HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Frånluftsvärmepump
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/12 :  09:13:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kastar ut detta med förhoppningen att det finns några av våra medlemmar som kan ämnet :)

Jag önskar byta min nuvarande Elektrostandard 350 flvp med en ålder på 20 år innan den överaskar mig.

Huset på 130m2 har vattenburen uppvärmning mha gaspanna och flvp'n ska endast tillgodose uppvärmning av tappvatten.

De alternativ jag har hittat är :

IVT 490 pris okänt
Nibe fighter 100P pris 26.000kr

Vad finns det för fler alternativ (tillverkare) som kan vara värda att kolla upp ?

Vad tror ni en komplett installation (inklusive borttagning av den gamla) skullle gå på ?

Tacksam för tankar, förslag, ideer och kunskap // martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/12 :  10:16:00  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Är gaseldningen så ekonomiskt gynsam att det inte skulle löna sig att producera all värme med flvp'n
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/12 :  10:26:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Panasonic. Om jag inte minns fel är det i princip samma pump som IVTs förutom skalet.
Själv kör jag Thermia. Den funkar bra för mig, dock har jag markslinga. Finns en firma här som säljer Sharp luftvärmepump och alla jag pratat med som installerat sådana säger att dom funkar kalasbra och dom fungerar även i -30 vilket inte alla pumpar gör.
Men dessa pumpar borde även gå att få tag i på din ort.

Det mest ekonomiska dock borde väl vara att lägga ner en markslinga alt. borra och montera pump som täcker allt värmebehov.

Skickade dig ett PM häromdan förövrigt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2010/01/12 10:27:09
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/12 :  11:01:41  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Har en Nibe 310P idag som vi är nöjda med. Gjorde av med 9522Kwh på värme och varmvatten första året (i Umeå) och det är inte mycket att säga om tycker jag. Det trots att vi inte spärrade elpatronen över sommaren och under husets första månad (feb) så gick både fläkt och värme på max för att torka upp huset. Man gör så vid nybyggnad.
310P har en 0,55kw kompressor som lämnar ifrån sig 2kw, är lite i underkant kan man tycka även om årsförbrukningen ändå är helt ok. Skulle ha tagit en Nibe 640P om jag varit bättre påläst då. Den har en 1kw kompressor (borde leverera ca: 4kw) och har även möjlighet att ta värme ur uteluften om temperaturen så tillåter.

Edit: Kommer nya modeller från Nibe under våren, kan kanske vara läge att kolla det också.

Edited by - DahlbergAudio on 2010/01/12 11:16:11
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/12 :  17:00:19  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Aldrig lönt att borra eller lägga markslinga idag om du inte har ett riktigt stort hus. En bra luft/vatten pump klarar sig ner till -20.
Att borra kostar 30-70 000:- till mot vad en luft/vatten kostar. För mig skulle det ta 20 år att tjäna in prisskillnaden mellan borrad och en luft/vatten.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/01/12 :  19:17:10  Show Profile Send Lech a Private Message
Hej Martinsson
Håller nästan på med samma projekt,men jag har mekanisk tilluft åsså som jag vill värma upp.
Vad har du för tilluft.
Frågar eftersom jag har några offerter gällade just nu. Några bra andra mindre bra.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/12 :  19:51:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
tackar tackar för all input !

Leach : jag har inneluften som tilluft, dvs det som flvp'ns fläkt suger genom huset, rätt smidigt då jag tar vara mer på den värme som alstras i huset, från tv, mäniskor, datorer, matlagning mm.

RuneStone : Panasonic och thermia, bra att vet, jag så PM har inte hunnit svara bara, men tackar.

DahlbergAudio : Jag vet inte varför man valt att göra två separata kretsar för tapp resp. radiator, men jag tror inte jag kommer ändra upplägget, bra att veta att det kommer nya modeller.

Grymt att det fanns så mkt kunskap i ämnet här, tacksamt, detta är ju inte småpengar precis, jag uppskattar att ett byta kommer gå loss på mellan 40-50 ksek, vilket är en oerhört summa pengar i min värld.

