HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare jajamensan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:51:43  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Så har man då blivit med rörförstärkare, det står en McIntosh Mc275 och värmer här hemma sedan en knapp vecka. Ett hemlån och några dagars intensiv lyssning så var man fast.
Genast infinner sig en del frågeställningar.
Jag tänker relativt snart köpa en omgång rör att ha i reserv, och då kan man ju passa på att "byta upp sig" i samband med detta.
Jag vet ju att det finns en hel del kunniga som kanske kan delge lite råd, jag har redan hittat en hel del på diverse forum.
Jag tänkte kanske börja med 12AX7/ECC83 där skall det finnas en hel del att hämta, någon som har några bra tips?
Nos Telefunken, Mullard reissues, etc,?
Senare kommer KT88, här har jag sett en hel del positivt om Gold Lion Reissues?
Vad säger forumets experter?

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2010/01/22 17:52:17

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:55:35  Show Profile Send svejk a Private Message
Googla på best ECC83 tube test så får du upp mycket information. Grattis och välkommen till rörvärlden, nu finns det ingen väg ut!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:57:28  Show Profile Send svejk a Private Message
Har bra erfarenhet av Philips NOS ECC83


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:08:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
7025, 5751.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:52:03  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
275:an är världen i särklass snyggaste rörförstärkare,grattis
http://www.link-hd.com/boutique/popup_image.php?pID=1579&osCsid=f373c41f2d211443886d7bb3f498691a

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/01/23 :  17:31:22  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
5751 är vad jag sett ett bra alternativ, det har lägre gain ca 30%, inget problem för mig dock.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/24 :  12:34:55  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Mullard har jag lite tvetydiga känslor till. Låter väldigt bra men aldrig varit med om rör som varit så känsliga för microfoni. Kunde knappt ta i förstärkaren utan att det klirra från rören.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2010/01/24 :  18:02:24  Show Profile Send time a Private Message
Det första alla gör är att byta rör, gör inte det om det inte finns anledning. Du kommer att höra skillnad men antagligen inte till det bättre. Ska du ha "bättre" rör så kostar det mer än det smakar och risken att bryta kretskort mm mm ökar. Om det är en relativt ny stärkare kommer rören hålla många år och det kommer att finnas ett stort urval när det är dags...
Jag har haft ett stort antal förstärkare på min bänk som "bara" skulle få nya rör.

"If it´s not broken, don´t fix it"

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/01/30 :  17:56:32  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Tanken är att ha en omgång rör i reserv, och då kan man ju passa på att prova lite "Tube Rolling".
Jag tänkte börja så här. för 12AX7 så blir det Tung Sol ECC803s Gold Pin, och för 12AT7 JAN Philips 12AT7WC.
Beträffande KT88 så blir det nog Penta Labs KT88SC, jag hade gärna provat EAT men dom kostar lite för mycket för en chansning.
Någon på forumet som testat EAT KT88??
Jag har fått massor av bra väglednig på Tube Asylum och på Audiokarma´s McIntosh forum.


"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000