Author |
Topic |
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 11:09:11
|
Ja, just det...
Volvo V50 eller VW Golf Variant? (oavsett motor)
Skulle vara kul att få lite åsikter då valet börjar mer och mer att bli mellan dessa två modeller... Men just nu känns det som: Expressen eller Aftonbladet... |
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 11:31:10
|
Varför läsa kvällspressen när man kan läsa morgontidningar??? VW har i åratal haft serviceverkstäderna med mest missnöjda kunder i Sverige och Volvo är visserligen sköna att åka i men är de prisvärda? Den frågan är helt öppen... |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 11:45:52
|
Golfen är rymligare och är du lite stor så lär du sitta bättre i den, har själv testat. Sedan angående serviceverkstäderna så ska VW bättrat sig och framför allt så var det väl mest ett storstadsproblem med verkstäderna. Men en provkörning av båda lär ge dig de svaren du vill ha. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 12:14:42
|
Tack, tack... fortsätt att skriva.
Självklart skall jag provköra - körde V50 för första ggn i måndags och skall kolla in Golfen i em.
Men referenser och erfarenheter kan man "inte prova" - vill ha synpunkter från/av er... |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 12:35:16
|
Vi bytte för tre år sedan, blev en Ford Focus Flexifuel, den rekommenderar jag dock inte, känns lite plastig och är inte speciellt rolig att köra dessutom är innerutrymmena inget att hänga i julgranen. Svärfar har en V50 som är samma bottenplatta så vitt jag förstått, känns betydligt större invändigt även om bakluckan på våran är större då ju V50 sluttar bakåt. Pratar vi finish är skillnaden enorm, den roligaste bilen jag provkörde i den rundan när vi var på väg att byta var Honda Civic, kul bil med en instrumentering som får vilken Star Trek / Star Wars fanatiker som helst att bli helt såld. Den vettigaste bilen var KIA CEED SW bra garantier, nya diselmodellen klarar miljöbilsgränsen och utrustningsmässigt är den helt ok, landar runt 200 ny. Samma finish som Volvo, nej givetvis inte, men prismässigt kan du nog köpa en hel del hifi för mellanskillnaden...
EDIT: Korrigering av modellbeteckningar efter rättning från Ztenlund nedan, bilen i inlägget ovan är nyare än 04 alltså är det en V50 och inget annat. |
Edited by - bibl on 2010/02/17 12:53:07 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 12:46:34
|
Nu verkar det ha blivit lite modellbeteckningsförvirring.
S/V40 fram till 95-04 står på samma plattform som Mitsubishi Carisma.
S40/V50 04- bygger på samma plattform som Ford Focus.
Edit: C30 är förstås också baserad på Ford Focus då det är en särskilt opraktisk S40/V50. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 13:39:54
|
quote: S/V40 fram till 95-04 står på samma plattform som Mitsubishi Carisma.
Japp, men dra inte för stora slutsatser av detta, för det är stor skillnad på dem trotts detta, till volvons fördel. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 18:34:56
|
Har kollat lite idag. WV med lilla D- motorn samt en 1.4 TSI bensin... Fina och trevliga bilar. Stabil, kvallitet (verkar det vara... när man känner på saker å synar lite närmare). Men jag tycker att det är alldeles för lite drag i motorerna. Som om farsan, som är 93 år och är ute å åker med sin Volvo 740 automat. Men det finns en större TDI på 140 kusar som kanske kan bli bra, vem vet, men det fanns ingen bil inne med den motorn att provköra? Så för tillfället väntar jag vidare på att få provköra just den WV:n samt en V50 men en 2.0 D motor. |
Edited by - Draken on 2010/02/17 18:36:20 |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 18:44:59
|
VW's 140 TDI är riktigt rolig! Speciellt i golfen. Pigg, stark, bekväm och bränslesnål. Med DSG-lådan är det en fröjd! |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 18:46:07
|
quote: Japp, men dra inte för stora slutsatser av detta, för det är stor skillnad på dem trotts detta, till volvons fördel.
