Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 19:06:57
|
Det bästa för Morfar skulle vara Vista och denna hårdvara.
Då har han maaaassssoooooorrrrr med tid att fundera över varje val, och 10 pop-up rutor som förklarar ioch verifierar allt han gör.
Det skulle väl få frusen sirap att framstå som ganska snabbrinnande...
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 19:54:50
|
vafan, ingen som föreslagit linux mint? jag kör det på flera datorer, aldrig haft problem med drivrutiner.. |
Livet är för kort för mono |
Edited by - mr. Triatic on 2010/01/21 19:56:20 |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 20:20:03
|
Då var det UBUNTU eller om det var Fedora. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 20:51:16
|
Mint är mkt smidigt, fast det känns väldigt mkt som ubuntu, dock med lite annorlunda startmeny, theme, och sedan är det ju kalas med allt med från början, ett av de bättre nybörjardistarna helt klart, och det gör inte bort sig för den mer vane heller. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 21:00:47
|
Mint är najs det med, men vi synkar inte riktigt heller. Jag har provat Mint ett antal gånger, på olika datorer, men jag vet inte riktigt.... Det känns lite mycket som KDE för mig. Ett KDEfierat Gnome.
Om det inte var att FreeBSD känns som Linux från 1999 i användarvänlighet så är det mitt absoluta favvo-OS. Jag får inte HAL att mounta musik-CDs eller Brasero att vilja bränna vanliga CD-skivor. Jag fattar inte vad jag gör för fel.
Nån Unix-kunnig?????!!!!
Nåväl. Imorgon kanske jag hinner ta Fedora på en spin. Det är najs och polerat och så. Jsg har laddat ned Fedora 12 och Debian testing.
Jag får se vad som hinns med i helgen... |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 22:08:51
|
Apropå BSD http://xkcd.com/349/
Försökte få igång FreeBSD men efter lite läsande och pillande gav jag upp. Saknade stöd för så simpla saker som mus. Förstår inte heller varför man ska behöva confa massa saker och installera fönsterhanterare enligt någon guide man måste hitta.
Glad att jag körde ESXi så det var bara att ta bort hela saken.
Ubuntu fungerade väldigt bra och kom igång direkt. Installera till disk fungerade klockrent. Uppdatering likaså. Har dock inte använt det till något än. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 22:27:02
|
quote: Förstår inte heller varför man ska behöva confa massa saker och installera fönsterhanterare enligt någon guide man måste hitta.
Anledningen man måste "confa" en massa saker är för att BSDerna är minimalistiska serverOS som prioriterar säkerhet framför desktop-upplevelsen.
Varför ha en massa tjänster igång som inte behövs på en server? Få servrar behöver mus tex, likså gnome och auto-mounting av cd och usb. En server står ofta headless och sköts via en seriell port eller en ssh-inloggning över nätverket.
Vill du känna på extrem minimalism och bakåtsträvande paranoid säkerhets-tänk så skall du installera OpenBSD. Det är en riktig motsats till mikromjuks produkter.
De flesta linuxar är ju skrivbords-distar idag. Ubuntu är verkligen ännu mer skrivbord, även om det finns en server-utgåva. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/01/21 : 22:43:51
|
Glöm inte att musa över för bildtexterna. Och läs hela serien! |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 11:38:15
|
Jag laddar ned Mandriva One 32 bit med Gnome, och OpenSuse 32 bit med Gnome.
Jag läste runt lite om Fedora, och det verkar vara lite väl ostabilt, även om jag gillar Fedora.
Jag orkar inte krångla mer med FreeBSD just nu. Det skall bara funka. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 12:51:20
|
Mycket budget-betonat alternativ Martinsson!!!
Jag får nog köpa honom två. Han behöver en köksdator oxå. Kanske en stor hårig UltraSparc-server som brandvägg??? De kostar bara 40000 dollar.
http://www.sun.com/servers/coolthreads/t5440/index.xml
Han är ju medelklass, å då borde "midrange computing" vara för honom?!?
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 12:59:13
|
Mandriva är najs. Väldigt najs. Så pass najs att om inget konstigt händer så tar äventyret slut här.
En väldigt trevlig och polerad dist. Nvidia, mp3, flash mm var med från början. Det behövdes inte redigering av 10 olika config-filer bara för att läsa en CD!!! Compiz-Fusion var oxå igång från början. Det är trevligt för ögonen, och jag tror att Morfar kommer att upskatta det.
Jag skall bråka med det ett tag, för att se att det är lika snyggt på morgonen oxå. Lite SM-Player mm så han kan kolla på DVD och lyssna på musik.
|
|
|
myskankan
Member
177 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 19:04:49
|
Jag tycker du skall prova Zenwalk. Har kört det nu i drygt 1,5 år på både nya och gamla datorer och aldrig haft några större problem. I stort sett finns allt jag behöver från start. Visst byter jag ut en del program och drar igång VDPAU, men det behöver man inte egentligen.
Ubuntu har jag aldrig kommit överens med. Bra som inkörsport till Linux, ja kanske. Jag tycker det var för mycket strul och konstiga saker.
Nej, Zenwalk är min favorit. Som Slackware fast mycket mindre tidskrävande. |
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 22:27:40
|
Har Zenwalk allt på svenska? Engelska är inte hans bästa sida.
De få timmar jag lekte med Mandriva var en mycket övertygande upplevelse. Jag funderar starkt på att köra in Mandriva på min stordator som ersättning för Debian som jag kör nu.
Kanske en rak motsats till FreeBSD. Men det är hyggligt snabbt, inte som FreeBSD, men snabbt nog. Det är polerat och snyggt. Allt som behövs finns där. Programmen är ganska fräscha, inte som Debian som alltid är sen med den senaste. Jag är trött på att behöva göra allt själv, så Mandrivas nybörjarvänlighet var riktigt välkommet. Jag vet att jag pendlar mellan ytterligheter snabbare än man kan säga FreeBSD, men det finns tjusningar med båda sidor. |
|
|
myskankan
Member
177 Posts |
Posted - 2010/01/22 : 22:37:41
|
quote: Har Zenwalk allt på svenska? Engelska är inte hans bästa sida.
Allt vet jag inte. Det har jag inte tänkt på. Kollade lite snabbt nu i XFCE som är standard och det verkar så i alla fall. Filhanteraren, Thunar, är det. Menyerna i XFCE var det också. |
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
Edited by - myskankan on 2010/01/22 22:39:10 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/23 : 07:04:38
|
quote: Filhanteraren, Thunar, är det. Menyerna i XFCE var det också.
Jag provade Zenwalk för två år sedan, och det var riktigt trevligt. Lite krångligt att installera då, men det kanske är bättre idag. Åtminstånde är jag mer kunnig.
Jag får prova. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2010/01/26 : 07:20:24
|
Installerade solaris 10 från SM, hmm SM - MS diametrala motsatser, kan det var aen slump i think not :)
Installationen gick bra, däremot så lyckades jag sabba grub (error 17) borde ha hakat av alla andra interna hårddiskar innan instalaltion, får nog prova detta i helgen :)
Mkt fin CDE i den ehh "grafiska" installationsmijön :) fick av förklarliga skäl mkt kraftiga jobb vibbar, våra gamla unixmaskiner med catia på så ut såhär :)
hmmm... open BSD varför göra det lätt för sig, och desutom när man väl sitter här med sin foliehatt på och sin "I want to belive" poster på väggen bakom sig så är det väl passande med ett lagom paranoidiskt OS, allt för att undvia the goverment mindcontrol subliminal messeges som vi alla vet förmedlas via de vanliga OS'en :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Topic |
|