HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brummande slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/16 :  21:56:13  Show Profile Send ekman a Private Message
Hejsan Flint

problemet har varit hela tiden hos mig men när jag testade hos Hepcat så brummade steget mkt mindre och inget brumm kom ut ur högtalarna hos mig brummar den dock hela tiden uppvärmning spelar ingen roll

slutsteget är ett äldre accuphase P-250 som i övrigt låter väldigt bra tycker jag service blir nog lite jobbigt dock då steget är ifrån 1978 =( hepcat har redan ställt in Biasen på steget också så den ska inte vara problemet
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/01/16 :  22:25:43  Show Profile Send erik a Private Message
Brummet kommer kanske från likström på nätet. Vanligt när nätet är högt belastat, kylan finns även söder om fjollis nu i denna vintertid!

Och jaså; olle är en gammal trafo.

/Erik

Blås på!

Edited by - erik on 2003/01/16 22:26:37
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/16 :  22:26:57  Show Profile Send ekman a Private Message
DC på nätet ska jag mäta snarast =) jag bara måste fråga vad du menar med detta dock...=))
quote:
kylan finns även döder om fjollis nu
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/16 :  23:21:08  Show Profile Send sub_sonic a Private Message
Hej Ekman!

Har senast idag löst ett liknande problem hemma hos en kompis. Hans slutsteg nad208 brusar något förfärligt (Ja i mina öron i alla fall), så jag frågade honom om det kunde vara något i kedjan före så vi slog av allting utom naden. Lika brusigt fortfarande...... Så vi antog att det var naden. Samtidigt skulle vi testa mitt nya försteg sentec sc9 och när vi kopplade in det försvann brummet nästan helt och hållet. Man fick sätta örat till högtalaren för att höra det.

Varför det blev så vet jag inte men det problem som verkade vara stegets var nu borta. Skulle vilja råda dig att testa ett annat försteg och se ifall det blir bättre.

Mvh Lars

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/16 :  23:22:26  Show Profile Send ekman a Private Message
hmm ok får testa med annat försteg då? kanske funkar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/17 :  03:05:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Ekman
Det är förba.... ologiskt att ett påslaget men i övrigt oinkopplat steg brummar ut i högtalarna olika mycket på olika ställen. Jag fattar noll.

Edited by - Flint on 2003/01/17 03:19:01
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/17 :  04:04:45  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tor att du ska skilja på dom olika brummen. Det mekaniska brummet är en sak och behöver sin åtgärd och det elektriska i högtalaren är en annan sak.

Enklast vore om du kunde isolera stärkaren ljudligt från lyssningsplats så att det kan brumma bäst det vill utan att låta genom hela rummet till lyssnaren. Om du inte hittar en lösning vill säga.

Eftersom det elektriska brummet ändrar sig med volymrattens läge gissar jag på jordslinga. Ta fram lite billig kabel som du känner att du kan mecka med utan att det skär i ekonomiska känslohjärtat. Då kan du pröva att klippa ena skärmen. Se till att jordning inte sker på flera ställen i kedjan utan låt endast en av apparaterna vara jordade om du nu skulle ha jodat flera. När du provar räcker det inte med att ha saker avslagna, dom är ändå jordmässigt inkopplade så dra ur alla kontakter om du vill testa isolerat.

Du säger att det brummar i högtalaren när endast stärkaren är inkopplat i nätet och högtalarna är i stärkaren men ingen annan sladd är i stärkaren oavsett på eller avslagna apparater. Har jag fattat rätt? Hur skiljer sig detta brum i sådana fall mot volymåkarbrummet.

Jag har själv förväxlat ett svagt mekaniskt brum med brum från högtalare när stärkaren stått nära högtalaren. Vill bara säga det så att du inte gör samma misstag mitt i testandet.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/17 :  08:17:54  Show Profile Send ekman a Private Message
Hejsan John

problemet är ju att inga utav grejerna är jordade just nu?? och jag har mekaniskt brum i steget och brum/brus i högtalarna som blir mer när man höjer volymen jag ska testa lite att koppla in steget direkt på cdn och högtalarna och se vad som händer då
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:03:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Ekman, du får nog be någon kunnig inom elektronik (ej hifi-amatör) att komma hem och undersöka det närmre hos dig.
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:26:13  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej ekman.

Som någon har påpekat finns det flera oliak orsaker till brumm. Men det du kan kolla är:

Slusteget är gammalt, även om du har jordad kabel kan det vara så att den inte sitter jordad i själva slusteget. Detta fenomen fann jag på gammala slusteg från USA. Sätter man dit jorden så försvan brummet.

2: Kolla pakningen för trafon. om det sitter en gammal gummi packning under trafon kan det vara så att det börjar brumma pga att pakcningen stelnat etc.

3: Har du fenomenet att du har brumm och små knäpp ut i högtalarna börjar elektroniken i utgången bli gammal och bör lämpligen bytas.

4: Kolla signalen? är det ett jordat utag på riktigt? Ligger du på samma lina som annan elektronik.

5: Det är väl inte så att du bor under Nacka masten

Mvh
Jonas
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:43:12  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Knoppens förslag är bra. I alla fall som sista utväg.

