HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Plastfickor till CD-skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nabru
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/15 :  20:19:08  Show Profile Send Nabru a Private Message
Är på jakt efter en vettig ersättning till de undermåliga cd-fodral man i dag har på skivorna. Funderar på "Cd In Case" främst då cd-f3, men finns det kanske bättre alternativ? Vad använder forummedlemmarna? Kom med förslag.

Länk till Cd In Case:
http://www.cdincase.se/

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/15 :  20:36:44  Show Profile Send celef a Private Message
Öööh... å va e de för fel på standardfodralen? Inte försämrar de OXÅ ljudet, eller...?

sound pollution
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/15 :  20:45:44  Show Profile Send Mad a Private Message
Med tanke på att Sveriges Radio tydligen använde sig av det så gissar jag att det fungerar.
Go to Top of Page

Nabru
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:03:48  Show Profile Send Nabru a Private Message
Med undermåliga menar jag främst kvalitén på fodralen och att de tar mycket plats(i alla fall hos mig).
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:51:38  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Är tveksam till detta med innerfodral i papp!
Riskerar inte detta att repa skivan?
De singlar och data-CD jag har, uppvisar tydliga repor trots stor försiktighet! Bör helst vara nägot mjukt "textilaktigt" tycker jag, som i CD-mappar.

Men det är detta med inläggen då förstås .

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/15 :  21:56:13  Show Profile Send trolleri a Private Message
Att ha cd:ns spelyta i kontakt med något, måste väl ändå ses som en hädelse?

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2003/01/15 :  22:52:21  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Men hur är det med vinyl då? Angående kontakt och så.
Go to Top of Page

Nabru
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/15 :  23:01:22  Show Profile Send Nabru a Private Message
Tror ni att det blir så mycket repor? Man tar ju ut hela innerfodralet och viker ut det. Å andra sidan så skriver man också om ett innerfodral i rispapp, vad är syftet med detta om det i kolpapp funkar bra?
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/15 :  23:04:48  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag använder själv plastfodral med innerficka i tyg. Tror det var Classic Design i Tingsryd som sålde dom.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/15 :  23:13:26  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
VA!? Kan man inte stampa på och skrapa skivan mot golvet och sedan spela den som vanligt? (Såg den demonstrationen på en mässa för längesedan när cd var nytt.)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Daniel II
Member

82 Posts

Posted - 2003/01/16 :  00:09:17  Show Profile Send Daniel II a Private Message
Hej Hatoil

Klart ! att man Kan ! stampa på och skrapa skivan mot golvet ! ( om man vill ) Men om man kan spela ???

Dom kanske hade bättre skivor på den tiden
Som du kanske vet att alt ska blir biligare att tillverka ! och detta märks kanske på dagens CD-skivor

Som vissa brukar säga " det var bättre för " ( detta tror inte jag )

Daniel

Daniel
Go to Top of Page

Nabru
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/16 :  00:33:53  Show Profile Send Nabru a Private Message
Hmm...Såg att den automatiska registerfunktionen man skryter om på Cd In Case:s hemsida inte fungerar i praktiken, de flesta titlar hamnar nämligen uppochner, finns tydligen ingen standard för vilken väg man trycker texten på ena sidan av ett CD-fodral.

Edited by - Nabru on 2003/01/16 00:45:56
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/16 :  00:55:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har också ersatt mina CD-fodral med plastfickor med innertyg. En otrolig platsbesparing för mina cirka 500 CD-skivor. Först la jag tyvärr skivorna i plastfickor utan innertyg men märkte jag snabbt att det blev det små fina repor i plasten. Med innertyg så blir det däremot inga repor alls.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/01/16 :  01:21:02  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tycker att lösningen med att CDn har möjlighet att ha sin spelyta och baksida i luften genom hela sitt liv(vad det nu än är) är såpass fiffigt att jag hedrar skivorna med att faktiskt försöka hålla denna idé i praktiken. Skivorna i fodralet ligger luftburet vad gäller det intresanta och sedan läses dom av med ljus. Förutom eventuella andra åldringstecken kan man alltså hålla skivorna i perfekt skick vad gäller beröring av känsliga ytor. Det gillar jag skarpt. Perfektionist? Ja, kanske men det känns bra och jag ser inte så mycket negativt i det. Spara plats är klart underordnat och hade varit det även om jag hade haft alldeles för många skivor. Skulle väl lägga ner alla "ointresantare" skivorna i kartonger anatar jag och stuvat undan.

Jag blir ofta sur också när kompisar tar på skivytan. En del har fått erfara att dom fått tagit med sig skivan hem då jag ansett att den blivit "förstörd" och jag köper sedan en ny. Dom får en skiva men den känns kanske inte så kul och dom är alltid rädda om mina skivor efter att ha fått sin första skiva.

Min samling är inte särskilt stor efter att ha sålt hela samlingen efter ekonomiska trångamål för några år sedan men den är i perfekt skick.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000