HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton RC-L vs Canton Digital
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/22 :  15:52:55  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej! Undrar om någon har koll på skillnader/likheter dessa burkar emellan. Det finns väl digital 2.1 och 1.1 va? Vad är skillnaden dem emellan? Vad skiljer dem från RC-L? Vilka är äldst, vilka var dyrast? Och, slutligen, vilka låter bäst?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/22 :  16:02:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
RC-L har en liten burk som låter dig justera basen o som även skär bort det lägsta så man inte bottnar elementen.

Digitalmodellerna har korrigering i dom digitaladomänerna o ska kopplas digitalt.
Till skillnad mot dom flesta andra teknikerna inom rumskorr så ändrar Canton mer med fasen än med nivåerna alá Parametrisk Eq.
Man kan givetvis gå in o justera egna kurvor.

Det sitter samma Koax i 1.1 o 2.1, annars är 1.1 ganska mycket större än 2.1 o spelar bra mycket djupare.
Dom är ganska knixiga att mäta in men ujujuj vad det kan spela när man träffar rätt!!

*edit*

RC-L är äldst
Jag minns inte priserna men 1.1 kostade väl över 50 000:-

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/01/22 16:03:31
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:18:14  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för svar! Jag tolkar svaret som att både 1.1 och 2.1 var dyrare (och bättre?) än RC-L? Påminner de om varandra i ljudet? Har de liknande bestyckning? (det ser ut som det på bilder...)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:52:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo då dom var dyrare, men jag minns inga x-akta siffror, men säg att 2.1 kostade iaf 10 000 mer än RC-L
2.1 är lillebror med 8" basar medans 1.1 har 10" och det är ganska stor skillnad.
Fysiskt sett är 1.1 bra mycket större än dom andra 2, 2.1 var ungefär lika stor som 2.1 RC-L

Jag har tyvärr inga bilder kvar men jag var förbaskat nöjd med mina 1.1

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/01/22 18:30:38
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:54:13  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jaså 2.1 var UNGEFÄR lika stor som 2.1... förvånande!!



(förstod att du menade lika stor som RC-L)
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:58:16  Show Profile Send El_D a Private Message
Om jag inte är helt fel ute så var Digital modellerna Cantons Top of the line högtalare när de var aktuella.
Som johan.björklund är inne på så skiljer sig bestyckningen åt genom att Digital modellerna hade koaxiala mellanregister/diskant elemant till skillnad från RC-L som hade traditionella mellanregister och diskantelement.

Jag har haft Digital 2.1 men även lyssnat en hel del på RC-L och i mina öron låter 2.1orna avsevärt bättre på samtliga parametrar.

Även jag var mycket nöjd med mina 2.1
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:03:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
I artikelarkivet kan man hitta några bilder på 1.1:orna.

Här t.ex: Onix ERT Sid 2 Klicka på bilden för en närmare titt på elementen.

/Ranna
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:05:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.hififorum.nu/artiklar/Onix/pics/5.jpg
:o)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/23 :  06:58:56  Show Profile Send svanbo a Private Message
RC-L är ju kända för att kunna leverera riktig lågbas ur den förhållandevis lilla storleken. Är 2.1 lika kapabla även på detta??
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/23 :  08:21:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Absolut!

Det handlar mest om hur man mäter in dom.
Det följer med 2 olika filer i mjukvaran o Canton har varit lite korkade där.
Man läser gärna den ena som om den är gjord enbart för 2.1.
Kör man med den korrigeringsfilen då låter dom som ett par stativare.
Använder man istället 1.1 filen då sparkar man igång dom rejält!!

Sen kan du ju som sagt lägga på en massa olika tonkurvor

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2010/01/23 :  11:20:41  Show Profile Send Egill a Private Message
Innan 1.1 så kom 1, som jag har men inte använder numera. Den är mindre än 1.1:an, ca 30 cm bred, 34 cm djup och 120 cm hög. Jag skulle säga att ljudkaraktären är rätt lik rc-l, men den mycket mer avancerade boxen kan göra stor skillnad hur bra de fungerar i ett vanligt rum. Sen har de större basar och är mer välbyggda. Jag har några bilder på dem http://www.minhembio.com/Egill/1066/
Här är en jämförelsebild på mina gamla rc-l mot digital 1


Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/23 :  13:31:34  Show Profile Send Snoop a Private Message
Funkar dessa digital högtalare på samma sätt som rc-l gör med boxen att du måste ha delbart försteg/slutsteg för att kunna nyttja boxen fullt ut?


