig säger alltid att han är upptagen men att han kan ringa tillbaka. Då brukar försäljarna säga: "men det går ju inte för det är ju mitt hemnummer". Ja just det, svarar kollegan då och lägger på luren
Det där kommer från ett avsnitt av Seinfelt.
Fick ett brev från Nix där det stod att det var dags att "skriva på" för ytterligare tre år. Nix funkar bra hos oss. De enda som ringer är företag där vi är kunder t.ex. telebolag. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 20:48:20
|
Det där kommer från ett avsnitt av Seinfelt. Det visste jag inte. Då har han snott det därifrån, men det verkar ju funka |
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 22:16:32
|
Uppenbarligen måste det finnas underlag för dessa säljare, annars skulle dom inte hålla på som dom gör.
För jag förslå istället att alla som vill bli uppringda har ett eget register iställer för tvärt om. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/02/19 : 22:25:39
|
Det funkar bra hos oss.
"Marknadsundersökningar" frågar jag alltid hur mycket jag får betalt för att göra deras jobb.... Då brukar de lägga på fort.
quote: Nix gäller inte heller företag man redan är kund hos, så där kan man räkna med försök till merförsäljning...
De företag vi är kunder hos säger jag till att de ska skriva in på vår sida att inte ringa oss, skicka ett brev annars byter vi företag på 5 röda!
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2010/02/20 : 14:33:01
|
quote: För jag förslå istället att alla som vill bli uppringda har ett eget register iställer för tvärt om.
Bra förslag. Undrar hur många som kommer gå med i det? |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2010/02/20 : 14:38:17
|
Ett annat förslag är att be dom vänta och lägga luren brevid högtalaren som spelar avantgard jazz medans su själv kokar kaffe eller kollar på OS. |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2010/02/21 : 17:15:07
|
Det är tydligen bara att bita ihop. Nu har jag betalat 350 kr för att få annat nummer och göra det hemligt.
Att behålla nuvarande nummer och få det hemligt kostar inget. Men det är ju ingen vits att behålla nuvarande eftersom dessa företag har det i sina register.
Man kan bara säga fy *** för dessa telemarketingföretag. |
|
|
Topic |
|