HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Canon 500 Metz 54 MZ-3 hur få blixten utan ridå
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/26 :  14:27:22  Show Profile Send matså a Private Message
Hello, jag har ett litet problem. På vissa av mina foton när jag använder blixt (när barnen rör sig snabbt) ser man att dottern är på en plats och en annan. Det vill jag inte ha, vill således inte ha någon ridå, varken 1 eller 2:an. Här det någon här som vet hur man ställer in det??? Har bruks för blixten, men jag hittar ingenting där.

Min fotosida på flickr

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/01/26 :  15:34:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Du kan inte välja bort ridå, inte utan att slå av blixten.
1:a eller 2:a anger ju bara om blixten skall tändas direkt efter att slutare öppnat, eller direkt innan slutaren stänger.

Men för mig låter det som om blixten inte lirar ihop riktigt med kameran. Om du får "dubbelexponering" slår förmodligen "mätblixten" för sent och exponeras likväl som den slutgiltiga blixten. Om du däremot får "släp" i bilderna har du för lång slutartid/för snabba objekt!

Testa att gå ner i slutartid, de flesta blixtar/kameror synkar vid 1/125 sekund eller långsammare. Om du kör AV byter du till TV och ställer slutartiden till 1/125.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/26 :  19:02:07  Show Profile Send matså a Private Message
Konstigt min arbetskamrat har en Olympus E3 och där kan man välja mellan ridå 1,2 eller ingen, fats blixt och en massa annat. Men det är klart det är inte helt enkelt för det är ju en olympus blixt. OK skall testa. Tack

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/26 :  19:12:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ingen ridå är inget man vill ha, därför tror jag inte att finns.
Att man kan ställa den till främre/bakre är till för längre slutartider o då man vill frysa ett objekt i rörelse.

Främre ridå överst

Bakre ridå underst





Antingen har du för lång slutartid, men det låter som Alfa är på rätt spår!
Posta en bild med exif så kan vi kanske hjälpa dig.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/01/26 19:13:42
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/26 :  20:00:22  Show Profile Send matså a Private Message
Typiskt jag har tagit bort det, men i alla fall det ser ut som Herr blixten från ett ställe till ett annat.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/26 :  20:15:39  Show Profile Send matså a Private Message
jag menar man ser min Sessa rör sig som superhjälten blixten där man ser fart ränderna och man ser henne stå på ett ställe och sedan ett annat-

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/26 :  21:08:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Då är det antagligen 2 anledningar, lång slutartid o att mätblixten kommer med.
Prova att ställa om blixten till helmanuellt o prova med samma slutartid.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/26 :  22:23:15  Show Profile Send matså a Private Message
ok jag skall prova, men nu är fabror matså trött. Ja jag är ju mycket äldre idag på min 43 årsdag än er andra.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2010/01/26 :  22:26:01  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag vet inte hur du har ställt in kameran men många skruvar upp ISO för mycket i kombination med blixt. Prova att ställa ner till det lägsta.

M

Halmstad
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/26 :  22:30:32  Show Profile Send matså a Private Message
Jag brukar hade den på auto.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/01/27 :  15:43:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
ok jag skall prova, men nu är fabror matså trött. Ja jag är ju mycket äldre idag på min 43 årsdag än er andra.


Åja, jag är inte mycket yngre än dig!
Men grattis i alla fall!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/27 :  16:20:16  Show Profile Send matså a Private Message
tackar

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/28 :  20:41:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Om hon blir "frusen" på ett ställe, sen "utsmetad" av att hon rör sig i resten av bilden så är det för lång slutartid så att kameran exponerar bakgrunden korrekt, det är alltså inte bara blixtens ljus som exponerar bilden kan man säga lite förenklat.
Är hon frusen två gånger, då är det mätblixten eller förblixten som exponerat också.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2010/01/30 :  15:20:27  Show Profile Send edison a Private Message
matså:
Du har alltså fotat barn i snabb rörelse.

Ok, det kan då vara så här:

Ex:
Blixten tänds när slutaren öppnar, hon blir "fryst", sen när slutaren fortsätter vara öppen har hon rört sej en bit och antagligen sedan mot slutet av exponeringen varit stilla så hon blir "fryst" igen.Om frysningen ser olika ut borde detta vara vad som hänt.Blixtfryst barn respektive fryst av stillastående ser du lätt skillnad på, och om du haft synk ställd på 1:a eller 2:a ridån visar sej genom att ljuset som belyst barnet är olika i "början" resp slutet av barnets rörelse.
Detta om kamerans blixtläge stått i läge för "slow sync" och dessutom på manuellt eller automatiskt inställd, (för) lång, slutartid.

