HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra start pa aret...! (Kimber-kablar)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/05 :  17:27:53  Show Profile Send pesa a Private Message
Har lange sneglat pa kablar som min nasta uppgradering och fick igar lana hem ett par Kimber Select 1120 signalkablar samt Kimber Select 3033 hogtalarkablar.

Vill inte starta ett nytt kablekrig men MIN erfarenhet efter bara ett dygn ar bara "herrejosses" vilken skillnad. Framfor allt basen fick en rejal kick men aven klarheten och ljudbilden forandrades rejalt. Ljudbilden flyttades fram i rummet vilket jag inte uppskattade helt men jag blev upplyst om att detta skulle ske initialt innan de ar inspelade. Vi far val se, jag fick ha dom i 10 dagar innan de skall tillbaka...

Nagon som har erfarenhet av dessa kablar eller har andra rekommendationer sa mottages dessa tacksamt. (mina ovriga prylar ar Krell 280cd och 300iL samt Vienna Acoustics Beethoven hogtalare)

Peter

Detroit, Michigan

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/05 :  17:41:49  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ljudbilden kommer att flytta bakåt.
Långt bakåt...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/05 :  17:44:19  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Alla Kimber kablar jag hört än så länge har bjudit på ett fantastiskt ljud.. inget att klaga på! Håller med om den brutala ljudbilden..

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/05 :  17:56:42  Show Profile Send pesa a Private Message
Senare i Januari kommer jag aven att lana hem en uppsattning Transparent-kablar av en annan handlare. Det skall bli intressant att jamfora...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:42:41  Show Profile Send ekman a Private Message
när jag testade just 3033an så flyttade den också fram ljudbilden en del vilket jag inte riktigt gillade och den flyttade aldrig bakåt heller =( och kablarna var både inspelade och inbrända så jag vet inte vad som var problemet???? tightare bas än med 3033 har jag aldrig upplevt dock
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:48:03  Show Profile Send brumel a Private Message
Är det kablar som påminner om Silverstreak så är dom etsiga. Bra om man har ett muggigt system.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:20:45  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det verkar vara en klart oseriös demo eller uppkopplingen som gjordes av den anställde man jämför inte rca kontra xlr kablar.Två av samma modell xlr el.rca-kablar för att det ska bli rättvist,den affären verkar lite oseriös.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:25:38  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Det verkar vara en klart oseriös demo eller uppkopplingen som gjordes av den anställde man jämför inte rca kontra xlr kablar.Två av samma modell xlr el.rca-kablar för att det ska bli rättvist,den affären verkar lite oseriös.



Hej Neon Park!

Vart hittade du all information om RCA och XLR demonstrationen????????
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/05 :  20:06:00  Show Profile Send Timbre a Private Message

Där ser ni!
Kablar är systemberoende. Det finns inga universallösningar. Skulle kanske skrivit att med mina tidigare Infinity och nuvarande Sonus faber får man ett stort djup i ljudpresentationen. Det vill säga röster/instrument kan vara placerade framför, i linje med och långt bakom högtaleriet beroende på inspelningen. Med Von Schweikert VR-6 och VR-8 är detta om möjligt ännu tydligare...
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:43:34  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Det verkar vara en klart oseriös demo eller uppkopplingen som gjordes av den anställde man jämför inte rca kontra xlr kablar.Två av samma modell xlr el.rca-kablar för att det ska bli rättvist,den affären verkar lite oseriös.



For att klarlagga sa jamfor jag KS 1120 (XLR) och KS 3033 (hogtalarkabel) med de kablar jag ager idag, dvs Monster M950i (XLR) och MCX-2s (hogtalarkabel). Provlyssningen sker hemma hos mig och inte i butik.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:55:30  Show Profile Send ekman a Private Message
ska bli kul att höra vad du tycker om transparent jämfört med kimber??? testa även gärna nordost dom är alla tre väldigt bra men lite olika i karaktären att kimber slår monsterkablarna på fingrarna rejält är inte så konstigt dock =)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:04:22  Show Profile Send Timbre a Private Message

Skulle va´ intressant om du återkommer med intryck efter ett tag när allt ha "satt" sig.
Hos mig tar det alltid några dygn innan det faller på plats. Även med "inspelade" Selectkablar. Har fått för mig att dessa Kimberkablar är oerhört känsliga för att "trasslas runt". Dom skall ligga still och det gäller även signalkablarna. Detta är ingen kabel som spöar allt annat på alla parametrar, men när saker och ting stämmer kan det bli väldigt fint. Hade själv tidigare gamla Monster M1 och skillnaden var stor.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:05:50  Show Profile Send ekman a Private Message
quote:
Detta är ingen kabel som spöar allt annat på alla parametrar,


det finns ingen sådan kabel i denna värld =) jag håller dock med dig timbre om att det kan bli VÄLDIGT fint när allt stämmer med kimber dom har en VÄLDIGT trevlig karaktär på ljudet =) hmm sen att dom inte tål så bra att flyttas runt kan inte det ha lite med konstruktionen att göra???
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:15:27  Show Profile Send Timbre a Private Message


En ledande fråga...()
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:23:49  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

ska bli kul att höra vad du tycker om transparent jämfört med kimber??? testa även gärna nordost dom är alla tre väldigt bra men lite olika i karaktären att kimber slår monsterkablarna på fingrarna rejält är inte så konstigt dock =)



Aterkommer med intryck betraffande jamforelsen... Vilken Nordost tycker Du jag skall jamfora med? Red Dawn?

