HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur får man anläggningen att stampa takten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2010/01/30 :  10:23:32  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Mja, alltså den skall man väl stampa själv, i och för sig.


Men, många vill ju inte stampa ihjäl den.¨
Utan snarare betona den på nåt vis.

I ett annat forum, koms det även in på svängningar.
Eller snarare på att musiken svänger.
Förvisso kanske den inte skall svänga hit och dit helt okontrollerat.

Möjligen musiksmaken, då.

Usch ja. Nu till funderingen:

1 Vad är det som får en viss anläggning att få lyssnaren att stampa takten mer än en annan anläggning får lyssnaren att göra det?

2 Vad är det som får en viss anläggning att få lyssnaren att tycka att det svänger mer än en annan anläggning får lyssnaren att tycka det?

Bonusfråga:
Vad för egenskap i en anläggning gör att jag tycker att det låter tex romantiskt?
Skall det till en skivväxlare, eller ett datorprogram, som hela tiden spelar romanserna och envist hoppar över all dödsmetall som jag har laddat in?

Frågorna må vara fånigt formulerade, men frågeställningarna är allvarligt menade.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/30 :  10:39:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hur midbasen presenteras är oerhört viktigt för stampa-takten-känslan. ca 60-500 Hz är ett kritiskt område. Detta kombinerat med rumakustik som gör att alla bastoner och pukslag uppfattas tydligt.
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2010/01/30 :  10:46:14  Show Profile Send x2000 a Private Message
Få den att tro att den är är en Linn/Naim ...
Beror det inte lite på vilken musik man lyssnar på?

Mvh
Thomas

Edited by - x2000 on 2010/01/30 11:04:45
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:15:57  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Ruskigt svår fråga.

För mig handlar det nog om enkelhet och att det ska vara balanserat. Allt ska finnas men inte för mycket av något.

Svårt att förklara i ord. Det ska vara lättlyssnat, då lyssnar jag på musiken, och är den bra stampar fossingarna...

ja... så måste det va...


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:26:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Rent tekniskt när det gäller högtalare, så är det hög verkningsgrad, smal spridning - för att slippa lyssna på upp till 80% rumsresonanser, få och små fasproblem, inte bara mellan olika element, utan även över elementets arbetsområde, låg dist och ingen kompression.

När det gäller elektronik så handlar det mycket om att nätdelar är dimensionerade för uppgiften, dvs en vanlig 600 VA trafo som skall driva två kanaler och ett par tungdrivna högtalare tappar mycket spänning i transienter och när volymen kräver som mest av den. Det hörs ofta skillnad mellan bra PA-steg som har nätdelar designade för att ge 2 x 2000 watt kontinueligt under lång tid, och vanliga hififörstärkare som inte skulle klara den belastningen mer än nån sekund innan den utlöser skyddskretsarna eller börjar brinna.

Edited by - Circlomanen on 2010/01/30 11:27:35
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:44:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Man lägger i en skiva med Dire Straits

Nej det handlar om kontroll, som nämnts tidigare. Högtalarna måste vara "tighta" och förstärkaren hålla dem i järngrepp. Då blir det rytmiskt och foten börjar självsvänga. En förstärkare med en "fet" grundklang, dålig strömstyrka och ett par tungdrivna basar, då blir det nog mest maffigt, okontrollerat och noll gung-gung.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:55:27  Show Profile Send byZan a Private Message
Strmbrg: jag tycker du är besvärlig men inte besynnerlig.

Besvärlig för att du tänker i banor som får en att tänka till, vänder lite ut och in på mina egna tankar, berikande i högsta grad, så fortsätt vara en hififilosof

Nu till dina frågor (som för övrigt är roliga och tänkvärda).

Rent tekniskt har jag nog ingen susning om vad det kan vara. Tror att det handlar om hur det presenteras (ljud och musik) och att det görs på ett sätt som passar sitt eget ljudideal m a o helheten kanske.

Lite luddigt svar kanske men en tanke god som någon annan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/30 :  12:25:58  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag tror att mycket ligger i det som sagts om högtalare, dynamik, verkningsgrad och begränsad spridning så att man lyssnar primärt på direktljud.

