Author |
Topic |
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 10:05:07
|
Nu har jag lärt mig en läxa, som kostar 5500 kr. Ja det ena är att jag på något konstigt sätt trycker ner kopplingen underfärd, men en annan sak som jag inte visste det är att man SKALL lägga växeln i friläge när man stannar för rött ljus, när man sedan ser ljuset börjar gå ner till grönt, då först lägger man i ettan och whoooom. I lördags när vi var i Ringsjön för att fira mig och mamma (70) så skulle vi hem. Vi skulle uppför en ganska brant backe. Kristine som körde sakta (hon är livrädd, hon håller ratten så att händerna nästan blöder, och jag var påverkad av vin). Helt plötsligt gick inte växeln i. Jag hämtade pappa och vi putta bilen tillbaka. Nu kommer det en bra grej i eländet (som är mitt fel helt o hållet). Det visar sig att vi är med i FAlcks genom Citroeng. Vi fick gratis bärgning till verkstaden. Bilmekanikern som kan vår bil sa dagen efter. Hur fan kan man köra bil med kopplingen nere, dt var den som var sönder(han sa det med glimten i ögat, men var seriös på något bra sätt)
Så mina vänner nu har jag lärt mig en dyr läxa. Det jag inte visste var det med friläge när man stannar för rött ljus. |
Min fotosida på flickr
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 10:38:57
|
quote: Det jag inte visste var det med friläge när man stannar för rött ljus
På vad sätt skulle kopplingen ta skada när du står vid rött ljus utan att lägga i friläge? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 10:51:19
|
Det sliter på urtrampningslagret i onödan. |
Hälsningar Jamo |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 11:01:32
|
Det sliter även på vänsterbenet
Jag kör ju automat och lägger i N vid längre stopp för att inte slita på mekaniken |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 11:12:49
|
quote: Det sliter på urtrampningslagret i onödan.
Hur då? Antalet "kopplingsrörelser" blir ju det samma? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 11:19:41
|
Nja, ickeslitaget är ju att du håller inte kopplingen nere, när du har den i friläge. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 11:42:14
|
Urtrampningslagret brukar hålla lika länge som kopplingen. Jag har bytt koppling på några bilar och det har alltid varit utslitna lameller, inte lagret, som varit anledningen. Och när man byter så byter man alltid lagret också. Notera att jag då kört mestadels i Göteborg och friläge i vid rödljus har jag aldrig brytt mig om.
Kan tänka mig att om kopplingen är på väg att ge sig och man sitter och låter foten vila mot pedalen så kan det bli det lilla som behövs för att slita ut det sista som är kvar på kopplingen. Men då skulle man ju ändå få i växeln, så det är inte det som hänt här. Har urtrampningslagret slitits ut så måste det ju ha snurrat hela tiden i princip? Kanske kopplingspedalen var feljusterad så att den tog allra högst upp? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/28 11:43:36 |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 12:04:50
|
quote: Hur då? Antalet "kopplingsrörelser" blir ju det samma?
Det blir t.o.m. en extra gång om man lägger i friläge vid stoppljus!
Enda anledningen att göra detta, som jag ser det, är om du har en feljusterad koppling! (eller sportbil med manliga fjädrar)
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 12:08:30
|
quote: Hur då? Antalet "kopplingsrörelser" blir ju det samma?
Förtydligande: Urtrampningslagret jobbar endast då kopplingspedalen trycks ned är nedtryckt, förutsatt rätt justerad koppling. Vid uppsläppt kopplingspedal är urtrampningslagret i vila. |
Hälsningar Jamo |
Edited by - Jamo on 2010/01/28 12:16:06 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 12:16:00
|
Det brukar ofta också bero på att man frikopplar med kopplingen men inte trycker ner den tillräckligt mycket utan precis så mycket att bilen står stilla då ligger lamellen på och slits upp. Jag har som Bernt också bytt några lameller men aldrig att ett lager som har varit trasigt men så har jag bytt lagret samtidigt som lamellen.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 13:43:11
|
Ok så det går bra att hålla kopplingen riktigt nere då, istället för att duttiduta den |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 14:05:11
|
Ja. Duttiduta den är inte bra. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 14:37:48
|
och så inser du snart att frikoppla är bekvämare när man kör i rusningstrafik i Sthlm, blir fort krampkänning i vänsterbenet. |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 14:47:15
|
Mina vänner jag har nu äntligen kopplat av vad ni säger till mig. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 16:39:56
|
Huzze, Det där med lägga en automat i Neutral vid längre stopp var något flygvapnet kom på var en bra idé på deras klargöringsbilar (Jeep Cherokee) för det visade sig att om man la bilen i P vid längre stopp så skar lådorna. Tydligen så stängdes flödet till oljekylaren av när man la lådan i P men inte i N. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
masund
Member
92 Posts |
Posted - 2010/01/29 : 07:17:38
|
Hej. För inte så länge sedan så tog jag ett körkort för mc. Där ville de att man lade ur växeln till neutral vid rödljus.
|
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/01/29 : 09:13:22
|
Folk som ofta får byta koppling brukar (om man får vara kategorisk) vara över 80 och höra illa. Många bilförare har lärt sig att hålla hastigheten genom att lyssna på motorljudet. Du vet helt enkelt hur bilen ska låta vid olika hastigheter på olika växlar. När du kommer till ålderns höst så finns det ju en och annan som börjar få problem med hörseln. Vilket leder till att vissa istället för att slänga en blick på hastighetsmätaren börjar köra bilen på ett "kreativt" sätt. Dvs de har en hög konstant gas och reglerar hastigheten med kopplingen istället, då kan de liksom fortsätta att höra motorljudet eftersom det blir högt och bra. Vi hade en äldre farbror i samhället där jag växte upp som var mycket välkänd på den lokala bilverkstaden... Han bytte koppling minst en gång i halvåret på sin gamla Ford Escort. Bra affär för verkstaden! |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/01/29 : 09:51:32
|
Slira med kopplingen sliter fint
Annars går det väl bra att ta en titt på varvmätaren (om man nu har en sån) |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/29 : 11:34:27
|
Om man har växel i vid rödljus och slinter/somnar/svimmar..... Om man har friläge i vid rödljus och....
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2010/01/29 : 11:53:39
|
quote: Om man har växel i vid rödljus och slinter/somnar/svimmar.....
Just av det skälet lägger jag konsekvent i friläge när jag står och väntar på att korsande trafik ska passera. Ringa åtgärd för att slippa få in en bil med hög hastighet i sidan. |
Hälsningar Jamo |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/01/29 : 14:14:08
|
bibl, det var det värsta jag hört talas om! Tänk vilka dofter det måste ha varit runt den bilen. Bränd koppling luktar inte hallon precis.
Friläge är ju säkrare på det viset ja. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/29 14:15:50 |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/01/29 : 14:18:31
|
Man hörde den på långt håll just på grund av det konstanta varvandet av motorn, skulle kunna gissa att han höll 3500-4000 varv oavsett hastighet och växel. Hastigheten reglerade han som sagt med hjälp av kopplingen... (Kanske är det att ta i med en gång i halvåret men ofta var det och historien låter ju liksom bättre med en gång i halvåret eller hur ) |
|
|
|
Topic |
|