Jag ska spana vidare, är det någon som har några fler tips så fyll på, jag är bara tacksam.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:29:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är det inte så att frånluftflödet begränsar hur stor effekt man kan ta ut?
I princip kyler man väl bara ned frånluften till lägst +5 grader c?
Det luftflöde man vill ha ger väl storleken på värmepumpen? Oftast dimensionerar man för ett luftflöde motsvarande en halv omsättning i timmen.
Detta innebär också att man aldrig kan värma huset fullt ut med en frånluftvärmepump. Man måste ju ta in kall uteluft och värma upp den. Är utetemperaturen under 5 plusgrader så kräver ventilationen energi som tillägg till den värmeförlust man har genom klimatskalet.
Jag har försökt att hitta uppgifter på COP-tal för frånluftvärmepumpar men har inte hittat något.
COP-talet talar om hur stor värmeeffekt man får ut i förhållande till tillförd eleffekt vid en viss lufttemperatur.
Detta tycker jag är viktigt att ta reda på när man jämför värmepumpar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:39:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag läste nyligen en rapport om FLVP och FTX-aggregat (FTX = ventilationsaggregat för från- och tiluft med värmeväxlare) där man undersökte vilket alternativ som var mest lönsamt.
Det gav inget entydigt svar utan berodde på omständigheterna.
FLVP har fördelen att man även sommartid kan krama ut värme ur frånluften och hur lönsamt detta blir beror på hur mycket varmvatten man förbrukar.
FTX-aggregaten kramar ur mer värme ur frånluften vintertid än FLVP och blir lönsammare ju kallare klimat det är.
FLVP kräver el medan FTX drar mindre el och kan nyttja andra energislag för uppvärmning. Prisskillnader i energislag kan då avgöra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/12 :  21:15:53  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Frånluftsvärmepumpen klarar sig vanligtvis utan hjälp av elpatron vid temperaturer över ca:5grader. I kombination med en braskamin så är det en riktigt bra och inte särskilt dyr lösning. Satte in en inomhusgivare (diy-50kr ) igår och det verkar vara en bra lösning. Långa perioder så går inte ens kompressorn och patronen går inte in i onödan heller. Ser inte så märkvärdigt ut men sett över året så blir kostnaderna ändå rätt så ok. Att räkna hem en bergvärme eller luftvatten-pump tar rätt så lång tid (nånstans mellan 10-20år). Det finns effektivare frånluftsvärmepumpar som klarar sig utan patronstöd men då är dom även dyrare, kostar då som en luft-vatten ungefär.

Håller som bäst på och tittar på en lösning för att förvärma till-luften med en luft/solfångare i kombination med värmen i krypgrunden, det är 7-15+grader där sett över året. Det borde ge en skaplig besparing och den är helt passiv. Den lösningen skulle dessutom ge en aning svalare tilluft på sommaren och det skadar ju inte.

Edited by - DahlbergAudio on 2010/01/12 21:17:51
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/12 :  21:32:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Har du nog med tomt så skulle jag absolut rekommendera att lägga en slinga i backen. Det är absolut effektivast. Jag köpte pump, la slinga samt fick allt material för 80k, dock mycket pengar, men jag tog en dyr pump, firman fick lägga slang, samt att dom är grisdyra på material, men jag var lite bekväm. =)
Pump till ditt hus borde du få lös för max 40k, lägger du slangen med kedjegrävare och lägger tillbaka jorden själv kostar det 5-6k, då är det bara lite rördelar som behövs, samt att någon händig rörmockare som du känner kommer och hjälper dig installera.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/12 :  21:51:53  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Räknade fram ett snitt sedan i måndags då jag installerade innegivaren och det landade på 1kw/timme (-4 ute). Om vi kan hålla det snittet under årets 6 kallaste månader och sedan förutsätter att kompressorn skall gå oavbrutet utan stöd av patron dom övriga månaderna (stänger av den vid+5) så skulle det landa på 7500kwh/år och det skall nog stämma ganska bra .
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/13 :  06:51:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det sköna med det upplägg vi nu har äe att vi stänger ner gaspannan i ca 6 månader om året och flvp'n ger ändå tillräckligt med varmt tapp vatten, och vi har aldrig använt elen (tillskottsvärmen).

