HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad återstår att göra ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/01/23 :  20:29:24  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Bass - på vissa cd fyller med djup bass på vissa ingen bass alls.
Diskant - detaljerat
Mellan - snabbt, detaljerat och fullt av energi, men inte mjukt och behagligt som jag gärna vill få. Med andra ord: kapaciteten finns !
musiken finns men tyvärr inte kul att lyssna på ! försökte nästan allt. Byte cd spelare, kablar för högtalare och komponenter men....
vasst... vasst... skrikigt... skrikigt...
Antagligen är min senaste investering som jag hoppades att den skulle vara den sista uppgraderingen för min del helt misslyckad.

Mitt system består av : Krell Kav 400xi, Moon CD1, Audio Physic Tempo 6. Kablar: Transparent till högtalarna Nordost mellan komponenterna. Vilken är den svaga länken ??? Vilken passar inte i sammanhanget ?




Edited by - bibi50 on 2010/01/23 20:31:25

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/24 :  00:14:48  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Låter som du testat en hel del, förutom byte av högtalare.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2010/01/24 :  00:46:24  Show Profile Send rambler a Private Message
Kanske dina högtalare spökar..... passar kanske inte med krell 400
Krell spelar ju behagligt med dynaudio.
Låna hem ett par andra högtalare och testa lite.

Ps: Testa bladelius eller Primare till dina högtalare å se vad som händer.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/01/24 :  08:15:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Den anläggningen borde ju kunna låta riktigt trevligt. Fenomenet du beskriver påminner lite om hur det kan vara att bo i en betongbunker där ljudet studsar för snabbt och hårt. Hur ser det ut i rummet?
Go to Top of Page

Ingemar
Member

261 Posts

Posted - 2010/01/24 :  08:45:03  Show Profile Send Ingemar a Private Message
Testa med att byta nordostkablarna,hade ungefär samma upplevelse när jag hade nordost freykablar till högtalarna.

Temptation
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/24 :  09:32:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du gjort något åt tidiga reflexer?

Har du labbat med placering och invinkling av högtalarna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/24 :  10:28:37  Show Profile Send pak a Private Message
Låter som när jag hade audiophysics.
Mixen ser ut att va ok när man läser.
Står de som de ska ställas upp?dvs långt ut i rummet medans du sitter intill bakvägg?
Ap är inte direkt mjuka av sig-har aldrig jag hört i alla fall-har hört många modeller.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/24 :  11:10:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förresten, det finns fler saker rummet kan göra med mellanregistret.
Stående vågor i basen kan modulera de övriga registren och det kan låta hårt och elakt. De
släcker också ut respektive förstärker bastoner beroende på frekvens. Mer om det kan vänta
tills vi får reda på om du gjort några och i så fall vilka akustikåtgärder.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/01/24 :  11:17:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag blir förvånad när ni anser att AP skulle vara påstridiga?

Nu har jag inte hört alla modeller men mina egna Tempo V spelar gudomligt avslappnat och behagligt på alla nivåer i mitt rum

Har själv endast under mycket korta lyssningar lyssnat till Krell's 400 och Nordostkablar, men båda de skulle nog jag vilja påstå hör till de som kan uppfattas som påträngande.


MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/01/24 :  11:43:29  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack för responsen ! Nej, inga speciella akustiska åtgärder har vidtagits .... har en stor matta framför anläggningen och träpersienner bakom anläggningen. Förstår att det kanske inte räcker men chefen hemma bestämmer att längre än detta får det inte gå .
AlfaGTV: vilken förstärkare driver dina Tempo ?
Bernt Jansson: har du varit hemma hos mig ? du beskriver ju situationen hos mig väldigt noggrant...
Har svårt att bestämma mig själv vilken som borde bytas: förstärkaren eller högtalarna - ingen nämner CD spelaren. Vill gärna hoppas att inte behöva byta men har svårt att verkligen njuta av musiken med nuvarande anläggning.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/24 :  11:49:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Möbler i rummet?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/24 :  12:08:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Börja lyssna på vinyl så blir allting bättre.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/24 :  12:09:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt Jansson: har du varit hemma hos mig ? du beskriver ju situationen hos mig väldigt noggrant...
Nej, men jag har experimenterat mycket.

Kan man inte ta hand om energin i basområdet så är frågan om inte stativare vore bättre. Sen är Ingemar inne på något...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/24 :  12:13:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Bass - på vissa cd fyller med djup bass på vissa ingen bass alls.


Du kanske helt enkelt lyssnar på "fel" skivor? Tänk på att man i många genrer som regel högpassfiltrerar musiken rätt hårt för att få bort de lägsta frekvenserna (vilket beror på att lågbas tar upp mycket utrymma i en mix, och de flesta hur som helst inte har anläggningar som klarar att spela upp den), samma sak gäller för övrigt med "skrikig" diskant som ju är ganska vanligt på en del nyare skivor.

Men annars är nog som sagt akustikåtgärdet något att tänka på. Även om du nu inte tänkte göra något åt den så kan det ju vara värt att få rummet uppmätt, visar det sig att det är problemet så är det ju ingen större poäng att köpa nya prylar.

