HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 SJ... Statens eller Satans järnvägar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/27 :  13:48:10  Show Profile Send 24U a Private Message
Igår satte jag mig vid datorn för att leta lämpliga tåg och avgångar för min son skall ut i vida världen. Inledningsvis blev så jag så impad av SJs bokningssida, så jag vart alldeles paff. Lätt att beskriva vart man vill åka, vilken tid man siktar på och får jättefina förslag på alternativa tider och rutter med eller utan byte med flera fördelar. Jag tänkte; "fasen, evolutionen har även nått SJ".

Sedan skulle jag boka... Jag valde önskad avgångstid för utresa och önskad avgångstid för retur, barnbiljett 7-15 år (ty min son är blott 13 år) och gick vidare till nästa... Nähäpp. Felmeddelande. Låt se; barn kan inte åka annat än med vuxen. Om barnet ändå skall åka ensamt måste det åka som ungdom (här undrade jag om det också var synonymt med en rapport till sociala myndigheterna om föräldern fortsatte bokningen och insisterade på att boka så unga på tåget, men det visade sig bara handla om att SJ ville ha mera pengar. För tydligen är det dyrare att frakta en 13-åring ensam än om föräldern är med). OK... då börjas det, tänkte jag. Låt gå, jag ändrade till ungdom 16-19 år. Och klickade vidare. Nu funkade det, jag fick förslag på ut och returresor. Valde med min son det som passade bäst och tryckte vidare. Nästa sida rak och enkel. Sittplatsinformation och om det skall kunna bokas om eller av och kostnaden för detta. Inget behövde ändras så vidare...

Nästa sida en sammanställning av vad jag nu var på väg att beställa, allt ok, så jag klickade på knappen betala... Sidan kom upp med alla alternativ... WOW! Jag blev skitglad! Man kunde direktbetala från min bank. Och biljetten kunde skickas till min sons mobiltelefon. Super, tänkte jag... och det var då jag såg det... det där som jag bara visste var tvunget att hända... det som fick allt att kuka ur... Resenären måste ta med giltig legitimation, utöver biljetten. Grabben har ingen giltig legitimation.... Då börjar det. För att komma till kundtjänst 20 minuters väntan i telefon. Betalnummer också! Kundombudsmannen hos SJ väntade jag 20 minuter på innan jag lade på och gav upp. Sedan skrev jag ett ilsket mejl med frågan om någon kunde ringa upp och svara på om verkligen ID var nödvändigt. Idag ett dygn senare kom svaret att enligt stadgarna behöver inte barn under 16 år ha legitimation med sig.......

Men.... jag kunde inte boka min son som barn 7-15 år för så fick han inte åka utan var tvungen att boka honom som 16-19 år ungdom och där är det krav på legitimation, vilket då inte gäller för barn under 16 år.......

There's a hole in the bucket, dear Lisa, dear Lisa....

SJ, SJ, gamle vän...

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2010/01/27 13:50:12

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/01/27 :  15:36:17  Show Profile Send JonasY a Private Message
Pass?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/01/27 :  15:51:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Du får utöva ditt föräldraansvar och åka med!
Så det så!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/01/27 :  16:08:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Som JonasY skriver, pass?

Fast jag undrar om inte legitimationskravet är knutet till åldern och inte biljetttypen. Det blir svårt att kräva legitimation av en tolvåring t ex. Tittade på SKV:s hemsida och de utfärdar inga legitimationer till personer under tretton.
quote:
För tydligen är det dyrare att frakta en 13-åring ensam än om föräldern är med). OK... då börjas det, tänkte jag.

Är det billigare att transportera en trettonåring jämfört med en vuxen då? Han kommer att ta upp ett lika stort säte som en vuxen, så den argumentationen håller inte. Följer en vuxen med får de intäkter på en fullprisbiljett också...

Sedan tycker jag att hela SJ:s biljettsystem lämnar en hel del att önska men det är en annan sak...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/27 :  16:10:33  Show Profile Send 24U a Private Message
Ja, eller hur... Pass på SJ inrikes... Vad kommer härnäst? Visumtvång mellan Trollhättan och Göteborg? Scanning av bagage eller bombhundar? Eller soc som delar ut BOB blandsaft och sjunger; "we shall overcome"?

Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2010/01/27 :  16:17:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Fast nu var det ju inte för passfunktionen utan för att pass är giltiga som legitimation. Jag behöver inte körkort för att gå inte på banken heller.

Det är med legitimationen beror ju på att SJ har ett biljettsystem som leder till en biljettköp på spekulation och en svart marknad för biljetter på populära sträckor. Ett sätt hade ju varit att fixa biljettsystemet, men de ville de tydligen inte.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/01/27 :  16:28:31  Show Profile Send bibl a Private Message
...och det mest faschinerande med alla kommentarer är hur vi svenskar tänker;

Hmm, hur löser jag det här problemet. Kanske kan jag föreslå att grabben tar med sig passet. Alltså vi accepterar direkt det faktum att snälla pappa staten i form av dess järnvägsbolag har ålagt oss att ta med leg på resan. Då grabben inte har något leg och det verkar krävas så är det ju mitt jobb att inordna mig i ledet och fixa fram ett leg.

