HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 tv råd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/01 :  10:30:33  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Då var det dags. Ny TV till föräldrarna.

* 5 meter "tittavstånd".
* hela sidoväggen är terrassdörrar, dvs mycket ljusinsläpp.
* de tittar på "vanliga" tv program, inte mycket film.
* budget runt 11-14 tusen

Spontant tänker jag LCD minst 46" max 52".

Vilken modell rekomenderar expertpanelen?

Artphotography

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/01 :  12:18:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Philips har prisvärda 47". Tror även de har någon funktion som automatiskt reglerar ljusstyrkan på skärmen beroende på ljusinsläpp/ljusförhållanden i rummet. Nån liten sensor på framsidan. På det avståndet behöver det inte vara full-HD heller, anser jag, så det finns nog en hel del därute till "inga" pengar.

Ska den stå på bänk eller hänga på vägg?

Hänga på vägg, så kan den komma upp lite och så finns det stativ som är utdragbara om man vill ha större bild eller vrida bort från ljuset. Tycker det är underbart när frun ligger i soffan och löser korsord och jag kan få bilden vinkelrät mot fåtöljen där jag sitter.

EDIT: Är det tv-ljudet som gäller eller kör de via stereon? Då kan det vara värt att kika på hur högtalarna är riktade etc.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/02/01 12:22:56
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/01 :  12:27:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
De vill ha den stående på en låg skänk.

De har en Philips 37" LCD (vet ej modell) idag på ett annat ställe, men den är rätt så dålig bildkvalitet.
Det är ju just det att alla märkena har så många modeller att man vet inte vad man ska ha!! Finns säkerligen kanonbra Philips, men inte den som finns hemma hos dem nu...

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/01 :  12:29:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tror faktiskt de är inne på externt ljud. Bara det är snyggt, litet och smälter in... Har man hört det förr...?

Artphotography
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/02/01 :  14:31:19  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
O dina föräldrar är som mina så är det nog mest att kolla vad som verkar mest prisvärt i butikerna för tillfället när du väl bestämt dig för storlek och teknik. Ska man ha en specifik modell så blir det oftast svårt att hitta till ett bra pris också.
LCD apparater har jag alltid tyckt hade usel bild. Det är inte förren idag som jag börjar tycka att det kan vara riktigt bra, så jag är inte förvånad över att dina föräldrars gamla har dålig bild! Men idag är det nog rätt teknik för rum med mycket ljus.

Jag antar att de har en digital signal in till TVn? Analogt till LCD tycker jag är ett recept för katastrof. Bruset och luddigheten blir så mycket mer störande på en lcd. Även vanlig marksänd digitaltv tycker jag har en störande dålig bild på en modern tv med hyfsad storlek. Men det är kanske bara jag som är petig (säger jag som själv har en gammal 28" tjocktv...)

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/02/01 :  15:01:15  Show Profile Send lindvall a Private Message
Vi köpte faktiskt en LCD från LG fast jag tänkte mig något annat från början. (Bra säljare! ;-)) Men den hade 200Hz, och det blev faktiskt en rejäl skillnad mot övriga med 50 och 100Hz med tanke på släpeffekter. Hoppas nu den inte går sönder...
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/02/01 :  17:58:26  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag gillar ju mina Sharp LCD:er, båda mina skärmar en 26" i sovrummet och en 37" i vardagsrummet har ljussensor och anpassar sig efter solljus osv - funkar klockrent...

Kan nämna att jag köpte den lilla tv:n för 6 - 7 år sedan och den kostade då knappt 18.000 kr - det har hänt lite sen dess, även om det fortfarande är kanonbild på den :)

Den stora (eller i alla fall större) köpte jag för ett år sedan och gav 9000 Kr för - inte nog att det är bra bild den är snygg att titta på även när den är avstängd...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/02/01 :  18:46:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har också fastnat lite för sharp.

Gick in på prisjakt och filtrerade till Sharp 46 och 52 tum. Resultat - 12 varianter Sharp Aqous 52" samt 14 varianter Sharp 46"

Hur f-n ska en vanlig konsument kunna välja rätt? Detta är ju 1 märke, 1 modellfamilj, 2 storlekar och då poppar det upp 26 varianter.....jesus....

Artphotography
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/01 :  19:53:38  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja Samsung har två 55"LED där det bara är modellnumret som skiljer, annars är det samma samma.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000