Edited by - f95toli on 2010/01/24 12:14:13
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/01/24 :  13:13:23  Show Profile Send bibi50 a Private Message
OK, ska försöka byta ut Nordost enligt Ingemars förslag... några förslag ? f95toli: Kan inte ändra min musiksmak. Lyssnar till det jag lyssnar och försöker samtidigt njuta. Vox: Visst lyssnar jag på lp också, men upplever inte samma problem, alltså ganska nöjd med ljudet.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/24 :  13:23:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Lyssnar till det jag lyssnar och försöker samtidigt njuta


Men då kanske en EQ vore ett bättre "uppgradering"?
Inom "vanlig" hifi är man ju som regel ute efter så rak frekvensgång som möjligt, så oavsett vad du köper så kommer du ju inte få någon större "lyft" i basområde; och skulle du lyckas hitta något som fungerar så blir ju resultatet i så fall bli rejäl bummelbas på de skivor som HAR lågbas.

Gör bara inte misstaget att tro att alla skivor du lyssnar på är "perfekta" och att alla problem beror på din anläggning...Det kan bli ett MYCKET dyrt misstag.




Go to Top of Page

Ingemar
Member

261 Posts

Posted - 2010/01/24 :  13:29:04  Show Profile Send Ingemar a Private Message
Prova gärna några av transparents snören så att du har deras snören hela vägen,själv kör jag med deras "tampar"och är helnöjd

Temptation
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/24 :  13:32:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Är dina högtalare hela? Att du skall kunna styra upp det hela med kablage tror jag personligen inte på. Försök att låna några andra burkar och testa förslagsvis ett par stativare av klass. Kvarstår problemen är det rummet som spökar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2010/01/24 :  14:05:45  Show Profile Send bibi50 a Private Message
"Gör bara inte misstaget att tro att alla skivor du lyssnar på är "perfekta" och att alla problem beror på din anläggning"
Trodde faktiskt så men tydligen avslöjar en bättre anläggning alla missar på inspelningen... Nu är frågan: varför ska man ha en bättre anläggning ???
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/24 :  14:18:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Tempo VI har ju ett ännu bättre mellanregister än mina Scorpio mkI. Jag ger mitt standardsvar. Mer Toe-In.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/24 :  15:47:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För mig låter din beskrivning som nivåerna mellan bas och mellan inte är rikitgt OK + att det finns en massa reflexer från väggarna som ligger inom ett för hjärnan jobbigt tidsintervall.

Mitt är att börja med det du kan göra ikväll= högtalarplacering som kan hjälpa båda sakerna.
Prova att vinkla in dom kraftigt för att minska väggreflexer. Prova även med ett stort tyg vid första reflexen bara för att höra om du har ett problem med den.
Sedan gäller nog att testa olika placering av högtalarna (10cm kan vara helt avgörande) så att du får upp basnivån lite till så att den bler lika stark som mellanregistret.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/01/24 :  18:14:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Bibi50:
Mina Tempo V drivs av en Bladelius Tyr och är snörda med enkla Van den Hul CS-122. Rummet jag spelar i är inte gigantiskt, men har stor volym då det är högt i tak. Jag har å andra sidan ett litet bekymmer med en 40Hz resonans som hänger kvar lite för länge.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/24 :  18:23:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Trodde faktiskt så men tydligen avslöjar en bättre anläggning alla missar på inspelningen... Nu är frågan: varför ska man ha en bättre anläggning ???


Tja, det finns ju faktiskt exempel på folk som medvetet "nedgraderar" pga det bättre passar musiken de lyssnar på.
Men annars så är ju som sagt en EQ ett alternativ, det är ju inte så "hifi" men om huvudmålet är att man ska njuta av musiken så spelar det väl kanske inte så stor roll.

Också, de av er som rekommenderar andra högtalare etc bör nog läsa första inlägget igen; om det finns djupbass på vissa skivor men inte andra så lär väl inte bristen på bass hos de sistnämnda bero vare sig på anläggning eller rum; de är nog snarare mixade/mastrade så.

Det finns (extrema) exempel på producenter som regelmässigt klipper bort all information under 50-60 Hz, och då får man ju ingen djupbass oavsett vilken anläggning man spelar på..


Edited by - f95toli on 2010/01/24 18:28:07
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:35:34  Show Profile Send TomasF a Private Message
Tips: sitter du mitt i rummet eller precis mot bakväggen? Prova att flytta lyssnarfåtöjen så du är ca 1 meter från väggen bakom dig. /mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/24 :  19:57:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag får fortfarande inte citatfunktionen att fungera...

"Gör bara inte misstaget att tro att alla skivor du lyssnar på är "perfekta" och att alla problem beror på din anläggning"
Trodde faktiskt så men tydligen avslöjar en bättre anläggning alla missar på inspelningen... Nu är frågan: varför ska man ha en bättre anläggning ???"


En fråga - lyssnar du främst på musik eller på anläggningen?
Många inspelningar låter hemskt på en dyr anläggning!
De nämner inte vad du lyssnar på, men tex. hos mig så är det extremt stor skillnad, speciellt i basen - en 70-tals Reggaeplatta har en helt annan bas en en 80-tals Metalplatta, inget konstigt alls egentligen.


Edid: Stavning!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/01/24 22:06:33
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/01/24 :  20:16:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Jag får fortfarande inte citatfunktionen att fuungera...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66669

Som sagt så går det att göra manuellt genom att skriva [quote]Citerad text[/quote]

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000