Det är knappast särskilt svårt för Volvon att komma ut ovanför Carisman. Sedan är det tämligen beroende av årsmodellen då de tidiga inte är särskilt lustiga, särskilt med med sugmotor och renaultlåda. En FasII 2,0t eller T4 kan väl vara ok förvisso, men jag behåller nog hellre S70:in... Rostskyddet är uppenbart sämre än på de större Volvomodellerna från samma period dessutom. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Psy_lord
Member
196 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 20:27:53
|
Som bilmekaniker som har jobbat på engströms i linköping så vet jag att golf/passat osv har ett antal fel som hänger kvar sen jag började som mek... tex tempsensor.. övre länkarmar (beror på vilken framvagn) låsskista i bakluckan.. . torkararm i bakluckan (kombi)... bromsljuskontakt... kan nog räkna upp en drös till...
MEN
kan säga att en volvo byggd efter -00 åldras mycket snabbare än en vw.. helvetet bryter ut efter ett antal år med en volvo medans vw gämnar ut kostnaderna. dessutom är en 140hk TDI helst med GSD låda och ännu bättre KCR box ruskigt roliga att köra!! där tycker jag att en T5 ligger i lä.. varning dock för GSD lådan.. den är dyr om den går sönder!!! så allt beror på när du ska byta bil nästa gång... och om du har en vettig verksda. men 1 pinne för vw |
Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/02/17 : 21:39:17
|
quote: Vilken bil är bäst?
Min såklart!
Allra bäst är den när den få stå på parkeringen. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/02/17 21:40:42 |
|
|
lortopalt
Member
183 Posts |
Posted - 2010/02/20 : 21:48:07
|
Har väl inte något att göra med din fråga,egentligen bara skitsnack som vanligt. MEN!! Jag hyrde en Mercury Grand Marquise i Florida sist, det tyckte jag var en riktig höjdarbil, stor som f.n, v8 och automat, har man inte kört en fullzice har man missat något. Jättehärlig gång på den. Dessutom riktigt billig i staterna |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2010/02/21 : 10:20:34
|
Har Golf 1,4 TCI 122 hk och Golf 2,0 TDI 105 hk i jobbet och dom känns verkligen solida. TDI'n går att komma under 0,5/ mil. TCI'n ligger en och en halv deciliter högre. Båda bilarna är till salu kan meddelas. Av dessa två alternativ skulle jag välja Dieseln alla dagar i veckan.
Angående v50: har en bekant som berättade något oroande för över ett år sedan: då hade redan 51% av alla V50's sålda i Sverige fått åka bärgningsbil. Karln jobbar som bilbärgare kan meddelas. |
Diskofil med audiofila tendenser. |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 09:03:21
|
Tack! Jag uppskattar dessa svar mycket...
Fortsätt gärna. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 09:12:33
|
Golf, Golf, Golf!
Sambon har en V50 av 09 års modell som är en veritabel katastrof. Bilen har problem att starta, mekarna hittar inga fel... Den har varit inne på verkstad tre ggr för samma fel och det går inte att åtgärda.
V50'n är trång som bara den. Glöm att frakta familj med packning i den. För två funkar den hyffsat, men det är ingen storlastare precis. Stolarna är hårda och platta, däckbuller extravaganza oavsett däcktyp.
Dock bra chassi och trevlig att köra. Kan dock upplevas som lite "nervös" på vägen, kräver konstant passning, speciellt vid dåligt väglag.
Har kört Golf kombi själv många gånger och sambon hade en sådan som hyrbil i två månader innan hon fick Volvon. Golfen är större, bekvämare och tystare. Bättre stolar dessutom.
