HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Liten presentation och en liten fråga! CYRUS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:07:52  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Hej!

Är ny medlem och tänkte jag skulle säga hej! Heter Per och bor i Nordmaling i Västerbotten och är väl, precis som mitt nickname antyder, en nybörjare när det gäller det här med Hifi. Har alltid varit musikintresserad och upptäckte rätt tidigt vad mycket mer man får ut av musiken om man hittar "rätt" utrustning att höra den igenom. Musiken som gäller för mig är, i första hand, blues - gammal som ny - blandat med lite äldre rock och på äldre dar även en smula gitarrorienterad jazz. Har haft lite billigare grejor såsom NAD C350 förstärkare, NAD cd-spelare och ett par Black Diamond högtalare men befinner mig just nu i ett läge där jag söker efter ett nytt system som ska passa in i ett litet mindre rum.


Tänkte gå ut hårt och "suga åt mig" lite kunskap från alla på detta forum genom att lufta en liten frågeställning:

Hur står sig egentligen äldre hifi-komponenter (läs 80-90 tal) mot dagens? Jag har funderat på en äldre integrerad förstärkare av märket Cyrus. Modellen heter Cyrus One och är, som de flesta här säkert redan vet, firmans första integrerade förstärkare och den lanserades någon gång runt mitten av 80-talet. Tycker den verkar så charmig med sin litenhet och enkla "look" och det verkar som att den uppskattades av många när den kom. Är det korkat att köpa såpass gamla grejor? Åker man på att byta kondningar o dyl, kanske?

Om man skulle jämföra med lite billigare instegsmodeller av modernt snitt - t.ex NAD C320/C350 eller Cambridge A500 - vad skulle vara den största skillnaden? Kan inser att Cyrus One inte är något kraftpaket, men jag kommer att lyssna på relativt sansade volymer så det kanske inte är så relevant för mig?

Mvh / Amatör'n

Edited by - Raw Sugar on 2010/02/06 16:16:42

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:17:09  Show Profile Send Vox a Private Message
Välkommen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:18:50  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Hej och välkommen!

Generellt sett så får man oerhört mycket för pengarna om man köper begagnad kvalitetsutrustning, de flesta kretslösningar är danade mellan freden i Brömsebro och slaget vid Poltava, konstigt nog så är det mest i rörvärlden där innovationerna (eller åtminstone seriöst ingenjörsarbete) har lett till kraftig vidareutveckling.

En bra transistorförstärkare från 80/90 tal står sig väl idag med en brasklapp för åldring i t.ex kondensatorer, lysnna först innan Du köper begagnat.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:20:11  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Hej och välkommen.
Kommer du att byta nickname när du känner att du kan mer?

Min erfarenhet är att äldre prylar kan låta riktigt bra, men att utvecklingen ändå gått framåt, så i dom flesta fall låter nya grejer bättre. Jag refererar då till CD-spelare och förstärkare generellt. Jag vet inget om Cyrus som du nämner.

mvh

Mikael

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:20:38  Show Profile Send Passerati a Private Message
Välkommen.

AP BD i version 1 tycker jag inte låtit helt tokigt, lika snyggt som opraktiskt med pianolack. Vågar vi hoppas på bilder?
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:29:08  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Passerati - jag, tyvärr, precis avyttrat mina Black Diamonds eftersom de blev för stora för det rum som nu mer är mitt lyssningsrum. De lät, dock, mycket bra tillsammans med NAD-anläggningen. Bra bas, inte för blöt, och fylligt mellanregister. Tycker kanske att det saknades något när det gäller detaljerna ock då, framför allt, i diskanten.
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2010/01/25 :  23:57:28  Show Profile Send minoman a Private Message
Hej,
som du nämde i mail har jag haft en Cyrus One sedan tidigare. Det är en i mitt tycke en strålande liten förstärkare. Jag köpte min i mitten på 80-talet och njuter av den fortfarande. Jag har den inte kvar hemma utan den bor numera hos en vän.

Mitt ex fick ganska tidigt problem med av/på knappen varför den fick stå på för alltid. Det mår den inte dåligt av. Kompisen har idag lite problem med oxidering på ingångsväljaren.

Jag skulle gärna köpa en ny Cyrus, One eller ev. en Two med PSR, för att knåpa ihop en vintage anläggning. Har en Mission PCM CD, en Thoren TD166 samt ett par Linn Kan liggande som skulle bli en trevlig set up.

Cyrusen är kanske inte så effektstark men spelar ändå MYCKET bra. Har du en Cyrus One på G för rimliga pengar tycker jag det är en bra start på en trevlig hobby. Lycka till....

