HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skall köpa ny subba, tips ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:04:49  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Har hittat en del intressanta subbar.
En beggade Velodyne HGS 10, dock är jag lite rädd för denna efter att ha läst på audioreview om att den har en ful vana att "implodera", fler som hört någon om detta i Sverige ?
En Sunfire true subwoofer mkII, även här har jag läst på audioreview att denna brummar, men med medföljande trafo här, brummar den ändå ? och går det att få tag i reservdelar till denna, det finns väl ingen som säljer Sunfire längre?
Infinity Kappa sub, har inte hunnit lyssna på den ännu men tycker egentligen att måtten är för stora men man kan juh kompromissa lite.
Linn sizmik, har inte hört denna, har inte heller någon möjlighet att göra detta. Hur är denna ?
Subben skall spela med ett par Jamo D830.
REL Q201 eller 2 st Quake, fast REL är så dyra här i Svedala, dock låter juh deras basar underbart.
Linnen, Sunfiren och Velodynen är begagnade.

Edited by - Ulkesh on 2003/01/16 07:53:15

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:12:59  Show Profile Send David A a Private Message
IMPLODERA?

Vadan menas med detta?
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:39:54  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Implodera är motsatsen till explodera, d.v.s. "sprängas" inåt. Det är alltså saker med undertryck (vakuum) invändigt som kan implodera.
Som exempel kan bildröret till en TV implodera.

Huruvida subbar kan göra det känner jag inte till.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2003/01/15 21:40:41
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:51:02  Show Profile Send David A a Private Message
Nog för att elementet har ett extremt konutslag, och att lådan är väldigt tät... men implodera! Man kanske måste lira lungnare i fortsättningen
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/15 :  22:02:51  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Sizmik är en mycket bra sub hur den spelar med jamona vet jag ej men det borde inte vara några problem. Den är snabb och tydlig på olika bastoner och har en hel del kraft om man vill det. följer basslingor på ett mycket bra sätt.

MVH

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/16 :  05:58:32  Show Profile Send Staffan a Private Message
Ulkesh , jag har en HGS 12 och
den fungerar mkt bra.
Har kollat och kan inte se
några sprickor eller brott-
anvisningar.
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/01/16 :  07:38:47  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Var lite nyfiken på hur vanligt det var i Sverige med att HGS går sönder. Läser man på audioreview verkar det var lite märkliga fel på den. Synd för den verkar vara en höjdare. Hade tidigare en Canton AS2 och den var för mycke för mig, DVD filmer och CD skivor ramlade ner från hyllerna när jag tittade på film. Fast det var juh lite overkill att ha den i ett rum på ca 20 kvm.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/16 :  08:44:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by David A

IMPLODERA?

Vadan menas med detta?


Förmodligen är det den yttre konupphängningen som bucklar sig inåt vid låga tryck inne i lådan då elementet är på väg utåt. Då blir det ett bluddrande ljud. Därför ska man tillse att gummikanten har tillräcklig styvhet.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/16 :  13:30:20  Show Profile Send Staffan a Private Message
Ulkesh , jag har min i ett rum
som är ca 20 kvm och det är
lagom men flickvännen undrar
vem det är som flyttar runt
glasen i köksskåpen
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/01/16 :  15:59:22  Show Profile Send no_85 a Private Message
"Skall köpa ny subba, tips?"
Tallinn?
Go to Top of Page

Ulf Lilja
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/01/16 :  16:38:47  Show Profile Send Ulf Lilja a Private Message
Ett GOTT råd, skippa subban!!!!!!!
Har själv försökt få till det RÄTTA FULLÄNDADE ljudet med hjälp av en aktiv subba till ett par 2vägs stativare. Det lät inget bra!! hur jag än ställde vid vilka frekvenser subben skulle ta vid så gick det aldrig att få en INTEGRERAD LJUDUPPLEVELSE! Det lät som suuban spelade för sig och stativarna för sig.
Förstår inte varför så många puffar för subbar bara för att fylla på lite i de lägre frekvenserna.
Satsa i stället på ett par bra högtalare!!!!





Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:46:36  Show Profile Send jatttelite a Private Message
quote:
Originally posted by Ulf Lilja

Ett GOTT råd, skippa subban!!!!!!!
Har själv försökt få till det RÄTTA FULLÄNDADE ljudet med hjälp av en aktiv subba till ett par 2vägs stativare. Det lät inget bra!! hur jag än ställde vid vilka frekvenser subben skulle ta vid så gick det aldrig att få en INTEGRERAD LJUDUPPLEVELSE! Det lät som suuban spelade för sig och stativarna för sig.
Förstår inte varför så många puffar för subbar bara för att fylla på lite i de lägre frekvenserna.
Satsa i stället på ett par bra högtalare!!!!




Nu är det så att D830 är en grymt bra högtalare!! (enl. mig)
Jag köpte för ca 2månader sedan en AudioPro Advantek mk2 sub till mina D830 (använde då en HK670) inte så kul!
Vad är felet HK670 är ju inte tokig alls?
-Nej, men ihop med D830 passar den inte, D830 kräver riktigt bra kringutrustning.
Jag köpte på mig lite MusikalFidelity prylar och vipps så kan subben säljas
(skall väl tillägga att mina prylar fortfarande inte är optimala för D830)

Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/01/16 :  19:02:43  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
fniss No_85
Jag har juh helt glömt att skriva att jag är väldigt nöjd med ljudet i stereo, känner inget direkt behov av en subba till det, men det är mer till film jag letar efter en, kan juh vara kul om man får en att passa bra med mina D830.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000