HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 angående koppling på bil
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/28 :  10:05:07  Show Profile Send matså a Private Message
Nu har jag lärt mig en läxa, som kostar 5500 kr. Ja det ena är att jag på något konstigt sätt trycker ner kopplingen underfärd, men en annan sak som jag inte visste det är att man SKALL lägga växeln i friläge när man stannar för rött ljus, när man sedan ser ljuset börjar gå ner till grönt, då först lägger man i ettan och whoooom. I lördags när vi var i Ringsjön för att fira mig och mamma (70) så skulle vi hem. Vi skulle uppför en ganska brant backe. Kristine som körde sakta (hon är livrädd, hon håller ratten så att händerna nästan blöder, och jag var påverkad av vin). Helt plötsligt gick inte växeln i. Jag hämtade pappa och vi putta bilen tillbaka. Nu kommer det en bra grej i eländet (som är mitt fel helt o hållet). Det visar sig att vi är med i FAlcks genom Citroeng. Vi fick gratis bärgning till verkstaden. Bilmekanikern som kan vår bil sa dagen efter. Hur fan kan man köra bil med kopplingen nere, dt var den som var sönder(han sa det med glimten i ögat, men var seriös på något bra sätt)


Så mina vänner nu har jag lärt mig en dyr läxa. Det jag inte visste var det med friläge när man stannar för rött ljus.

Min fotosida på flickr

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/28 :  10:38:57  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Det jag inte visste var det med friläge när man stannar för rött ljus

På vad sätt skulle kopplingen ta skada när du står vid rött ljus utan att lägga i friläge?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/01/28 :  10:51:19  Show Profile Send Jamo a Private Message
Det sliter på urtrampningslagret i onödan.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/28 :  11:01:32  Show Profile Send huzze a Private Message
Det sliter även på vänsterbenet

Jag kör ju automat och lägger i N vid längre stopp för att inte slita på mekaniken
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/28 :  11:12:49  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Det sliter på urtrampningslagret i onödan.

Hur då? Antalet "kopplingsrörelser" blir ju det samma?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/28 :  11:19:41  Show Profile Send matså a Private Message
Nja, ickeslitaget är ju att du håller inte kopplingen nere, när du har den i friläge.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/28 :  11:42:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Urtrampningslagret brukar hålla lika länge som kopplingen. Jag har bytt koppling på några bilar och det har alltid varit utslitna lameller, inte lagret, som varit anledningen. Och när man byter så byter man alltid lagret också.
Notera att jag då kört mestadels i Göteborg och friläge i vid rödljus har jag aldrig brytt mig om.

Kan tänka mig att om kopplingen är på väg att ge sig och man sitter och låter foten vila mot pedalen så kan det bli det lilla som behövs för att slita ut det sista som är kvar på kopplingen. Men då skulle man ju ändå få i växeln, så det är inte det som hänt här.
Har urtrampningslagret slitits ut så måste det ju ha snurrat hela tiden i princip?
Kanske kopplingspedalen var feljusterad så att den tog allra högst upp?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/28 11:43:36
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/28 :  12:04:50  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Hur då? Antalet "kopplingsrörelser" blir ju det samma?


Det blir t.o.m. en extra gång om man lägger i friläge vid stoppljus!

Enda anledningen att göra detta, som jag ser det, är om du har en feljusterad koppling! (eller sportbil med manliga fjädrar)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/01/28 :  12:08:30  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Hur då? Antalet "kopplingsrörelser" blir ju det samma?

Förtydligande: Urtrampningslagret jobbar endast då kopplingspedalen trycks ned är nedtryckt, förutsatt rätt justerad koppling. Vid uppsläppt kopplingspedal är urtrampningslagret i vila.

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2010/01/28 12:16:06
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/01/28 :  12:16:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det brukar ofta också bero på att man frikopplar med kopplingen men inte trycker ner den tillräckligt mycket utan precis så mycket att bilen står stilla då ligger lamellen på och slits upp. Jag har som Bernt också bytt några lameller men aldrig att ett lager som har varit trasigt men så har jag bytt lagret samtidigt som lamellen.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/28 :  13:43:11  Show Profile Send matså a Private Message
Ok så det går bra att hålla kopplingen riktigt nere då, istället för att duttiduta den

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/28 :  14:05:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja. Duttiduta den är inte bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/28 :  14:32:27  Show Profile Send matså a Private Message

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/28 :  14:37:48  Show Profile Send huzze a Private Message
och så inser du snart att frikoppla är bekvämare när man kör i rusningstrafik i Sthlm, blir fort krampkänning i vänsterbenet.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/28 :  14:47:15  Show Profile Send matså a Private Message
Mina vänner jag har nu äntligen kopplat av vad ni säger till mig.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/28 :  16:39:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Huzze, Det där med lägga en automat i Neutral vid längre stopp var något flygvapnet kom på var en bra idé på deras klargöringsbilar (Jeep Cherokee) för det visade sig att om man la bilen i P vid längre stopp så skar lådorna. Tydligen så stängdes flödet till oljekylaren av när man la lådan i P men inte i N.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2010/01/29 :  07:17:38  Show Profile Send masund a Private Message
Hej.
För inte så länge sedan så tog jag ett körkort för mc.
Där ville de att man lade ur växeln till neutral vid rödljus.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/01/29 :  09:13:22  Show Profile Send bibl a Private Message
Folk som ofta får byta koppling brukar (om man får vara kategorisk) vara över 80 och höra illa. Många bilförare har lärt sig att hålla hastigheten genom att lyssna på motorljudet. Du vet helt enkelt hur bilen ska låta vid olika hastigheter på olika växlar. När du kommer till ålderns höst så finns det ju en och annan som börjar få problem med hörseln. Vilket leder till att vissa istället för att slänga en blick på hastighetsmätaren börjar köra bilen på ett "kreativt" sätt. Dvs de har en hög konstant gas och reglerar hastigheten med kopplingen istället, då kan de liksom fortsätta att höra motorljudet eftersom det blir högt och bra. Vi hade en äldre farbror i samhället där jag växte upp som var mycket välkänd på den lokala bilverkstaden... Han bytte koppling minst en gång i halvåret på sin gamla Ford Escort. Bra affär för verkstaden!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/29 :  09:51:32  Show Profile Send huzze a Private Message
Slira med kopplingen sliter fint

Annars går det väl bra att ta en titt på varvmätaren (om man nu har en sån)
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/29 :  11:34:27  Show Profile Send mace a Private Message
Om man har växel i vid rödljus och slinter/somnar/svimmar.....
Om man har friläge i vid rödljus och....

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/01/29 :  11:53:39  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Om man har växel i vid rödljus och slinter/somnar/svimmar.....


Just av det skälet lägger jag konsekvent i friläge när jag står och väntar på att korsande trafik ska passera. Ringa åtgärd för att slippa få in en bil med hög hastighet i sidan.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/29 :  14:14:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
bibl, det var det värsta jag hört talas om! Tänk vilka dofter det måste ha varit runt den bilen. Bränd koppling luktar inte hallon precis.

Friläge är ju säkrare på det viset ja.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/29 14:15:50
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/01/29 :  14:18:31  Show Profile Send bibl a Private Message
Man hörde den på långt håll just på grund av det konstanta varvandet av motorn, skulle kunna gissa att han höll 3500-4000 varv oavsett hastighet och växel. Hastigheten reglerade han som sagt med hjälp av kopplingen... (Kanske är det att ta i med en gång i halvåret men ofta var det och historien låter ju liksom bättre med en gång i halvåret eller hur )
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000