Temperaturen dipper ett par grader inomhus inledningsvis men man vänjer sig rätt snabbt.

Om min flvp skulle packa ihop, dvs fläkt/kompressor packetet, borde jag då inte kunna köra den på el tills en ersättare kan installeras, i yttersta nödfall, om jag nu inte hinner byta innan den ger sig vill säga ?

Återigen, skönt att det finns folk här som kan sånt här.

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/01/13 :  07:31:14  Show Profile Send sopwith a Private Message
Vet inte hur du bor men tänk på grannarna, en luftpump väsnas rätt mycket och har sin resonanasfrekvens på lite olika ställen, ståendes 2 meter framför kanske låter sig göras men grannen snett till vänster 50 meter bort kan ha resonansfrekvens i sitt sovrum, kolla noga, ämne för osämja och ett lidande för omgivningen är dom jävla pumparna, bor du fritt så är väl allt frid å fröjd.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/13 :  08:58:22  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Mmm...viktigt med tyst värmepump. Därför föll vårat val på NIBE även om CTC:n var billigare. Inte så att vi bor så vi stör, men för en eventuell framtida altan. Man vill ju kunna sitta o prata utan att man har en störande fläkt som går.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:02:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Jag önskar byta min nuvarande Elektrostandard 350 flvp med en ålder på 20 år innan den överaskar mig.

Då har den hållt jättelänge... Jag tror dom bygger smäckigare pumpar idag! Verkar som att de flesta måste byta kompressor inom 5-10 år nuförtiden.

quote:
IVT 490 pris okänt
Nibe fighter 100P pris 26.000kr

IVT 490 ligger väl kring 35-40 loppor nåt, tror jag.
Men den är onödig för dig, om du endast vill tillverka tappvarmvatten. Men Niben är gjord för endast den funktionen.

quote:
Vad finns det för fler alternativ (tillverkare) som kan vara värda att kolla upp ?

Först av allt, var i landet bor du och hur mycket energi går det åt i uppvärmning idag?

Behåller du nuvarande utformning, med gas + flvp -> tappvarmvatten så har du inte så mycket att välja på och fundera över.
En enkel FLVP som endast tillverkar tappvarmvatten, såsom Nibe100.

Funderar du på att skrota gaseldningen så öppnar sig en hel värld av val. Då måste du börja räkna lite, så det blir en lösning som ekonomiskt går att räkna hem nån gång.
Men vanliga FLVP, såsom Nibe 310, 360 IVT 490 osv
Billigaste alternativet. Och löser alla funktioner (Värme, varmavatten, ventilation) i en enda apparat.

Comfortzone, en dyrare men bättre FLVP (enligt dom själva och flertalet användare). Ska ger mer värme/inmatad kWh el.

Jordvärme och bergvärme. Höga initialkostnader, svåra att räkna hem om man inte har ett mycket energikrävande hus.
Lägst driftkostnader, funkar även bra i smällkallaste vintern.

Luftvärmepumpar av olika slag. Låg initialkostnad, funkar sämre ju kallare det blir (då man behöver dom mest) bullrar.
(Det märks väl att jag inte är något fan av dessa? )

FTX är inget heller för dig. Eller då måste du bygga om allt, låta gasen göra tappvarmvatten och låta FTX sköta uppvärmningen. Sen måste du även skrota ditt fina vattenburna radiatorsystem och istället dra ventilationsrör överallt.

quote:
Om min flvp skulle packa ihop, dvs fläkt/kompressor packetet, borde jag då inte kunna köra den på el tills en ersättare kan installeras,

Ja det borde gå.

Björn-Ola har dessutom rätt bra koll.
Och han har rätt i att en FLVP inte "skapar gratisenergi" mer än vad värmeinnehållet i inomhusluften är. Behövs det mer så slår eltillskottet till istället. Därför är din lösning ganska smart (utifall dina gas-kWh är billigare än el-kWh), för ingen FLVP klarar hela husets uppvärmning under vinterhalvåret på endast pumpen. Då är det kanske smartare att bara tillverka tappvarmvatten och låta billigare gas värma huset.

