HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken subb? audiopro vs xtz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/22 :  14:28:27  Show Profile Send dwain a Private Message
tjosan

Går i uppgraderingstankar på basfronten.

De tänkta basarna är antingen acebass 3 från audiopro eller Xtz 99 w12.16.

Båda dessa basarna verkar vara riktigt bra till pengarna.

Frågan är bara vilken man ska ha? och om man vinner något på att lägga de pengarna extra som audiopron kostar?

Tanken är att börja med en st bas och sen spara ihop till en till i framtiden så jag kör två.

Eller har ni några andra tipps på basar som skulle kunna låta bra? Kanske till och med billigare så man kan köpa två direkt?

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/01/22 :  14:35:47  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har själv en XTZ 99 W12 och är sjukt nöjd med den. Skulle välja XTZ alla dar i veckan! Har även haft Audio Pro Sub Nova men det var inte alls i samma division ljud- eller byggmässigt. Har dock inte testat acebass 3.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/01/22 :  14:41:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ställer mig i raden av de som också skulle vilja se lite input på dwains fråga... själv tänkte jag uppgradera beggat vartefter det dyker upp...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/01/22 :  16:24:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Acebass 3 verkar grymt felprissatt (rekpris 10000). Har landat på 5000 kr nu där den legat ett bra tag. Den är säkert prisvärd men XTZ-subbarna är svårslagna i avseendet bästa ljud för pengarna.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:16:35  Show Profile Send dwain a Private Message
Hur högt skulle du säga det går att spela med Xtzan? Och hur djupt ungefär?

Mitt rum har ju en läskig peak vid 50hz ungefär som jag får fixa också. Kanske det kan funka att köra någon eq innan basen för att fixa det?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:41:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Har en Xtz 99 w12.16 till min hemmabio där funkar den utmärkt. Betalade 2 loppor för min väldigt billigt för vad den presterar. Har inte lyssnat på mycket musik mest film är mycket nöjd


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:44:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har också XTZ och de funkade perfekt för mig (kolla min medlemstråd). Billigt och bra

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:59:55  Show Profile Send huzze a Private Message
Hade en AP Acebass 2 förr i världen och tyckte den var kanon för sina sex papp. Nu har jag en Velodyne SPL800 på landet som jag också är nöjd med (kostar fortfarande sex lappar).

Dock har ju ingen av mina ovan nämnda basar mickar, EQ eller liknande.

Om AP Acebass 3 ligger på fem papp och jag skulle köpa två stycken, så skulle jag välja AP men jag har ju inte jämfört med XTZ, det måste du göra.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/22 :  23:18:39  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja detta är svårt. Audiopron är verkligen bra pris på nu. Men frågan är om den kan leverera den basen jag vill ha och om den spelar lika djupt och kraftfullt som Xtzan? Sen blir det bara en bas till att börja med då det är mycket pengar

Ska försöka kränga den basen jag har liggandes också. Det blev aldrig bra och jag har ingen ork att bygga vidare på den
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/23 :  15:55:31  Show Profile Send dwain a Private Message
Ingen som har några andra tipps på basar som kan vara bra?

Jbl har en del sen finns väll Infinity och Velodyne. Men vilka kan vara bra?

De basar jag har testat tidigare:

Infinity Beta 12swr tror jag den heter. Deras stora bas i beta serien med en 12 tums bas och 500w slutsteg. Den har även någon form av R.A.B.O.S i sig. Den lät riktigt trevligt och spelade ganska högt. Dock saknade jag lite djupbas. Den hittade jag för 2500 på ljudcenter. Nu hade jag oturen att den basen dog efter ett par dagar hemma. Något tekniskt fel i slutsteget.

REL R205. Denna kunde jag få för runt 4k. Kostade runt 10 ny. Efter att ha testat den hemma så kunde jag bara konstatera att näää. Hade jag betalt 10k för den ny hade jag blivit förbannad. I mitt rum som då var 10m2 spelade den visserligen ganska djupt. Runt 23hz tror jag att jag rent subjektivt fick fram. Men den orkade ingenting. Så fort du vred på det minsta så bottnade den. Jag jämförde med min baslåda från logitech z-2300 som flyttade massvis mer luft. Mao denna bas åkte jag tillbaks med.

