HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av rörförsträkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrZigZag
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/01/16 :  09:46:11  Show Profile Send MrZigZag a Private Message
Jar har börjat fundera på ge mig in i rör branschen.

Men jag har en del funderingar om vad som jag ska välja....
Jag har hittat ett
Edison one försteg
och
leak tl12 plus
audio innovation 200

Hur tror ni dessa går ihop Och vad har ni för erfarenheter av dessa modeller fabrikat?

Mvh
Peter

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/08 :  02:11:28  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har för mig att Edison one har passiv linjedel och relativt låg förstärkning i phono-delen och är tänkt för slutsteg med hög ingånskänslighet (250mV för full utstyrning).
Spec. på TL12'ornas ingångskänslighet borde finnas på någon engelsk site, men risken finnas att du inte kan styra ut dem ordentligt från vinyl.
CD borde inte vara något problem, men korta signalkablar är ett måste.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/08 :  08:03:06  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Om du vill prova på rör för en billig penning kan jag rekommendera Edison 20 samt Edison 22 (nästan samma förstärkare, 22:an är en något uppgraderad version). Dessa kostar runt 2000kr begagnade och andrahandsvärdet håller sig mycket bra om du skulle ångra dig (du går inte med förlust!).

Båda är på 2x14W Klass A med 2xECC83 och 2x6V6GT per kanal 22:an (som jag själv har) låter utsökt i mina öron. Ska köpa nya rör nu för den har börjat susa lite och rören har rejält många timmar på nacken.

/Erik
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/02/08 :  11:58:15  Show Profile Send lenwac a Private Message
quote:
Originally posted by Erik Johansson

Om du vill prova på rör för en billig penning kan jag rekommendera Edison 20 samt Edison 22 (nästan samma förstärkare, 22:an är en något uppgraderad version). Dessa kostar runt 2000kr begagnade och andrahandsvärdet håller sig mycket bra om du skulle ångra dig (du går inte med förlust!).

Båda är på 2x14W Klass A med 2xECC83 och 2x6V6GT per kanal 22:an (som jag själv har) låter utsökt i mina öron. Ska köpa nya rör nu för den har börjat susa lite och rören har rejält många timmar på nacken.

/Erik



Erik, håll mig underättad hur det fortskriden med rörbytet, är i samma sits som du.
/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/02/08 :  12:14:00  Show Profile Send andar a Private Message
Varför inte prova Edison 60. En ruskigt bra förstärkare, slår det mesta i sin prisklass.......
Finns ju som byggsats om man vill komma ner i pris.

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/08 :  12:37:33  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by andar

Varför inte prova Edison 60. En ruskigt bra förstärkare, slår det mesta i sin prisklass.......
Finns ju som byggsats om man vill komma ner i pris.



Fanns som byggsats... tillverkningen har upphört

/Erik
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/08 :  12:42:11  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by Erik Johansson

quote:
Originally posted by andar

Varför inte prova Edison 60. En ruskigt bra förstärkare, slår det mesta i sin prisklass.......
Finns ju som byggsats om man vill komma ner i pris.



Fanns som byggsats... tillverkningen har upphört

/Erik



Audion säljer

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/08 :  16:52:24  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by lenwac

quote:
Originally posted by Erik Johansson

Om du vill prova på rör för en billig penning kan jag rekommendera Edison 20 samt Edison 22 (nästan samma förstärkare, 22:an är en något uppgraderad version). Dessa kostar runt 2000kr begagnade och andrahandsvärdet håller sig mycket bra om du skulle ångra dig (du går inte med förlust!).

Båda är på 2x14W Klass A med 2xECC83 och 2x6V6GT per kanal 22:an (som jag själv har) låter utsökt i mina öron. Ska köpa nya rör nu för den har börjat susa lite och rören har rejält många timmar på nacken.

/Erik



Erik, håll mig underättad hur det fortskriden med rörbytet, är i samma sits som du.
/lenwac



Vi får se när jag byter... kan dröja ett tag. Har även funderat rätt ordentligt på att bygga ett snyggare chassi till den.

Måste också prova först hur dem klarar av att driva mina "nya" Sonab OA116.

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000