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/01/26 :  09:37:59  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Stort Tack, minoman!
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/01/26 :  11:26:47  Show Profile Send viterbi a Private Message
Välkommen till forumet.

Jag har också ägt en cyrus one. Jag lödade in mc delen som finns på kretskortet.
jag bytade alla signal kondingar och op förstärkarare till bättre typer o den lät bra till slut.
scheman finns på webben om du vill modda.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/01/26 :  12:09:59  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
... och precis efer kalabaliken i Bender började pwm förstärkare utvecklas. Där finns en del billigt som åtminstona jag tycker kan vara värt en lyssning.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/04 :  23:49:17  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
viterbi & minoman - Hur skulle ni beskriva era Curys One's kapacitet i basregistret? Vad jag förstår så hade ingen av er kvar era, men ni kanske minns hur de lät ändå. Jag har nämligen fått tag på en Cyrus One, av den senaste varianten med metallhölje och utan hörlursutgång, som jag har testkört litegrann och jag tycker att den är lite väl slank i basen. Den låter RIKTIGT bra i övrigt men den saknar liiite värme och skulle må bra av sträcka sig lite lägre i basen.

Det är mycket möjligt att det är så de låter, men jag tänkte att det kanske kan ha något att göra med att någon/några elektroniska komponenter blivit lite gamla och trötta. Kanske är dags att byta någon kondning tänkte jag. Tyvärr är jag inte så hemma på sådana arbeten och jag vill helst inte dra igång något sådant projekt om det inte behövs. Jag menar - kanske de lät så här även när de var nya?

Jag har jämfört den med två andra hyffsat billiga förstärkare (Cambridge A500 och NAD C350) och den är klart slankare än de båda. Cyrusen har dock något väldigt speciellt som är svårt att sätta fingret på, men den känns lite piggare och snärtigare än de andra. Ett ganska detaljerat ljud med lite extra nerv, skulle jag vilja beskiva det som.

Det skulle vara guld värt att höra era åsikter om basförmågan i era exemplar av denna förstärkare!

/ Amatörn
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/02/05 :  07:41:24  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Välkommen! Jag gillar också Cyrus One, och vad gäller baskabaciteten så är det helt klart en matchningsfråga. Med rätt burkar så får du ordentligt med bas. Varför inte ett par lättdrivna Klipsch golvare?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/05 :  08:53:13  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Tack för tipset, Audiovector. Golvare är, tyvärr, inte aktuellt i nuläget p.g.a deras storlek utan det är stativhögtalare som gäller. Däremot så kan det ju förstås vara som du säger att det, helt enkelt, är en matchningsfråga. Så jag tar gärna emot förslag på sådana högtalare som passar bra tillsammans med Cyrus One. Kanske Klipsch?

/ Amatörn
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2010/02/05 :  13:50:17  Show Profile Send Amatören a Private Message
Från en Amatör till en annan:
Välkommen

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/05 :  15:46:09  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Ha ha ! Se där - en namne!

/ Amatörn
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/02/05 :  16:23:06  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Välkommen! Alltid kul med fler "nordbor"!

quote:
Ha ha ! Se där - en namne!


Nästan samma, bara lite olika dialektalt!
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/06 :  16:16:22  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Angående min upplevelse att det saknas lite bas i min Cyrus: Är det rimligt att tro att det beror på mina högtalare (som det påpekas ovan i tråden)? Jag är inte helt 100 på vad mina högtalare heter men det styr Cyrus på fronten och jag gissar att de kanske blivit köpta tillsammans med förstärkaren när det begav sig. Min gissning är att de är en äldre variant av Mission 780. De ser ut så här:




Kan det vara så att enklaste vägen till liiite mer basdjup (istället för att börja modda själva förstärkaren) är att byta ut dem? Det som kanske talar emot detta är att de erbjuder tillräckligt med bas om jag använder min Cambride A500 (fröstärkare) istället för Cyrusen. Då presterar de fult tillräckligt med bas - problemet är att jag gillar Cyrusen ljudkaraktär mer, totalt sett.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/02/06 :  17:34:08  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Skaffa en subbas?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/08 :  11:52:58  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message
Ja, en sub kan möjligtvis vara en bra lösning. Ska kolla in vad det finns på marknaden. Den får nämligen inte vara så stor - eller dyr heller, för den delen.

Vad tror ni om ett par Monitor Audio Bronze 2? De verkar vara populära och ha ett lite varmare ljud. Något som också talar för dem är att de har reflexporten i fronten vilket jag gillar eftersom högtalarna kommer att stå i en bokhylla. Har ingen riktig koll på huruvida de är så värst lättdrivna, dock.

/ Amatörn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000