HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 risiga/roliga demos
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/15 :  11:21:41  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Det här har varit uppe förr men lite underhållning är aldrig fel

Mitt första bidrag lyder som följer:

Jag var en gång i en butik med en grotta i Göteborg och en säljare demade Martin Logan för en kille med fin elektronik till. Jag stod lite längre bak och pratade med en annan säljare. När förste säljaren hade prisat högtalaren innan han satte på musik tänkte jag att det här kan ju bli lite intressant. Sedan satte han på musiken och det lät för jävligt. Det skrapade och lät riktigt illa. Efter en minut frågade jag min säljare om det verkligen skulle låta så här. Han skakade på huvudet och sa nåt i stil med att elektroniken var kall och det kanske berodde på det men höll med om att det lät illa.
Den förste säljaren stängde då av musiken och brast nästan ut i stående ovationer och prisade väljudet in absurdum. Den stackars kunden kunde inte annat än hålla med, inte vet jag om han tyckte det lät bra men instämde gjorde han.
Jag påpekade stilla för min säljare att det måste vara ett skämt och även han såg lite frågande ut. Han hade också den goda smaken att se lite generad ut.

/Jonas

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/15 :  11:28:36  Show Profile Send dole a Private Message
Lättsuggererbar finns det något som heter

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/01/15 11:32:34
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/01/15 :  11:53:17  Show Profile Send K-man a Private Message
Fler bidrag.....

Jag blev demad ett par felvända Mirage M5 talare en gång.... klipskt gjort... lät inge kul! (men även här prisade säljaren ljudet...när jag påtalade problemet så vart han "ngt" generad...)

En annan miss jag varit med om var en demo där det visade sig i efterhand att ena baskonen inte var kopplad

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/01/15 11:58:40
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/15 :  12:18:52  Show Profile Send marens a Private Message
På tal om felvända högtalare. Jag skulle lyssna på ett par högtalare som var kopplade ur fas med varandra och påpekade det för försäljarden som gick fram och kände på basmembranen och konstaterade "nej, dom är rätt kopplade". Jag: "ställ dig här mellan högtalarna och lyssna" (ljudet gick rakt genom huvudet). Försäljaren står kvar vid sidan av och svarar: "det är säkert rummet". Jag: "Tack" ..går ut.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/15 :  12:59:35  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Ta med vilken skiva som helst till ON-OFF och du skall se att det är försäljarens favoritskiva.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/15 :  13:35:33  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag gick in på Paus tillsammans med en kompis för att provlyssna Canton Digital 2.1. Då vi var två satte sig kompisen först i soffan medans jag strosade omkring. Efter en stund tycker min kompis att det låter ganska sunkigt. Efter lite käbbel byter vi plats - och tro fan att det lät illa då diskanten var spräckt i ena högtalaren. Nå väl, jag påpekar detta för försäljaren varvid han (utan att lyssna) påpekar att det kan låta lite ovant med denna höga upplösning om man inte har ett tränat öra. Irriterat påpekar jag att högtalaren för fan är spräckt och inisisterar på att han själv ska provlyssna. Det gjorde han och faktiskt så slätade han över sitt tidigare utalande ganska snyggt när han förstod hur det stod till. Han visste tom vem som gjort det. Kunder han inte ha sagt det från början?
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/01/15 :  14:31:32  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ingen riktig demo kanske, men på mellandagsrean var jag på Power Bergvik Karlstad. I deras sk hifi-hörna stod deras tre par audio pro-högtalare, varav black diamond var inkopplade. Jag stod där i väntan på att övriga i gänget skulle bli färdiga, och tyckte att det lät lite mysko när jag lutade mig åt vänster resp höger. När jag gick fram till högtalarna kunde jag konstatera att höger kanal spelade black diamond och vänster kanal spelade ego515.
Det kanske var ett sk A/B test...


för övrigt kan jag ju bara kommentera kungpingvins upplevelse. Många av säljarna på Tele-Hå talar tyvärr om för dig vad du ska tycka. Lite trist av en butik som ändå har ett rätt trevligt sortiment och bra lyssningsmöjligheter. Är man inte van så blir man lätt omkullpratad.

Edited by - bjarne on 2003/01/15 14:35:19
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/01/15 :  15:24:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle köpa ett slutsteg och klev in i en av Stockholms mer kända butiker. Jag lyssnade och trivdes bra med den demo som de gjort. På vägen ut ville säljaren absolut att jag också skulle höra en mycket känd eletrostat högtalare. Ja, varför inte tänkte jag och satte mig ner i fotöljen. Nu kommer en annan av butikens personal in i rummet och utbrister "usch vilken hemsk inspelning". Samma inspelning som sedan används vid ett otal demos t.ex. på Arken...

Jag håller med om att det inte lät bra men kanske var det inte inspelningen det var fel på?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000