Blixten ska kunna ställas så att detta med synk på 1:a/2:a ridån eller avstängd "slow sync" styrs av hur kameran är inställd.Kolla det.
Detta med 1:a och 2:a ridån är BARA en faktor att bry sej om vid längre slutartider dvs tider så långa så motivet kan bli rörelseoskarpt.
Normalt borde kameran ställas på "autoblixt" (kameran ställer då en hyggligt kort slutartid) eller "tvingad blixt" (DU ställer in önskad tillräckligt kort slutartid) då slipper du detta med att motivet är blixtfryst och samtidigt blir oskarpt och/eller har flyttat sej under exponeringen.

Om hon på dom bilder du refererar till i ditt startinlägg blev "blixtfryst" i slutet eller början beror på hur kamerans blixtläge är ställt, dvs om slow sync står på 2:a ridå eller standard/1:a ridå.
(har inte koll på exakt hur din kamera kan ställas in, men den borde vara mkt lik min gamla kamera EOS 350, vilken tyvärr inte längre går igång, och vars manual ligger "svårhittad")


--------------------------------------

Ang Olympus:
Min Olympuskamera (E-620) kan (vid blixtanpassning för lång slutartid) ställas på slow" eller "slow2" (= blixt tänds i början eller slutet av exponeringen)Det finns inget "tredje läge".Däremot finns massa andra lägen men de är inte för "lång slutartid" utan för fullt automatisk blixt, manuellt ställd blixtstyrka i några olika nivåer, samt för röda ögonreducering.Är säkert lika på E-3, med något extra läge kanske.

Hoppas jag tillfört något, och inte rört till det

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2010/01/30 15:31:20
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/30 :  21:52:30  Show Profile Send matså a Private Message
Har svårt med det här med blixt, men TTL borde ju vara bäst, eller? ´Fast där funkar bara blixten när den vill.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2010/01/30 :  23:05:09  Show Profile Send edison a Private Message
TTL är helt enkelt att mängden blixtljus styrs av kamerans ljusmätare, har inte så mkt med dina strul att göra.
(TTL = Through The Lens = ljuset som faller in i kameran mäts "i realtid" oavsett befintligt ljus eller blixt-dito)

Ställ blixten på "TTL" och sen kameran på egenvald slutartid, EOS 500D kan köra med blixt på 1/200 sekund eller längre tid.Ställ inte längre än 1/125-1/90 så kommer inte rörliga barn att bli onödigt oskarpa i bild iaf.

Fäll upp blixten och ha blixtläge "Forced flash" så har du så mkt koll du kan ha.
Alternativt: ställ kameran på gröna rutan så poppar blixten upp av sej själv ifall kameran vill det, ...
Skall vara : ställ 'gröna rutan' så kommer kameran styra blixtexponeringen och ställa en kort slutartid, automatiskt.

Borde bli bra.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2010/01/31 03:04:25
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2010/01/31 :  01:53:59  Show Profile Send matså a Private Message
Ja men med Metzen borde det bli bättre, allt är ju bättre än den inbyggda.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2010/01/31 :  02:03:55  Show Profile Send edison a Private Message
Stort "Sorry" !!! Jag menade inte att du ska köra med inbyggda, skrev/tänkte visst lite för snabbt...sorry än en gång!
Jag menade "ställ Metzen på "TTL" " så den kommer bli styrd helt av kameran.

Kamerans olika blixtkontroll-lägen förmedlas till externa blixten förutsatt denna är ställd så den blir "lydig" gentemot kameran, normalt är det då ett läge i blixtens meny/omkopplare märkt "TTL" som gäller.
Sen kan blixten ha diverse egna finesser som kan vara bra om man vet hur man hanterar dom.Kan vara både lätt och bökigt beroende på exakt vad man ställer in, men för att testa fram ett bra "normal-läge" är mitt tips att ställa in som nämnt innan, undantaget det jag skrev om att "fälla upp blixten...etc".

Lycka till!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2010/01/31 02:07:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000