Du ska också läsa lite på Värmepumpsforum tycker jag.
http://www.varmepumpsforum.com/
Ja egentligen regga dig och ställa frågor där. Killarna och tjejerna där är ju helt insöade på pumpar och kan svara på allt du undrar över.
(Gud vilka konstiga människor det finns... Va, jag insnöad också ... näähh va ... )
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:26:29  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Hej,
Jag ersatte vår Elektrostandard med en Nibe 100P år 2006.
Innan bytet använde vi elslingan för att värma vattnet, så det går.
100P kostade 18600:- inkl installation, bortforsling av gamla pannan .

Jag tror att det är Folksam som har statistik på felförekomst för bla pannor, vill minnas att Nibe var minst dålig då jag bytte.

/Micke

Edit: Installationspris borttaget, totalpris tillagt

Edited by - Micke65 on 2010/01/13 18:05:01
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/01/13 :  16:58:59  Show Profile Send Lech a Private Message
Hej spännande det här för jag är mitt uppe i ett "projekt".

Ett FTX aggregat kan inte värma huset eller varmvattnet alls. Det är "passivt" men återvinner upp till 85% av värmen man släpper ut genom det!?

quote:
FTX är inget heller för dig. Eller då måste du bygga om allt, låta gasen göra tappvarmvatten och låta FTX sköta uppvärmningen. Sen måste du även skrota ditt fina vattenburna radiatorsystem och istället dra ventilationsrör överallt.

Alltså måste det backas upp med annat.

Ska själv ha ett FTX igen ( 30 år gammalt ) eftersom jag har mekanisk ventilation både åt från- och till-luften.

Alla tips är välkomna Prognosen är ett Heru 75S just nu. Fjärrkontrollför det mesta av luftkvalitet.

Men det är OT ska inte stjäla Martinssons Tråd. Då får jag på "moppen" på jobbet.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2010/01/13 17:48:27
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/01/13 :  19:16:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Då får jag på "moppen" på jobbet.

Vi kan väl dela lite på detta, det tillhör ju samma ämne, och jag har redan fått rätt mkt hjälp, och dig vågar man ju inte gå en match med :)

Kör på, det löser sig nog.

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/01/13 :  19:38:15  Show Profile Send Lech a Private Message
He he
Martinsson som jag förstår ska du ha ett/en FLVP aggregat som ska "prestera/producera" något, i motsats till ett FTX som bara återvinner redan "producerad" värme.

Här skiljer sig våra upplägg så att säga.

Men visst det finns vissa likheter, men på "pumpar" har jag inga bra bra rekommendationer gällande "luftning" av kåken.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/01/13 :  21:48:26  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Nu har jag hittat melodin för uppvärmning, ca:250burkar pilsner

http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

Börjar med en på garageväggen och sen så får vi se
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/01/31 :  14:22:19  Show Profile Send esl a Private Message
Kan tipsa om lite saker som har kort återbetalningstid, men inte bara det!
Man skall titta på hur mycket man spara på 10 år och 15 år också och då är följande tips STEKHETA!

Extraglas av lågemmissionstyp monteras på insidan befintligt fönster gör 3 glas av 2 glasfönster payback på 6 år och sedan GRATIS (ingen driftkostnad)
Solfångare för tappvarmvatten, 4,5år om du köper vanliga plana (ej vacuumrör som har längra pay back, och spricker..) GRATIS drift

Extra isolering på vind, beroende på konstruktion payback på 6 år och sedan GRATIS

Och till sist.. en värmeväxlare mellan till och från luft. Kolla blocket...

Kärnan i alla uppvärmningssystem är Ackummulatortanken!
Mot den eldar du med pellets ved, i en spis , kamin eller panna. När det är sol värmer du med solfångaren, har du värmepump så laddar du mot tanken=mindre start stopp som ger betydligt längre livslängd samt att du får högre verkningsgrad då du kan köra pumpen när det är som varmast (kl 15-16 på dagen, istället för på natten)
En bra tank ökar flexibiliteten och verkningsgraden på vad du än väljer.

En luftsolfångare för tilluften kostar ingenting i princip om du bygger den själv.
Gammalt fönster och selectiv färg och en korrugerad plåt... paybacktid på några månader!! Och sedan gratis!
Byggbeskrivningar finns på nätet. Köp ingen färdig!!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000