HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssnat på Buffalo DAC32 och G-Dis DAC-V!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/24 :  00:09:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message

Avslappnad lyssning.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/24 :  01:00:51  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Mycket givande dag. Trevligt bemötande. Och en del för mig nya möten, både människor och produkter. Trevligt initiativ!

Trevligt att lyssna på iS 8 15 och de nya aktiva 8orna.


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/01/24 01:01:43
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/24 :  10:03:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vi fikade och lyssnade.

Båda dacarna kopplades in i systemet som bestod av en rätt kraftigt moddad Advance-transport, dacarna, passivt linjesteg, G-Dis slutsteg och IS815PRO.
Kablar var SilK och SilSpeak.

Alla var överens om att det lät olika (bra start).

Jag tyckte att G-Dis lät bättre/naturligare, MrMajestic sa att hans dac var helt ny och det fanns lite filterinställningar att labba med.

Jag som tycker att kontakter och kablar gör skillnad kan också tänka mig att G-Dis drar fördel av sina Furutech rodiumkontakter.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/01/24 :  10:32:58  Show Profile Send Mey a Private Message
Tack för igår, alltid roligt att träffas och lyssna på musik. Det blev en hel del ny musik för min del men det är kul med omväxling. Ljudet hos de två Dacarna var lite annorlunda, men det finns nog en hel del parametrar som påverkar där men det var intressant att det gick att höra skillnader. Jag trodde inte att mitt otränade öra skulle göra det.
Det bör tilläggas att ingen av dem lät dåligt i mina öron utan hade bara olika karaktärer.

Tack till alla som gjorde detta möjligt!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/25 :  07:55:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Medlyssnare var:MrMajestic, JWO, Mschill, Mey, Lovan+tjej, Ulf.

Skulle vara kul att höra era åsikter.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2010/01/25 14:43:34
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/25 :  08:50:23  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag tyckte GDis dacen hade bättre timing och en mer sammanhållen ljudbild, vilket faller mig i smaken.

Buffalodacen lät också den bra, kanske med snäppet mer analytisk, eller ska jag använda ordet på gränsen till digital ljudkaraktär. Upplösningen var bra här tycker jag.

GDis Dacen var riktigt bra på röster och bastrummor. Känslan av det digitala var här borta och jag lyssnade bara på musiken.

2 dacar med något olika ljudkaraktärer. Efter duellen ser jag dock Gdis dacen som den starkare av dessa dacar. Men Buffalo Dacen har också den fina ljudegenskaper.

Jag tror också att jag skulle kunna lyssna längre tidsperioder med Gdis än med Buffalo.
Rösterna och elbasen var kusligt realistiska på Tracy Chapman - Fast Car, även instrumenten i Jenny - Wilson - Summertime the roughest time kom fram på ett mycket realistiskt sätt med GDis.

Sedan var det ett faktum att Buffalodacen var rykande färsk och inte inpelad alls, hur mycket detta spelar in vet jag inte.

Om GDis dacen låter så här bra nu ser jag med spänning fram emot den nya mk2 som kommer här i veckorna.

Tack alla ytterliggare för lyssningen och Tack iS för att vi fick tillfället att göra denna duell.

Och tack för bullarna och kaffet!!!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/26 :  11:25:33  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag väntar på spänning på GDis Dac mk2. Det vore kul med bilder av baksidan av den nya dacen. Undrar också hur den officiella versionen kommer att se ut.

Det blir definitivt ett besök på HiFi mässan i år

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/01/26 :  12:06:43  Show Profile Send CC a Private Message
Är det inte den "officiella" versionen som ligger på Svalanders hemsida?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/01/26 :  12:07:30  Show Profile Send CC a Private Message

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/26 :  12:37:36  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Fin bild!

Baksidan vore skoj att se, har inte sett den någonstans.


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/26 :  12:38:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tydligen inte klar.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/26 :  12:50:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Undrar hur man ser i vilket läge volymen står i när man slår på den, så man inte dundrar på för fullt av misstag?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/01/26 :  12:59:17  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har alltid tyckt det är läbbigt när man inte kan se volymkontrollen och fysiskt sänka/höja ljudet. En känsla att vara helt utlämnad... Men fungerar det bra så vänjer man sig väl vid det med. Jag har ju vant mig av (nästan) från fysiska skivor vilket jag aldrig trodde skulle hända mig..!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/26 :  13:16:21  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det vore ruskigt skönt att ha fjärrstyrd volym och ingångsväljare. Det har jag inte på min Lavry Da10. Jag tycker Lavryn låter ruskigt bra, men GDis ska tydligen låter ÄNNU bättre enligt en person som faktiskt jämfört de båda.

Skönt med fjärrstyrd ingångsväljare också.

Om jag slår till kan jag ÄNTLIGEN alltid ha min Squeezebox digitala volym på 100%, vilket den alltid skall vara för upplösningens skull.

Nu är jag RIKTIGT sugen kan jag lova!!!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2010/01/26 13:20:40
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/26 :  16:59:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Frontens layout är inte riktigt klar men blir troligen i alu och mörkblå.

Man kan inte se vilken volym man har och den startar i det läge man sist hade.
Motoriserad analog volympot.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/01/26 :  18:28:27  Show Profile Send Mschill a Private Message
Mitt intryck av G-Dis var att den la fram konturerna på instrument och sång på ett klarare sätt. Samt att den hade en bättre timeing på anslag. Inget av detta är dåligt men jag tyckte nästan att det blev för mycket av det goda, då jag tyckte den placerade ut instrumenten var för sig och inte helt som ett band eller orkester. men det är inga stora skillnader vi pratar om här. Jag skulle vara sjukt nöjd med G-Dis vilken dag i veckan som helst.
Buffalo DAC32 tyckte jag spelade lite varmare och "rörigare" än G-Dis. Och jag tror att om man labbade lite mer med Buffalo så skulle den ge ännu mer. Det som jag inte riktigt gillade med Buffalo var att den hade sämre timeing i anslagen på de låga tonerna.
Men jag skulle nog som sagt labba lite mer med strömförsörjningen till Buffalo DAC32 för det finns nog mer att hämta där.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/26 :  20:09:09  Show Profile Send MrMajestic a Private Message
Jag tyckte att det var väldigt trevligt att träffas och lyssna på DAcarna. Jag är för otränad, speciellt på högtalare, för att ha en åsikt vad som lät bäst. Ska tilläggas att Buffalo32 inte var inspelad ett endaste dugg eftersom den kom direkt från lödstationen :) Kul att låta andra lyssna på ens arbete i vilket fall som helst, jag gör gärna om det fler gånger.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/27 :  22:37:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har pratat lite med Josef igår och han sa att mkII är klart VASSARE än föregångaren och använder man bara digitala källor så slipper man ju en apparat till.

Och det kan ju bara bli bättre ;)

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2010/01/27 22:38:46
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2010/01/28 :  01:42:16  Show Profile Send MrMajestic a Private Message
Om/när jag bygger den nya Buffalo2:an med nytt utgångssteg (IVY III) så kör jag gärna en liknande sväng. Inte i syfte att "vinna" utan för att det är kul att träffas.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/01/28 :  04:45:26  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
Om/när jag bygger den nya Buffalo2:an med nytt utgångssteg (IVY III) så kör jag gärna en liknande sväng. Inte i syfte att "vinna" utan för att det är kul att träffas.



Trevligt. Jag kommer gärna igen!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/28 :  06:35:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag också.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/01/28 :  16:39:18  Show Profile Send Mschill a Private Message
Sign me up på en sån träff igen.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000