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2010/01/25 13:44:17
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2010/01/25 :  14:07:34  Show Profile Send Egill a Private Message
Nej, boxen till digitalarna fungerar annorlunda och kan användas direkt efter källan. Boxen har både analoga och digitala in-och utgångar och egen dac etc. Att köra med de analoga ingångarna är sämre än med de digitala, så jag kopplade cdspelaren digitalt in i boxen och lät den göra DA-konverteringen. Likadant kan man förstås göra med en squeezebox, men har man en vinylspelare får man ju använda sig av de analoga ingångarna (om man inte skaffar en separat ADC till den). Ett tag hade jag också en separat DAC och då kördes ljudet in digitalt i boxen, korrigerades och skickades digitalt ut till dac:en för konvertering, men det gav inte så mycket ljudmässigt så jag skippade det.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/25 :  16:23:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
JAg skulle vilja säga att dom analoga ingångarna på 1.1 är riktigt usla!
Där verkar sitta någon sorts noisgate som hörs ganska tydligt!


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2010/01/25 :  18:17:32  Show Profile Send Egill a Private Message
ja, om man spelar t ex klassisk musik som ju har tysta och lågmälda partier så hör man hur de analoga ingångarna går igång och stängs av, lite störande faktiskt.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/26 :  08:11:01  Show Profile Send Snoop a Private Message
Om man skulle köpa någon av 2.1 och 1.1 vilken center bör man ha till då? cm 500,502 eller?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/26 :  08:29:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag minns inte vilken jag hade, men jag körde med deras dåvarande största men tyckte den var för liten.
Så det blev 2 st JBL monitorer istället.

AS2 som sub satt däremot som smäck!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/01/26 :  08:56:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
hör man hur de analoga ingångarna går igång och stängs av
Vart hörs detta?
quote:
vilken center
Jag använder CM500. Den låter fortfarande som en center och det är ett kliv upp till frontarna, men det går att få det att fungera hyggligt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/26 :  09:16:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
så fort som det är lågmäld musik så hör man hur boxen öppnar/stänger för signalen.
Väldigt störigt!
Canton försökte fixa det men fick aldrig till det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/26 :  10:07:40  Show Profile Send Snoop a Private Message
AS2 suben har jag haft och jag vet inte om jag tycker den tillförde så mycket då man hade rc-l faktiskt.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/01/26 :  10:14:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hmm... Min box är helt knäpptyst förutom ett litet reläklick när man byter ingång eller dsp-kurva. Kände därför inte igen det ni beskrev.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/26 :  10:19:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
AS2 suben har jag haft och jag vet inte om jag tycker den tillförde så mycket då man hade rc-l faktiskt.


Det var lite trix innan jag fick det att synka då 1.1 trixar med fasen.
Det slutade med att den stod 2 meter bakom soffan.
Men som med alla subar så tar det sin lilla tid, jag fick till o med grannans glas att flytta på sig när vi körde Saving Private Ryan
Jag trodde han skämtade med mig först.

Rannagarden

Kör man analogt in så kan man inte missa det, jag vet iaf 3 olika ex som betedde sig så.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/01/26 :  11:07:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Kör man analogt in så kan man inte missa det, jag vet iaf 3 olika ex som betedde sig så.

Trist. Men knepigt. Tror jag köpte mina -00 eller -01. Jag kör analogt in var och varannan dag. Boxen är dödstyst och påvisar inget noisegate-beteende.
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2010/01/26 :  11:35:44  Show Profile Send Egill a Private Message
Kör man digitalt har man inga problem med att det låter, det är endast de analoga ingångarna och det hörs bara vid tysta passager. Sen är det inte så högt som klickljudet när man byter ingång eller program, utan ingången går igång och stängs av och det är ett grundbrus som försvinner och kommer igen.

Angående center, så i och med att digitalarna är såpass lika rc-l ljudmässigt, så passar 500 eller 502 bra.

Programmet som man kör vid inmätningen är gammalt och har problem att fungera på moderna datorer, det bästa är om man har en gammal och långsam laptop (typ P2 233 mhz) som inte ska bullra för mycket och som har parallellport (micken kopplas in till parallellporten). Det finns en patch som ska möjliggöra att köra det på nyare datorer, men jag fick inte det att fungera ens på en dator med Athlon 1200 så jag skaffade en ännu äldre dator som bara används för inmätning. Sen är det bra om man kan få en genomgång av programmet, det är inte helt självklart hur det ska användas första gången man kör det.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/26 :  11:45:11  Show Profile Send svanbo a Private Message
Verkar som att det är fler än jag som är sugna på Digitalarna som ligger på magasinet nu?

Dock är 1.1 på tok för stora för mig, och 2.1 aningen för dyra...
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/26 :  11:46:54  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ja men allt hänger på om mina phonar blir sålda eller ej

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000