Author |
Topic |
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2010/01/27 : 21:59:08
|
Hej har en Cd spelare till salu.
En fransos har anmält sitt intresse. Han vill betala med PayPal.
Någon som känner till detta. Vad bör jag tänka på? Riskerar man att bli lurad?
MAS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2010/01/27 : 22:15:59
|
Borde inte vara några konstigheter. Har använt Paypal i flera år men då bara för att betala ebayköp mm. Har aldrig tyvärr aldrig sålt något så hur det funkar när man tar emot pengar vet jag inte. Tror att Paypal kommer att ta en avgift/%-sats av dig.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/01/27 : 22:19:23
|
Det är helt lugnt och säkert.
Skaffa ett PayPal konto och se till att få betalt, sedan postar du CD-spelaren.
Nackdelen är väl att det är lite knepigt att få ut pengarna från PP-kontot. Jag brukar handla upp alla pengar som hamnar på mitt konto, så jag vet ej om det går att föra över pengar till tex. ett vanligt bankkonto. En annan grej är ju att PayPal kostar, de tar 5% om jag minns rätt - se till att köparen betalar avgifterna!
Lycka till!
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2010/01/27 : 22:24:52
|
quote: så jag vet ej om det går att föra över pengar till tex. ett vanligt bankkonto.
Jo det funkar. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2010/01/27 : 22:43:56
|
Låter ju säkert.
Hur fungerar det rent tekniskt?
1: Jag får in pengar på mitt PP Konto (som jag inte kan ta ut anar jag) 2: Jag skickar spelaren 3: Köparen godkänner köpet (hur görs detta) 4: Jag kan plocka ut pengarna
Eller hur går detta igentligen till.
Mvh MAS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/01/27 : 22:48:43
|
quote: 1: Jag får in pengar på mitt PP Konto (som jag inte kan ta ut anar jag)
Yes! Enligt Ryssen så går det visst att få ut pengarna (jag vet ej hur man gör dock)
quote: 2: Jag skickar spelaren
Yes!
quote: 3: Köparen godkänner köpet (hur görs detta)
Njae, köparen godkänner genom att föra över pengar till ditt PayPal-konto (betalning sker alltså i förskott).
quote: 4: Jag kan plocka ut pengarna
Du får föra över pengarna till ett konto i din bank först, hur nu det går till...
Edit: När du skaffar ett PayPal-konto så får du ange en email-adress, det är denna adress som köparen "skickar" pengarna till. Du får då ett email "You got payment" och kan logga in på kontot för att kontrollera att det stämmer. Se till att betalningen sker i SEK (det kostar att omvandla från tex, Euro) Det kan hända att du måste godkänna att du tar emot betalningen. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2010/01/27 22:52:43 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2010/01/27 : 22:52:17
|
quote: Du får föra över pengarna till ett konto i din bank först, hur nu det går till...
Jo man annmäler sitt bankontonummer til sitt paypalkonto.Dock tror jag det tar ca 4-5 dagar att föra över pengarna. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 09:21:02
|
Jag har använt Paypal i många år, både för köp inom och utom Ebay, det har alltid fungerat kanon. Jag har dock aldrig fört över pengar till mitt konto, jag brokar handa för dom, men det skall inte vara några problem. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 13:27:57
|
Ta ett kvitto på din försändelse, helst rekat. Om varan inte kommer fram kan köparen påstå att du aldrig skickat den och Paypal skickar tillbaka pengarna till köparen. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
|
Topic |
|