Men när jag nyligen stoppade in den här 40 år gamla gramofonen i stället för den som tjänstgjort tidigare så upplevde jag ännu mer sväng i skivsamlingen, vilken ändå svängt som tusan redan innan.

Så att vi plockar ut signalen från mediat så tid/hastighetskorrekt som möjligt påverkar nog en hel del.

Om vi sedan funderar lite över någon gammal Booker T platta som svänger grymt, där spelar Steve Cropper, utnömnd till världens bäste kompgitarrist (ofta på plats 2 bland gitarrister överhuvudtaget). Han hörs knappt på skivorna, han spelar extremt lite, men ta bort honom så dör musiken helt.

Lite analogt till detta tror jag att anläggningens sväng även ligger en hel del i förmågan att återge de mycket små, svaga ljuden korrekt och att återge de tysta partierna, svänget ligger inte bara i att spela på rätt ställe utan mest i att vara tyst vid rätt tid.

Det romantiska, Professor strmbrg, ligger mycket i rätt sällskap vid lyssningen.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/30 :  13:08:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Petter skrev
quote:
Hur midbasen presenteras är oerhört viktigt för stampa-takten-känslan. ca 60-500 Hz är ett kritiskt område. Detta kombinerat med rumakustik som gör att alla bastoner och pukslag uppfattas tydligt.


Just en förhöjd midbas gjorde att jag föll som en fura för den drivningen jag har idag.
Det blev en helt annan spelglädje o driv i grejerna.
Även om jag har tonkontroll på filtret så blir det inte samma sak.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/01/30 :  13:13:39  Show Profile Send abbot a Private Message
quote:
svänget ligger inte bara i att spela på rätt ställe utan mest i att vara tyst vid rätt tid.



Det Ingvar skriver här är för mig viktigast av allt. Det är därför musik kan svänga även i en transistorradio...

Det innebär väl att anläggningen ska kunna hantera dynamit...dynamik...äsch - musik. Den ska kunna återge musikens själ!

(Blev det där sista för tekniskt?)
Go to Top of Page

howlingcow
Starting Member

9 Posts

Posted - 2010/01/30 :  13:31:34  Show Profile Send howlingcow a Private Message
hmm... jag skulle säga rätt musik(me like katatonia),vid rätt tillfälle(känslan),
på rätt anläggning(då inspelningen är klockren med din anläggning).
stort fotlyft och brett leende
p-o
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/30 :  13:35:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Naturligtvis gäller det att musikerna är tighta och samspelta, annars blir det inget stampa takten på inspelningen ens.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/01/30 :  13:50:57  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Det är väl lite olika; ibland är det musiken, enbart musiken, som sätter fart på stampet, ibland upptäcker man stamp på gamla kända låter som får nytt liv i en lyssningsny anläggning. Vad gäller det senare har det mesta nog nämnts i tråden. Känner nog själv att mycket ligger i röstområdet, där återgivningen får det där härliga djupet och man hör delarna i helheten.
Den gode Strmbrg är ju igen ute på de icke mätbara områdena och det blir enbart mina subjektiva värderingar kvar. Och de räcker åt mig. Just nu sitter jag och slölyssnar på Nils Lofgren/Grin och gissa om det svänger, nostalgisvänger...

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/30 :  18:16:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
För min del handlar det nog om att undvika för mycket stående vågor i basen, samt överdriven nivå i basen. Då släpar allt efter. Får du till det bättre blir basen snärtigare och hänger med bättre, mera stampa takten tycker jag i alla fall.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/01/30 :  19:04:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2010/01/30 :  21:08:40  Show Profile Send rambler a Private Message
mera stampa takten;;;;; jag upplever det som att snabba högtalare har lättare för att stampa takten. Lite mera driv i dom..... kanske inte bättre för den skull men faaan va gott dä låter.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/30 :  21:26:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Basområdet är viktigst för den känslan, kombinerat med livlig dynamik.
Sen ska de värsta rumsresonanserna väck oxå så det inte smetar ut anslagen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/01/30 :  23:27:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
För mig funkar det med en riktigt bra låt... då stampar takten även om det spelas på klockradio... Frånsett från det så håller jag med (med min amatörerfa) de som framhåller midbasens centrala roll... här gärna parat med att den är "snabb"