Det där med volymändrande brumet gör att det ändå känns som någon slinga. Jag antar att apparater inte nödvändigtvis måste vara jordade till nätjorden för att slingor ska kunna ge brumproblem. Slingor har vi ju alltid i och med skärmen om den är jordad i båda ändar. Vi har ju två sådana eftsersom vi har två kanaler.

Det verkar som om det nästan är tre brum. Mekaniskt, elektriskt, samt elektriskt som ändrar sig med volymratten. Dom två sista kan ju vara exakt samma som manifesterar sig olika beronde på hur mycket grejor som sitter inkopplade.

En sak kan jag poängtera och det är att brum och jordsaker är ibland komplicerat för en lekman som mig. Jag har letat brumorsaker till förbannelse. Brummet har minskat men jag har ofta inte känt mig klokare för det.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/17 :  09:47:31  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Brumslingor och orsak till brum är komplicerat att hitta även om man inte är lekman kan jag ju tala om.

MVH
Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:13:57  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag misstänkte nästan det. I mer komplicerade kopplingar som i en inspelningsstudio har jag ibland fått känslan att det inte endast är fysikaliska saker i görningen. Andar och sådant där har dykt upp i svarsalternativen för undringarna över vad det kan ha varit.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:34:34  Show Profile Send Hepcat a Private Message
ja inspelningsstudios ja där finns riktigt många alternativa felkällor till brum men det är nästan alltid någon slinga eller att det glappar vid någon signalgjord. ja det är lätt att anklaga andar och annat övernaturligt när man inte hittar felet.
kan ju berätta om ett par tillfällen när jag varit med polaren ute som är DJ. en gång så var det brum i PAt och dålig signal på vissa av kanalerna från mixern. det var avbrott i jorden på några ledare i jorden tur att vi inte behövde alla 48 kanalerna.
En annan gång så var det ljusanläggningen som ställde till det och det låg inte på samma nät agg vi fick köra utan ljusdator och bara ha några parkannor på.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:41:38  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
En gång fick jag hålla gitaristen i nacken och ha andrta handen på ett element så lät det bra. Blir lite svårt att få till den där avslappnade känslan när solot ska läggas om polarn måste hålla på och talla på en.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/17 :  10:43:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Knoppens förslag är bra. I alla fall som sista utväg.

...






Hej John!

Jag tycker det nu gått så pass långt med tanke på Ekmans tidigare frågor och nu denna nya som vi har försökt att hjälpa till med alla möjliga tips. Och inget verkar hjälpa. För att kunna utreda saken måste man nog dit för att undersöka det närmre. T ex kan man ju ta med sig en hel annan utrustning som man vet att den inte brummar vare sig mekansikt eller elektriskt, samt oscilloskop, och voltmeter, samt en kunnig hjärna(!).

Hoppas det löser sig Ekman!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:10:13  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Knoppen

Jag skall åka ut till han och titta på det med oscilloscop multimeter mm.
Jag skrev det i ett tidigare inlägg.
så det skall förhoppningsvis lösa sig.

mvh
Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/17 :  11:13:19  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Klart det löser sig. I värsta fall blir det till tippen med grejorna och skaffa nytt.

Näe allt går väl att fixa som man säger.

Lycka till/ John

stavfel

Is there anybody out there?

Edited by - John Stalberg on 2003/01/17 11:13:56
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:35:57  Show Profile Send ekman a Private Message
tack så mycket för svaren allihop det uppskattas =)

jag har en snabb fråga här nu jag VET att jordstiftet i nätbrunnen inte är kopplat till något men spelar det någon roll? jag har ju inte steget kopplat till jordat uttag ändå? eller slipper jag kanske brummet om jag drar en kabel till jordstiftet i nätbrunnen även om jag har ojordade uttag?? och isåfall vad ska jag löda fast den kabeln i? helst något internt i steget om det funkar =)
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:39:44  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Tja du utnytjar ju inte skärmen i din JPC kabel om inte jordstiftet är anslutet.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:40:38  Show Profile Send ekman a Private Message
men jag har ju ändå inte jordade uttag? skärmen i JPCn går inte till jordstiftet förresten
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/17 :  12:59:22  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Vart går det då någon anslutning skall det ju ha.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:02:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

men jag har ju ändå inte jordade uttag? skärmen i JPCn går inte till jordstiftet förresten


Skärmen kanske bara är ansluten i ena änden (skulle förmodligen inte skada om den vor ansluten i båda), men jordledningen ska nog vara ansluten i båda ändarna. Om den inte är jordad på något vis skulle den vara farlig, och så är den förmodligen inte kopplad.

Men Jorma vet nog bäst hur hans sladdställ är kopplat.


/Johan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:03:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hepcat

Knoppen

Jag skall åka ut till han och titta på det med oscilloscop multimeter mm.
Jag skrev det i ett tidigare inlägg.
så det skall förhoppningsvis lösa sig.

mvh
Mikael




Oj, jag missade det. Hoppas du hittar felet.

/JOhan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/17 :  13:03:57  Show Profile Send ekman a Private Message
jag är rätt säker på att jordledningen är kopplad i bägge sidor och skärmen i ingen sida

men bör jag fixa jordstiftet i nätbrunnen eller spelar det ignen roll?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000