Joda, jag inser att kablarna ar den svagaste lanken i mitt system sa som det ser ut idag. Att det skulle bli en sadan enorm skillnad som de forsta lyssningsintrycken visade pa hade jag dock inte raknat med....

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:26:46  Show Profile Send ekman a Private Message
prismässigt så ligger väl SPM på likvärdigt pris med 3033 men även red dawn är en bra jämförelse signalkablarna vet jag inget om då jag inte testat dom ännu


vad tyckte du förresten om transparent??? och vilken nivå var det du testade
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:41:13  Show Profile Send pesa a Private Message
Transparentkablarna far jag lana hem forst senare i januari sa jag har inte lyssnat pa dem annu. Det ar "Super" XLR och hogtalarkabel jag skall lana.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:46:42  Show Profile Send ekman a Private Message
är det dom nya mm modellerna eller den nu utgångna XL varianten???

transparent super är inte i klass med nordost red dawn i xl utförande möjligtvis i mm dock
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/06 :  09:07:30  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Ursäkta majjen det var fel tråd jag skulle svara på(hjärnsläpp)det var ang.RC och cd-fix kontra rega tror jag
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/18 :  16:24:29  Show Profile Send pesa a Private Message
Det var med motvillighet jag lamnade tillbaka Kimber-kablarna i tisdags denna vecka. Jag lovade att komma tillbaka med lite intryck och de 10 dagarna jag testade uppsattningen var minst sagt intressanta.

Jag lyssnade pa kablarna i princip varje kvall och det var spannande att se hur ljudbilden succesivt flyttades bakat dag for dag innan den cementerade sig pa, enligt mina preferenser, exakt ratt stalle. En annan reflektion var att ljudbilden hojdes upp. Pjotre och jag hade experimenterat ngt med min anlaggning och vi var overens om att ljudet madde bast av att man tiltade hogtalarna bakat ganska kraftigt. Med desa kablar behovdes inte detta till lika stor grad. Endast en mindre justering via hogtalarnas "spikes" behovdes.

En ytterligare justering som gjordes var att vi fick rikta om hogtalarna. I den tidigare kabeluppsattningen hade jag hogtalarna riktade mot ytterplatserna i min tresits-soffa. Nu fick rikta dem rakt mot mittenplatsen for att fa optimalt ljud.

Sa vad hande efter dessa justeringar? Ljudbilden satt exakt dar den skulle och den satt som berget. Jag sag ngn annan (i en annan trad/annat amne)referera till att man kunde notera tystnaden mellan de olika instrumenten i ljudbilden och sa var det verkligen i detta fallet. Tydligheten var helt fantastisk! Jag satt och skrev upp nyckelord allteftersom jag lyssnade och "tydlighet" var det som aterkom regelbundet genom noteringarna. Basen var fantastiskt tajt och valdimensionerad. Slutligen blev jag mindre och mindre medveten om hogtalarnas placering i rummet och jag tror det ar det basta betyg man kan ge.

Svagheter? Jag hittade inga. Hall dock i minnet att detta var de forsta kablar av battre kvalitet jag lyssnat pa och saledes ar min referensram begransad.

Jag hamtade en uppsattning med Nordost Red Dawn hos en annan handlare i onsdags kvall och skall lyssna pa dessa over helgen. Jag aterkommer med mina intryck om dessa.

Peter

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2003/01/18 19:21:49
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/18 :  17:55:24  Show Profile Send Timbre a Private Message



"Jag lyssnade pa kablarna i princip varje kvall och det var spannande att se hur ljudbilden succesivt flyttades bakat dag for dag innan den cementerade sig pa, enligt mina preferenser, exakt ratt stalle. En annan reflektion var att ljudbilden hojdes upp."

Just så...

Du skulle ju kunna ta och prova Kimber Select KS-3038...

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:20:41  Show Profile Send pesa a Private Message
KS3038 . Vem vet, en vacker dag kanske jag kommer dit.... Ett steg i taget, dock.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:31:49  Show Profile Send Timbre a Private Message

Se upp för felsteg bara. Det kan bli dyrt och trassligt...

Kimber Select KS-3033

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/18 :  18:33:14  Show Profile Send drgreen a Private Message
Väntar nu med spänning på ett par 1130 jag ska få hem i dagarna
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/18 :  19:02:58  Show Profile Send Timbre a Private Message


drgreen, då kan vi ju jämföra våra intryck...
Glöm inte, minst ett dygns uppkoppling innan de kritiska öronen aktiveras...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/18 :  19:05:54  Show Profile Send ekman a Private Message
snyggare signalkabel lär du inte hitta iaf =)

låter bra gör dom också myskablar =)


Pesa ska bli riktigt kul att höra vad du tycker om nordostkablarna=) speciellt diskanten

Edited by - ekman on 2003/01/18 21:20:27
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000