HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "blixtstötar" från mina stereogrejer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:26:24  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Varje gång jag ska ändra volym, trycka play på cdn tex osv så får jag riktiga stötar. jag ser dem som små blixtar även när jag har helt upplyst i rummet.

Vad kan detta bero på? det var inte så i min förra lägenhet. även mina katter får stötar när de nuddar hårdvaran.. ganska kul att se dock . hur får jag bort all elektricitet igentligen?

kanske skrev detta i fel forum, men vet inte riktigt var jag ska lägga tråden..

Edited by - j0akim on 2003/01/12 17:05:23

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:10:31  Show Profile Send Qvist a Private Message
Hadde samma problem med en gammal Nad anläggning jag hadde, inte så drastiskt så det hände varje gång.
Det var reäla stötar och man var nästan rädd då man skulle dammtorka grejorna.
Det spelade heller ingen roll vad för del av stereon jag tog i förutom högtalarna.

Jag hadde den inte länge så problemet vart ej löst.
På min nuvarande har jag alldrig fått en stöt.

Har du anläggningen jordad, det kanske jälper annars eller så får du jorda av dej innan du tar på den men det hjälpte inte mej i alla fall ???
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:12:51  Show Profile Send mag a Private Message


Låter jobbigt att byta skiva


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:24:10  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det finns inga jordade uttag här. kanske beror på det? jag får stötar av mitt slutsteg, förstärkare och dvd spelare. EJ vinylen, den är i trä så det är nog därför . jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att slippa de här stötarna. ibland gör det riktigt ont ju hehe. har ni några förslag?

mag> som tur är finns det fjärr
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:26:02  Show Profile Send ekman a Private Message
du lär ju inte få några klösmärken på grejerna iaf =))))
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:34:09  Show Profile Send weezer a Private Message
Samma sak hände mig när jag hade min dator ansluten till ojordat uttag. Du kan ju be en elektriker dra in nytt kablage men man kan ha roligare för de pengarna...
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:38:06  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
joo det kan man verkligen... enda stället jag har jordat på är i köket och jag vägrar ju dra kablage därifrån... hmm..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:46:04  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Statisk elektricitet?

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:43:00  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
antagligen...
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:25:37  Show Profile Send Niclas a Private Message
Min sambo (med innetofflor) stänger av förstärkaren när hon nuddar volymkontrollen. Dock paserar hon en tjock matta på vägen.
Numera är hon hänvisad till fjärren istället.
Mvh
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:31:52  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag har en stor ullmatta framför stereon. kanske den är boven i dramat?
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:41:09  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Är det du eller stereon som är uppladdad?
Testa genom att beröra ett jordat föremål, t ex ett element, när du just gått över mattan.
Om det är stereon som är uppladdad tycker jag att det låter lite nervöst. Personsäkerhet? Borde åtgärdas.

För övrigt borde du jorda även om det är du som är uppladdad. Elektronik gillar inte ESD-skador (Electro Static Discharge), de förstör.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/12 :  23:17:20  Show Profile Send yoko a Private Message
ta bort ull mattan e svaret på dit problem tror jag. så det så!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:25:29  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
kan inte ta bort mattan tyvärr då den är 240cmx240 stor och enda stället den går att ha på är framför tvn + stereon. hmm får testa lite...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:39:21  Show Profile Send dax a Private Message
Du får ta en metallpinne i handen som du knackar/lägger mot elementet varje gång du ska röra stereon. På så sätt kommer du att ladda ur dig (och skydda apparaterna), men inte känna smärta vid urladdningen. Fast om grannarna upskattar ditt klonkande på elementet i tid och otid är inte så säkert!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/14 :  14:24:13  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
haha nee det tror jag inte de gör :)
det hjälper inte om jag tar på element osv.. har testat. så det beror ju på förstärkaren.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/01/14 :  18:13:26  Show Profile Send yoko a Private Message
kanske kan du trippa på tå på din ullmatta, så blir det inte så mkt. statisk elekisitet.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/01/14 :  18:19:40  Show Profile Send weezer a Private Message
Ta på dig gummistövlar när du går på mattan, så laddas du inte upp!

Edited by - weezer on 2003/01/14 18:20:28
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/14 :  21:04:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En bekant till mig berättade att varje gång hans el-elment bredvid TV:n slår på, så stängs TV:n av.
Så när det är dags att titta på TV så måste han stänga av elementet helt.
Vad det nu har med frågan att göra.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/01/14 :  21:06:42  Show Profile Send Qvist a Private Message
Det låter mycket farligt.
Det kan vara en huvudsäkring i huset,lägenheten som är trasig.
Kolla upp det.
quote:
Originally posted by Björn-Ola

En bekant till mig berättade att varje gång hans el-elment bredvid TV:n slår på, så stängs TV:n av.
Så när det är dags att titta på TV så måste han stänga av elementet helt.
Vad det nu har med frågan att göra.

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/14 :  21:33:25  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Snackar vi statisk elektricitet?

När du har nuddat din apparat, får du fortfarande ström genom dig när du håller kvar handen på apparaten, eller är det endast en enda urladdning?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/14 :  21:55:40  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
urladdning. det blixtrar till. sen så gör det det inte på ett tag.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/14 :  22:34:09  Show Profile Send juha a Private Message
Fick stötar när jag använde innetofflor, slutade när jag slängde dessa.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/01/15 :  10:49:22  Show Profile Send dax a Private Message
quote:
Ta på dig gummistövlar när du går på mattan, så laddas du inte upp!


Tror inte det är en så bra idé, varken praktiskt eller teoretiskt!
Gummi ligger längre ifrån ull än bomull(strumpor) i den triboelektriska serien. Detta leder till mer uppladdning. Vad gäller människohud kontra gummi blir det ganska jämnt skägg, kanske liten fördel för stövlarna i alla fall!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/15 :  11:28:44  Show Profile Send marens a Private Message
Du får helt enkelt ta och koppla en lång sladd från stereon till handleden, eller fotleden, när du är hemma. ...eller sluta klappa katten.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/01/15 :  11:59:46  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Är stereon kopplad till datorn? Är den kopplad till antennuttaget?

Om den är kopplad till antennuttaget så borde den vara jordad därigenom. Om den inte är det men samtidigt kopplad till datorn så kan det vara datorn som är boven. När datorn inte är jordad så ligger dess chassie (och jord) på +115V och det kittlar ganska skönt. Men det är ju ett mer kontinuerligt förlopp än gnistor från ESD och man är ju tvungen att samtidigt hålla i jord för att känna det.

Testa att jorda stereon och se om det hjälper.

/Marcus
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000