HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det för fel på nuvistorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/02/09 :  22:32:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Vid en tidpunkt i början av 60-talet använde man i proffssammanhang nuvistorer eller mickrorör istället för vanliga elektronrör. Nuvistorer kunde sitt i bandspelare från Ampex och det kunde sitta i kondensatormikrofoner från Pearl. Däremot så tror jag inte att ett sådant känt märke som Neumann använde nuvistorer i sina mikrofoner. Vad som dock blev vanligt var att när röret i en U47 eller U48 behövdes bytas. Då byttes det till en nuvistor. Hur är det idag, finns det nuvistorer att köpa idag. Vad har nuvistorer för för och nackdel i jämförelse med vanliga rör.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/09 :  22:35:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Socklarna är inte lätta att få tag i.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/02/09 :  22:48:56  Show Profile Send Leffler a Private Message
Musical Fidelity gjorde ju en del grejer med nuvistorer på 90-talet, men det är väl så att udda lösningar lätt blir bortglömda, särskilt om det inte är något man snubblar över på närmaste radiomuseum...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/02/10 :  05:36:53  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Den största nackdelen med nuvistorer, egentligen enda tycker jag, är att de är bedrövligt mikrofoniska.

Jag har använt nuvistorer i riaa steg och med ordentlig mekanisk dämpning av rörkroppen är de, enligt min mening, oslagbara i sådana applikationer.
(Passiv riaakorrektion, ingen återkoppling)

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/02/10 :  06:22:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ja, det enda felet är väl att socklarna är så svåra att få tag i.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/02/10 :  07:04:33  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jo, men det är ganska enkelt att tillverka socklar själv, det är ju bara fem ben.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/10 :  08:19:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rauna har nuvistorer i sitt Riaa.

Det finns en del ryska nuvistorer som går att löda på plats, ungefär som subminiatyrrör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4176 Posts

Posted - 2010/02/10 :  09:20:58  Show Profile Send pix a Private Message
Någon som provat att löda dem direkt i mönsterkortet?
Jag misstänker att de har ben av kovar(pecis som vanliga glasrör)
De har ju en väldigt lång livslängd, så antagligen finns inget behov av rörbyte
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/10 :  10:13:21  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Ja, det enda felet är väl att socklarna är så svåra att få tag i.

Normal är det inga problem att få tag på socklar om man köper på eBay. Detta hittade jag idag:

http://cgi.ebay.com/FASSUNG-NUVISTOR-6CW4-CHASSIS-Roehrenfassung-SOCKET-NEU_W0QQitemZ310196117787QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_77?hash=item483921211b

Tillgången på de ryska varianterna var iaf tidigare varit god. Fördelen med dessa är att de lämpar sig väl för inlödning då de har ca 5cm långa och mjuka ben.

Ang. nuvistorernas egenskaper kan sägas att alla är olinjära vid högre utstyrningar, men som ingångsteg på RIAA är det inget fel.

Olinjäriteten kan iofs förbättras avsevärt på bekostnad av sänkt Zin och gain, Zut minskar dock.

Om någon vill prova så har jag både socklar resp. "ryssar" liggande.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/02/10 :  11:41:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hupps! Kanonbra!

Jag behöver 4st för inlödning. Har du någon bra källa tar jag tacksamt emot tips.

(tyvärr kan jag inte se ebay från jobbet, var det inlödnings-socklar kanske? )

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/10 :  12:14:24  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har aldrig sett inlödningssocklar. Har ist. borrat hål för flänsen i kortet och lött trådar till anslutningarna. Då passa på att flexmontera sockeln med mjuka gummibussningar.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/02/10 :  12:23:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har två olika kondensatormikrofoner där nuvistorn är direkt inlödd på kortet. Ampex MR70 som var en banspelare från tidigt 60-tal som hade nuvistorer monterade i socklar. Det förvånar mig lite med tanke på att nuvistorer fungerar allra bäst vid låga(mv) nivåer. Ampex MR70 lämnade flera volt linjenivå.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/10 :  12:56:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
MR70 är ordentligt motkopplad i varenda steg. Ingångsröret är linjäriserat enligt den metod jag nämnde lite tidigare i tråden. Mao kände gossarna på Ampex väl till vad som gällde....

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/02/10 :  15:36:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Har aldrig sett inlödningssocklar.
Jag hade 4 st och behöver några till.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/02/10 :  16:27:02  Show Profile Send reVintage a Private Message
Vad är det för fel på Google? Sökte på nuvistor sockets och fick upp det här. De har tydligen över 20.000 st på lager:

http://www.surplussales.com/Tube-Sockets/TubeSkts-6.html

Även Askjanfirst i Tyskland har:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/10 :  17:09:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pac, ska du köpa så hänger jag gärna på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/02/10 :  17:35:37  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag köpt av Jan philip wysten (dilom.Fil mag ingenjör )ask jan first.
Kretskort varianten

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2010/02/10 :  18:28:58  Show Profile Send lindome a Private Message
Pac: Köpte inte du o jag av Jan för ett par år sedan när vi gjorde gemensamt inköp?

Tror det, men har inget kvitto kvar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000