Är man tveksam till märkesverkstaden finns det många andra alternativ som funkar, exempelvis Mekonomens verkstäder. Ring till märkesverkstaden och kolla om det är några mjukvarugrejer på G så får du den biten också (så gör vi med min mors Skoda Fabia -08 och det funkar klockrent).
Kan inflika att Skoda skulle ha drygt 4000 spänn för en service till Fabian, Mekonomen tog 2500 för samma jobb...
Det bästa du kan göra är att be att få låna en V50 och en Golf över en helg och prova själv. En kort provkörning på 40 minuter ger inget vidare underlag för något man kommer umgås med i flera år.
Golfen med lilla TSI motorn på 120 hästar är en pärla! 1,6 sugmotorn och lilla TDI på 105 hästar är rätt burkiga och allmänt karaktärslösa, men som bruksmotor funkar de.
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 13:03:40
|
Tja...Hade ju köpt en Fiat Bravo eller Croma. Mycket mer bil för pengarna och tydligen bättre kvalité en Volvo V50.Nu vet jag i hur mycket du tänkte spendera men ta tex -08 och max 150 000:- Så har Golfarna gått mellan 10-15000 mil. Du hittar en fiat för dom pengarna som bara gått 1500-3000 mil. Och NEJ DOM ROSTAR INTE. Har kört Fiat/Alfa dom senaste 10 åren och aldrig haft problem med att dom inte startar. Har 2 Alfor nu och ingen har svikit denna vinter, och gamlingen -97:a gick igenom med blankt papper förra veckan. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 13:26:03
|
FIAT! Yes! Har haft två FIAT UNO som 2:a bil (den ena körde jag 23.400 mil och den andra ca 15.000 mil). Fördel: Allt (nästan) gick att fixa själv. Enkelt, billigt. Prylar fanns på Mekonomen m.fl. Minus: Skivbromsarna fram. Gjorde rent oken var sommar och böt skivorna vart annat år (Biltema. Första gången kostade dom 59 kr st för att sista ggn ha stigit till hiskeliga 99 kr/st). Kammremmen byttes enkelt på mindre än 45 minuter - kanske snabbare om vädret var fint... Så, visst kan jag köra FIAT, men kanske inte just den här gången...
Tack i alla fall för förslaget.
//Draken
|
|
|
dKlo
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2010/02/22 : 13:40:56
|
Hej!
Det är kul det här med bilar, det finns många åsikter... Jag såg OcAs inlägg och upptäckte att jag i det mesta tycker tvärt om.
quote: Sambon har en V50 av 09 års modell som är en veritabel katastrof. Bilen har problem att starta, mekarna hittar inga fel... Den har varit inne på verkstad tre ggr för samma fel och det går inte att åtgärda.
Själv har jag en V50 sedan ett år tillbaka och jag har inte haft några problem över huvud taget.
quote: V50'n är trång som bara den. Glöm att frakta familj med packning i den. För två funkar den hyffsat, men det är ingen storlastare precis. Stolarna är hårda och platta, däckbuller extravaganza oavsett däcktyp.
För en familj med två barn tycker jag den fungerar utmärkt. När barnen var små och vi behövde frakta två barnvagnar hade V50n varit lite för liten, men nu upplever jag den inte alls som särskilt trång, utan precis lagom. Och jag tycker dessutom att den går tyst och att stolarna är riktigt bekväma.
quote: Dock bra chassi och trevlig att köra. Kan dock upplevas som lite "nervös" på vägen, kräver konstant passning, speciellt vid dåligt väglag.
Jag håller med om att den har ett bra chassi och är kul att köra. Känner dock inte igen mig i att den skulle vara särskilt nervös på vägen, jag tycker den känns stabil och bra.
Jag har själv inte provkört Golfen, men en kollega till mig jämförde just dessa två bilar och föredrog V50n... Så som du märker kan två personer uppleva uppleva samma bil på helt olika sätt, så du får bilda dig en egen uppfattning. Lycka till!
Mvh /dKlo
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
|
Topic |
|