Velodyne Impact-12. Denna kunde spela lika högt och till och med något högre än Infinityn dock mer o-kontrollerat. Antagligen på grund av att där endast fanns 165w slutsteg. Sen sjöng lådan med ganska mycket. Men för de 4k den kostade ny så var den inte alls dålig. Spelade något djupare än Infinityn också.
Dock skulle jag mycket väl kunna leva med två st sådana tror jag.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/23 :  17:26:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag ansluter mig till de som förordar XTZ och då speciellt 99 W12 DSP som jag tror är en utmärkt subwoofer. Det är den jag själv skulle satsa på. Velodyne är en annan och speciellt någon ur DD serien. Jag har själv en DD18 och har en så länge inte hört någon bättre i rimlig storlek. Om man vill bygga något själv så kan man tänka sig ett eller två element från JBL typ AL15Gti driven av en klass D basförstärkare från XTZ, gärna med inbyggd DSP. De här tre förslagen låter mycket bra med musik och film. Man ska inte glömma att de flesta subbasarna är gjorda för film men det krävs mycket mera av en subb som också ska klara av musik på ett väl integrerat sätt.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/01/23 :  18:59:58  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Väl skrivet gcs! Vill bara tillägga att man inte behöver köpa DSP-modellen om man redan har rumskalibrering i förstärkaren. Då spar man en hel del cash. ;)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/23 :  20:34:05  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Vill bara tillägga att man inte behöver köpa DSP-modellen om man redan har rumskalibrering i förstärkaren. Då spar man en hel del cash.
Det är väl bara det att med vanlig rumskalibrering har man inte så stora möjligheter att justera i basområdet. Man har helt enkelt för få frekvenser. Jag såg att du Audiovector har en Onkyo. Det har jag med. I min Onkyo 876 har man en vanlig rumskalibrering, dessutom har man en extra för subbutgången och basområdet med andra frekvenser än de vanliga. Faktiskt inte så dumt, men jag vet inte om sådant finns i alla nya bioförstärkare med Audyssey. Man har ju annars bara åtta frekvenser att tillgå och det ju inte alls säkert att dom ens ligger rätt. Så var det för mig när jag skulle kalibrera lyssningsrummet, jag blev besviken, men plötsligt hamnade jag rakt in i subbens alldeles egna Eq och fick sedan till det ganska bra om än inte perfekt. Men jag vill också nämna mitt stereorum där jag har helt andra prylar och Eq:n med aktiv delning och en 18":s subwoofer med DSP från Velodyne.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2010/01/25 :  14:19:10  Show Profile Send dwain a Private Message
Mycket bra tipps får man

Nackdelen är att jag har begränsad budget. Och jag kommer behöva ha två basar. Men som sagt jag får börja med en för det är vad ekonomin tillåter just nu.

Fick ett förslag på Svs lilla baslåda för runt 6 med en 10 tums bas. Tror ni detta kan vara ett alternativ?

Fördelen med Audio Pron är att den till en vettig peng verkar ha så man kan mixtra lite med Eqn den har.

Min budget är väll runt 5000kr per baslåda. Kan kanske sträcka mig till 6000.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/25 :  14:44:05  Show Profile Send gcs a Private Message
För att ytterligare underlätta för dig har du här en länk till ett jättetest på subwoofer#180;s.
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests-archived/6015-index-subwoofer-tests-manu

Testen visar att en subwoofer som jag trodde skulle vara bra är kraftigt överprissatt och var för övrigt ganska ordinär. Den största från Genelec var tydligen inte så dum men går inte att ha i normala rum. SVS hade väl ett par 18":are som kan gå men konstigt nog så var ingen av Velodyne#180;s DD modeller med i test.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000