HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare och design
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kermit
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/14 :  08:54:23  Show Profile Send Kermit a Private Message

Hej är ny här på forumet och håller som bäst på att sätta ihop en anläggning hemma. Det jag skaffat hittils är ett par stativhögtalare (B&W 601 s3). Jag har tre frågor enligt nedan som jag skulle vilja ha lite synpunkter på.

1. Vad är de generella för resp. nackdelarna med förstärkare vs. receiver(2-kanals) och separat tuner?

2. Kan det vara fördelaktigt att ha en kraftigare förstärkare, även om högtalarna är lättdrivna eller skall man satsa mer på kablaget?

3. Jag lägger stor vikt vid utseendet på utrustningen och undrar därför vilka märken och modeller som rekommenderas. Jag söker främst silver, titan, guld eller aluminium design. Jag letar efter cd-spelare, förstärkare och tuner eller receiver i samma design.

Tack för eventuella synpunkter

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/14 :  09:59:11  Show Profile Send marens a Private Message
Välkommen!

1. Man får mer för pengarna i en reciever, men om man vill ha en riktigt bra tuner får man oftast köpa en separat.

2. Leta efter en förstärkare som har de funktioner du behöver, fungerar och låter bra i första hand. Det är inte så stor skillnad mellan 40 och 80Watt, det är knappt så att det märks faktiskt. Jag tycker inte du ska satsa på några dyra kablar, använd ett par billiga med bra kvalitet först och sedan kan du om du är nyfiken låna hem ett par dyrare och se om du hör skillnad eller om du tycker det är värt prisskillnaden.

3. Denon, Rotel, Nad, Teac, Marantz är bra märken. Annars finns ju Linn Classik. En integrerad CD-reciever med hög kvalitet. Finns i flera färger, bla silver.

http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D292%26menu%3D1
http://www.classik.com/

Edited by - marens on 2003/01/14 10:09:37
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/14 :  11:08:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Kermit


Hej är ny här på forumet och håller som bäst på att sätta ihop en anläggning hemma. Det jag skaffat hittils är ett par stativhögtalare (B&W 601 s3). Jag har tre frågor enligt nedan som jag skulle vilja ha lite synpunkter på.

1. Vad är de generella för resp. nackdelarna med förstärkare vs. receiver(2-kanals) och separat tuner?

2. Kan det vara fördelaktigt att ha en kraftigare förstärkare, även om högtalarna är lättdrivna eller skall man satsa mer på kablaget?

3. Jag lägger stor vikt vid utseendet på utrustningen och undrar därför vilka märken och modeller som rekommenderas. Jag söker främst silver, titan, guld eller aluminium design. Jag letar efter cd-spelare, förstärkare och tuner eller receiver i samma design.

Tack för eventuella synpunkter




Fördelen med en separat radiodel är för det första att den blir bättre eftersom den inte måste dela nätdel med resten av anläggningen.

Nackdelen är oftast priset eftersom det mesta dels kostar mer med en extra låda och signalkablar.

Fördelen med en receiver är att du sparar in pengar på både att du slipper betala för signalkablar en extra låda. Ytterligare nackdelar är att det sparas in på nätdelarna i reivers vilket ger ett sämre ljud.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/14 :  11:46:13  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,

Jag skulle själv satsa pengarna på en bra integrerad förstärkare och sedan vänta med radiolyssnande
tills jag hade pengar för en tuner. De märken jag i första hand skulle lyssna på är NAD, Rotel,
Primare och Creek, kanske Cambridge Audio.

Martin
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:25:32  Show Profile Send Anton a Private Message
Ytterligare en fördel med separata delar är att det blir enklare när du vill uppgradera någon del, du slipper ju byta båda.
Dessutom har jag en känsla av att man kommer att vilja byta förstärkare före radion, man kan klara sig ganska långt med en enkel radiodel.
-Dyrare i början, men billigare i längden alltså.