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2010/01/31 :  10:33:50  Show Profile Send kent_n a Private Message
Antagligen att man lyckas få kompnenter i anläggningen att passa varandra tillsammans med ett bra rum. Behöver nog inte vara dyrt. Som ex när mässan var i Kista sthlm, lyssnade på dyra anläggningar, lät bra, kom till ett lite rum med en Norrman som hadde en billig anläggning med högtalare för runt 5 tusen kronor, men herrjä-lar var det lirade bra, svängde otroligt, blev sittande där en bra stund.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/31 :  10:51:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Loudness, en anläggning med lite mera bas och lite mera diskant brukar i regel svänga lite mer vid ett första intryck.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2010/01/31 :  12:23:41  Show Profile Send lortopalt a Private Message
För mig kan det, precis som abbot skriver , svänga som fan i en transistorratio. Jag köpte en sådan där Internetradio som jag har nere i verksta`n , och hittade på en blueskanal från San Jose i CA,och det ska villigt erkännas :det blir ibland tendens till danssteg i verksta`n, jävlar vad det svänger........
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/31 :  14:45:20  Show Profile Send 24U a Private Message
Strmbrg

Har alltid varit en central roll i min musiksmak, även om jag kanske numera offrat lite stampa-takten i min rigg för att få en del andra saker på plats. Många inlägg talar om midbasen, och jag håller med, men den skall inte bara vara framträdande utan snabb. Jag brukar känna det som när en anläggning nästan går lite för fort. Jämför en trummis som är kvart i istället för 12 eller kvart över i sin frasering. Så snabbhet i anslaget, dvs snabb stigtid på transienten är central, enligt mig. Sedan får den inte ligga kvar och mullra utan måste ha ett hyggligt snabbt utklingningsförlopp. Det kan tyvärr inte anläggningen fixa helt på egen hand utan måste få lite hjälp av rummet som också berörts ovan. Men jag har också hört för döddämpade slutsteg som kliniskt tagit livet av all musik. Det verkar som en portion "odämpning" måste finnas också. Snabbhet i anslaget, med tydligt transientsvar och lagom stramt utklingningsförlopp och en känsla av några procent "bråttom-faktor" i tempot. Hur detta åstadkoms tekniskt har jag inte en susning om, men att det existerar visar min kompis anläggning de facto, där vi lyssnat till hans Audio Research CD 3 mk II, med RÖR (jo faktiskt), som är en taktfast skitkul och busig spelare och vi testade sedan en annan maskin ur highend-klassen, som jag hoppar över att nämna vid sitt varunamn och vi började gäspa båda två...
Mina grejor i lite mer avmätta och lite lojare. Den har en tydlig mellanbas, det är trotsallt JBL-burkar, men snabbheten är inte lika uttalad i min michirigg som andra utan drar lite åt det gosiga hållet, med värme och kropp. Om man talar om romantik däremot, vill jag påstå att det värma skimmer min rigg har är klart åt det romantiska hållet. I romantiken får man inte ha bråttom, så där vill jag nog påstå att den mera bluesbetonade trummisen som släper lite kvartöver är mer rätt än swing-pjatten. Detta är min förklaringsmodell, rätt eller fel, så funkar den för mig...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/31 :  15:00:14  Show Profile Send huzze a Private Message
Stampatakten när det är tight
Sväng när det är off-beat

Båda kan dock sätta fart på foten
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/01/31 :  15:47:20  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Till dynamik, låg distortion/kabinett-strålning, stora nätdelar(det har varit viktigt vid varje slutstegsval), hög verkningsgrad, faskorrektion och rumskorrektion skulle jag vilja tillägga lätta membran med stora koner och magneter, gärna i Onken kabinett.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000