Author |
Topic |
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 21:59:15
|
Låter som akustikproblem tycker jag.. prova flytta runt högtalarna, sen en enkel grej är att ta en madrass eller liknande å ställa efter en vägg och flytta runt för att höra om det blir bättre med lite dämpning. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 22:00:07
|
OK, man måste alltså vara dataingenjör för att hänga med på forumet
Ett tips/fråga till trådskaparen - Har du testat med dubbla Subbasar? kanske kan vara ett sätt att få lite bättre drag. Jag tyckte att det var enorm skillnad när jag skaffade en, nackdelen blev att basen lät så väldans olika i olika delar av rummet (och skillnaderna mellan olika skivor blev ännu tydligare) jag antar att två basar fördelar ljudet bättre. Även ljudet i de övriga registren brukar tjäna på att få Sub-sällskap |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 22:04:40
|
quote: OK, man måste alltså vara dataingenjör för att hänga med på forumet
Nja, det finns en knapp för att få [quote][/quote]-taggarna om du klickar på Reply to topic istället för att använda Quick Reply. Kopiera texten får du förstås fortfarande göra själv. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 23:31:24
|
Tempo VI har dubbla sidobassar... kan inte tro att sub kan hjälpa av samma anledning kan inte en toe in hjälpa - 1 bass pekar direkt mot lyssnaren och den andra spelar och ljuder mot vägen framme - blir en ordentlig storm. Försökte leka med placeringen och "tror" det blev en liten förbättring när jag flytade högtalarna 10-15 cm närmare varandra utan att ha någon toe in alls. Får se om jag vänjer mig... |
Edited by - bibi50 on 2010/01/24 23:33:02 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 23:45:02
|
Testa att låna en XTZ-room analyzer. Innan man kan se hur det låter skulle jag inte föreslå någonting, i synnerhet inte kabelbyten då det kommer absolut sist enligt mina erfarenheter. Jag tycker som Bernt att det luktar akustikproblem.
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 23:45:31
|
quote: Tempo VI har dubbla sidobassar... kan inte tro att sub kan hjälpa
OK, kände inte till det
Hmm, vad göra då... Är det verkligen dina grejor det är "fel" på? Jag menar, kanske skivorna låter så helt enkelt? Svårt det här med hifi Min erfarenhet är att många dyra och fina grejor liksom förstör det roliga med musiken, trist men så upplever jag det tyvärr.
Edit:
Ett litet tips - prova med mobila absorbenter! Alltså sådana som du kan ställa på plats när du ska finlyssna (övrig tid så vilar de i en garderob eller liknande för husfridens skull). Jag körde med detta ett tag, fast jag hade mina problem i diskant och övre mellanregister. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2010/01/24 23:53:20 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 23:50:08
|
Testa att flytta runt högtalarna, testa att byta vägg även om det inte stämmer med hur ni vill bo men du får veta lite mer då. Byt vägg.etc etc.
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2010/01/25 : 09:19:30
|
Huzze: ser att avståndet mellan dina högtalare är 1,5 m ungefär. Hur är stereobilden ???? Har inte hört dina men antar att de är bättre än mina högtalare |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/01/25 : 10:41:09
|
Ja 1,5m stämmer nog ungefär. Avstånd till bakvägg kanske 20cm. Stereobilden är det inget problem med. Har jämfört TempoVI med ScorpioI i butik och skillnaderna är egentligen ganska små. Liiiite mer av allt i Scorpio, men grundklang och allt annat känns lika. Det märks att de är syskon. Bor du i närheten av Stockholm är du välkommen på en provlyssning. |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2010/01/25 : 11:03:12
|
Låter det bra nån gång-alltså kanonbra? När jag hade virgo3 så körde jag med totalfel elektronik.Det kunde låta ok på vissa skivor men i det stora hela så var det skit rent ut sagt. Elektroniken i sig var bra som bara den men matchningen med de högtalarna och det rummet blev bara blää.Ljust, överenergiskt, påträngande,dåligt basfundament osv..-Tunnt..
|
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2010/01/25 : 12:02:38
|
Pak: precis så känns det ibland.... huzze: tack för inbjudan. Hör av mig om jag inte löser problemen
|
|
|
Topic |
|