En fransman exempelvis hade tänkt;

Merde bleu (eller hur man nu svär på franska) och direkt ordnat till en demonstation med symbolisk biljettbränning utanför Franska statens järnvägars huvudkontor eller något i den stilen (vem har inte sett bilder på bönder som stjälper av koskit och kålhuvuden i Paris eller lastbilschaufförer som håller på med protester i bästa Convoy stil).

Systemet är ju fullständigt vansinnigt tipsa Aftonbladet eller dylikt alternativt skriv en insändare till Newsmill eller något åt det hållet! Dessutom kan man ju fundera på i vilken utsträckning SJ har rätt att begära legitimation av mig som privatperson. Det är ju ärligt talat en form av myndighetsutövning av företrädare för ett aktiebolag...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/27 :  16:50:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Pass funkar, det har min son behövt flera gånger.

Sedan tycker jag att vi skall inför visumtvång för alla som kommer från Vagnhärad

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/27 :  16:51:05  Show Profile Send 24U a Private Message
Det är det jag gör nu! Länken till denna tråd har jag skickat till SJs kundcenter och bett dem följa tråden så lång tid det behövs för att inse att människor svär över deras beteende. Så nu kanske vi snart har SJs ansvarige för customer relations som den mest inbitne hifi-nörden. Det skulle faen va nåt... Så får han/hon se nåt som går som på räls... Aftonbladet är så i händerna på kapitalet, trots sin "röda" inriktning. Finns inga sossar kvar, utan bara gråsossar som politiska broilers, med Mammon som gud. Faen idag tor jag bestämmt jag förklarat krig med hela Sverige, jante och tar Sven Wollter i hand och tågar mot KPML(r)'s lokaler.

Gudars så irriterad jag är på detta. Fick verkligen generalbryt vid datorn igår kväll så min sambo blev orolig så inte en artär skulle brista i kolan... (som om det skulle märkas, säger väl vän av ordning...).

Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2010/01/27 :  16:57:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Alltså vi accepterar direkt det faktum att snälla pappa staten i form av dess järnvägsbolag har ålagt oss att ta med leg på resan.

Nej, staten har inte beslutat något. Ett av staten helägt aktiebolag har gjort det, vilket inte alls är samma sak. Jag tycker dock att det är dåligt och att de borde åtgärda biljettsystemet istället. Det hjälper knappast 24U dock, vilket knappast en hög koskit eller tomater lär göra heller.
quote:
Dessutom kan man ju fundera på i vilken utsträckning SJ har rätt att begära legitimation av mig som privatperson. Det är ju ärligt talat en form av myndighetsutövning av företrädare för ett aktiebolag...

När du köper biljetten ingår du ett avtal med SJ som säger att om biljetten är personlig och om du inte kan visa att du är samma person som biljetten är utställd på så är den ogiltig. Se SJ:s Allmänna Villkor. Vad det skulle ha med myndighetsutövning att göra förstår jag inte.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/27 :  19:59:08  Show Profile Send 24U a Private Message
Nu har jag bokat biljetten, med SJs löfte om att en 13-åring inte skall behöva visa leg utskrivet och vikt för att ligga i beredskap om anmodan att visa leg kommer...

Inte är jag impad SJ. Knöligt, ofullständigt och ännu en sida som skulle visa hur det funkar med mobilbiljett ville inte visas som den skulle. Och sedan hade SJ mage att i bekräftelsen berätta att man minsann hade krav på vilken mobil jag borde köpt till grabben. Den skulle klara att visa 4 rader text. Den Nokia jag köpt till mobilhaverist till son för 200:- duger inte för den kan bara visa 3 rader. Får min son, som nu är lite småskärrad inför egen resa med tåg för första gången den minsta problem med exv en övernitisk kontrollfeak till konduktör som vägrats sex under ett halvår, skall fransmännens demonstrationsteknik framstå som rena flower power mötet under mottot löv, pis änd anderständing jämfört med mitt lömska angrepp med torpedering midskepps under vattenlinjen.

Fasen va gött å få skriva av sig denna dagens frustration...

Edited by - 24U on 2010/01/27 20:00:47
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/27 :  20:55:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag förstår dig!

Det påminner om hur smidigt det är att tampas med CSN, A-kassan, Försäkringskassan, SS mfl roliga förstående och humana instanser.

Detta skall vi dessutom betala skattepengar för?!?!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/27 :  20:56:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad är det för skillnad på "staten" och "satan" ????
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/27 :  21:30:43  Show Profile Send 24U a Private Message
Men det vet Du väl? Stavningen!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/27 :  21:34:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
En stat kan man alltid flytta ifrån om man inte gillar läget, det är svårare när man hamnat hos satan.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000