/Anton
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:46:29  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Tycker personligen att Arcams FMJ serie är grymt snygg. Syns kanske inte så bra på deras hemsida där de ser nästa vita ut, i verkligheten är de grå/silver typ blästrade. Tycker de ligger relativt högt i pris i Sverige jämfört med England men får väl fortfarande anses som rätt prisvärda. Låter rent och snyggt och åt det mer analytiska hållet om man nu gillar det.

http://www.arcam.co.uk/fmj/products/intro.html
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:49:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by oxtragon

Tycker personligen att Arcams FMJ serie är grymt snygg. Syns kanske inte så bra på deras hemsida där de ser nästa vita ut, i verkligheten är de grå/silver typ blästrade. Tycker de ligger relativt högt i pris i Sverige jämfört med England men får väl fortfarande anses som rätt prisvärda. Låter rent och snyggt och åt det mer analytiska hållet om man nu gillar det.

http://www.arcam.co.uk/fmj/products/intro.html



Ja ha jag tycker snarare att det är åt det lite varmare hållet. MvhKristofer
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:52:26  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Se där, smaken är delad :) Finns att kolla in och provlyssna på Ljudmakarn och Pause om du bor i Sthlm.
Go to Top of Page

Kermit
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/14 :  17:08:18  Show Profile Send Kermit a Private Message
Tack för tipsen!

"Har du förmågan att ställa de rätta frågorna, är du mer än halvvägs mot att hitta svaret."

Thomas J.Watson
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/14 :  17:29:23  Show Profile Send nalle a Private Message
Både design och ljudmässigt skulle jag rekommendera Copland.
Om du godkänner svart som färg på delarna så skulle jag pusha för Primare. Kolla på http://www.audioactive.se/

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Kermit
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/14 :  18:01:32  Show Profile Send Kermit a Private Message
Är det förnuftigt att köpa en förstärkare för 10 - 20.000 :-, för att driva ett par B&W601 (4.000:-). Borde man inte leta lite i samma prisklass

"Har du förmågan att ställa de rätta frågorna, är du mer än halvvägs mot att hitta svaret."

Thomas J.Watson
Go to Top of Page

Kermit
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/14 :  18:04:39  Show Profile Send Kermit a Private Message
Copland var iof jääkligt snygga...

"Har du förmågan att ställa de rätta frågorna, är du mer än halvvägs mot att hitta svaret."

Thomas J.Watson
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/01/14 :  18:29:57  Show Profile Send Anton a Private Message
Du kan aldrig ha för bra förstärkare!
Har man ett prisförhållande som du ger exempel på, kommer högtalarna att prestera sitt yttersta och även på högtalare i den prisklassen märker du om går från en förstärkare för 4kkr till en för 15kkr.
Har själv liknande fördelning i systemet (Primare A30.1 och Chario Syntar 200) och högtalarna låter definitivt bättre än med en billigare förstärkare.
Du kommer lungt att kunna ha kvar en sådan förstärkare även om du uppgraderar högtalarna, även om det kan tyckas lite overkill för tillfället.




Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/14 :  19:05:32  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
om man känner att man kanske skulle vilja uppgradera i framtiden så kan det ju vara ide att köpa sig en lite dyrare stärkare.
själv har jag nog den skummaste prisfördelningen på mitt system just nu.
ett par magnepan med ett nypris på ca 13kkr en harman/kardon cd med ett nypris på 4,5kkr
och ett krellslutsteg med ett nypris på ca 50kkr...

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/14 :  19:32:36  Show Profile Send marens a Private Message
För bra förstärkare kan man nog aldrig ha, tror jag, men jag vet att man alltid har för dåliga högtalare. Det är dem jag skulle försöka fixa så bra det går först innan man börjar komma upp i lyxklassen för förstärkare. Det är relativt billigt att göra riktigt bra förstärkare enligt min erfarenhet.

