HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad för vinylspelare + stärkare för 7kkr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:06:32  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Hejhopp!

E i uppgraderings tankar just och kan behöva lite förslag o kommentarer.
För att få ned priset så ska anläägningen bara ha vinylspelare som signalkälla. Vinyl är det för mig mest spännande mediet så jag väljer det.

Högtalarna blir nog ett par Valutronics VH-1, som jag ska försöka kränga för runt 2papp, alltså högtalarsats och material.

Förstärkaren måste nästan ha phonoingång eftersom RIAA-steg bara känns som en extra utgift Hade förut ögonen öppna på nån gammal Linn Majik, men då blir det lite nätt med cash över för skivspelaren. Spelaren ska hellst matcha stärkaren så bra som möjligt. Har gluttat lite på nån rega. Jag vill inte ha någon svag länk i kedjan, men dock uppgraderingsmöjligheter

Usch vad krångligt det blev till slut Hoppas någon kan hjälpa o komma med kommentarer

Ha de bäst, och tänk med måtta

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2003/01/13 :  15:55:54  Show Profile Send JE Jr a Private Message
En HK670 och en Pro-Ject Debut 2??

Den spelaren hade visst vunnit nåt test i någon engelsk tidskrift som bästa analoga signalkälla i hård konkurrens. Testen finns på nätet så du kan söka lite!

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:00:59  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
En ROTEL RA-01 och en PRO-JECT DEBUT II. Landar på 4500kr + 2198kr = 6698kr.

Edited by - yahriel on 2003/01/13 16:09:42
Go to Top of Page

torben
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:12:41  Show Profile Send torben a Private Message
HK 650 eller 670 är 2 bra val. Fördelen med 650 är att den numera börjar finnas på begagnat marknaden (vilket i och för sig KAN vara riskabelt). NADs 90-tals förstärkare återger också ett bra ljud från skivspelare - starka och neutralt ljud! Ett alternativ till Project och Rega är Ariston. Ariston Icon med en bra ortofon pickup och nål är mycket prisvärd. En fördel är om 220 volts delen sitter i adaptern - endast 12 volt in i spelaren. Finns som begagnad från 1300 och uppåt beroende på nål.

Bob Hope
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:30:34  Show Profile Send rowa a Private Message
Skulle sattsa på en Rotel stärkare tex. RA-01. Har lyssnat på H/K670 och blev klart imponerad, men gillar endå ljudet ur mina rotel prylar mer.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:40:22  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Pro-Ject Debut II finns även med inbyggt Phonosteg om man känner för det!

De är skitfräna också!! Riktigt Back-to-basic. Enda knappen som finns är på/av. 33/45rpm reglerar man med att lyfta på tallriken och byta remhjul.
Jag tror de är ganska uppgraderingsbara också med bl.a. bättre skivtallrik mm.

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:44:20  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Tack å de varmaste för svaren
Jag har också funtat nån H/K och en billigare Rega/Pro-Ject. Jag åker nog in till den lokala hifibutiken imorrn eller så och lyssnar lite...
Skulle vara himla kul att ha nått lite annars, tex en Rotel med en Ariston. Hoppas också det finns i butik så man får höra.
Det är just problemet med att köpa någon pryl här och någon pryl där. Man vet inte hur det låter tillsammans


Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/01/16 :  17:59:12  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Tillbaka från stan Dröjde ett tag för lite saker kom i vägen.
Den lokala hifibutiken hadde tyvärr varken H/K eller Rotel-stärkare
Dock så fick jag lyssna på två ProJect-spelare med en Cambridge A500. Högtalarna var några Linn Espek (som jag dock inte ämnar köpa)
Lyssnade först på Debute 1.2:an. Lät helt ok, men ljudbilden var sådär och finkännslan var inte riktigt närvarande. Sedan fick jag lyssna på en RPM 4. Måste erkänna att jag inte räknat med sådan stor skillnad Inte som natt/dag men endå! Jag är nu hyggligt säker på att det blir en sådan spelare jag köper.
Stärkaren var som skrivet en Cambridge A500. Jag är nog nöjd med den, men det är nog det svaga kortet i signal-leken
Enkel följdfråga till den som ids: Är det här bra grejor i dessa prisklasser, eller är jag uppe bland molnen?

Nu har jag skrivit av mig färdigt för denna gång.

Ha de kalas o simma lungt
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/16 :  22:36:20  Show Profile Send lars a Private Message
Om du bor i Göteborg så kan du få testa ett Marantz S80 försteg jag har till salu. RIAA-delen för MM är helt OK. (MC-ingången låter lite för hårt). Låter väldigt likt Stax-försteg. Problemet är att du måste hitta ett slutsteg också, det har jag tyvärr inte.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000