Edited by - marens on 2003/01/14 19:37:15
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/01/14 :  19:41:20  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Hejsan!

denna Cd kanske inte skulle skada!

http://www.avm-audio.com/img/avm/gallery/cd6_schwarz.jpg

Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/01/14 :  19:43:08  Show Profile Send IcedEarth a Private Message


eller denna stärkare

http://www.avm-audio.com/img/avm/gallery/a2_silber.jpg



Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/01/14 :  22:55:09  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
lite nyfiken bara, har du nån aning om vad de kostar ?

Go to Top of Page

Kermit
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/15 :  16:34:32  Show Profile Send Kermit a Private Message
Vart får man tag på avm??

http://www.avm-audio.com/img/avm/gallery/a2_silber.jpg

"Har du förmågan att ställa de rätta frågorna, är du mer än halvvägs mot att hitta svaret."

Thomas J.Watson
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/01/15 :  16:52:45  Show Profile Send IcedEarth a Private Message


det är det som är lite knepigt, finns ingen återförsäljare i sverige. men om man kanske kan få nån att bli intresserad av att ta in dem, vart himla sugen på cd´n. Eller så får man leta nån butik i tyskland som säljer dom.

Men det skulle ju inte vara fel att ha en, extremt vackara var dom då!

Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/01/15 :  16:55:11  Show Profile Send IcedEarth a Private Message


denna cd kostar 2000 euro i Tyskland

http://www.avm-audio.com/products/cd2_big.html

Go to Top of Page

Kermit
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/15 :  22:36:18  Show Profile Send Kermit a Private Message
Hej! Har nu kolar runt som attan och hittat följande kombinationer som verkar bra till mina stativare:

1. Rotel RA-02 6.500:-
Rotel RCD-02 6.500:-

2. Cambridge Audio A500 3.400:-
Cambridge D500se 4.000:-

Båda är kombinationerna är snygga, men hur låter dem?? Nån som har några funderingar..? Det skiljer ju dock lite i pris, men Rotel är ju ett strå vassare när det gäller designen.



"Har du förmågan att ställa de rätta frågorna, är du mer än halvvägs mot att hitta svaret."

Thomas J.Watson
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/16 :  08:27:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Rotel brukar få kritik pga att de är ljusa och kalla i ljudet men i rätt sällskap så låter de förmodligen fortfarande kanon. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/16 :  08:29:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Man får mer för pengarna i en reciever, men om man vill ha en riktigt bra tuner får man oftast köpa en separat." Det beror på hur du menar. För prestanda och ljudmässigt så är det inte så, enligt min erfarenhet. MvhKristofer
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/01/16 :  08:43:09  Show Profile Send AndersB a Private Message
Kermit

Om du är intresserad av vad tidningar tycker, så är engelska What hifi sålda på kombinationen Rotel RA 02-serien och B&W 600-serie. I numret som kom ut nu i julas så finns den kombinationen recenserad + kabeltips och lite sådant.

Lycka till

Anders
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/09 :  00:13:11  Show Profile Send lennartj a Private Message
Stil & känsla:
Marantz PM17 + ST17 + CD17 (förstärkare + tuner + CD) tyvärr har Hi-Fi Klubben höjt listpriserna till närmare 35.000 kr för de 3 burkarna tillsammans.
Garanterar många års behaglig musiklyssning med kvalitetskänsla motvarande mångdubbelt dyrare amerikansk high-end.
Underbar fjärrkontroll!
Dock inte superdynamisk återgivning som får nackhåren att stå på ända.
Hoppsan, missade att du hade B&W 601, bättre match för ovanstående vore B&W CDM7.
Om du fastnar för Marantz-prylar som finns i lager hos Hi-Fi Klubben borde du kunna pruta (åtminstone med butikschefen) eftersom de inte har kvar agenturen och säljer ut innevarande lager om jag förstått saken rätt.
Marantz Eclipse 2100-serien kanske är en rimligare match för dina högtalare, men de har jag ingen personlig erfarenhet av (PM17 har jag haft hemma).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000