Author |
Topic |
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 12:23:19
|
Puhhhhhhhhhh
Vi har ju börjat leta efter en bil medans vår gamla 900 -91a sakta läcker kylarvätska. Åtdragning av toppen + kylarsmörja fast i omvänd ordning, saktade faktiskt ned läckaget. Bra att kunna leta bil utan för mycket stress.
Så vi letar alltså efter en; - Säker
- Rymlig
- Max 90kkr
- Rymlig
- Någorlunda rolig
- Helst kombi
- Sa jag rymlig... och säker..
bil.
SAAB 9 5 kombi årsmodell 02-06 har varit det vi tittat på mest. Gillar ju SAAB.... I den kan vi faktiskt sitta ganska bekvämt både fram & bak, samtidigt så att säga. Inte direkt luftig kupé och jag skulle gärna vilja höja ratten mer. Sköna säten. Tänk om bara priserna kunde sjunka lite till
Måste ju titta utanför gärsgårn så vi har tittat på en hel del annat. Skoda Superb MkI, ganska stor, men hur ska man få in nåt genom den bakluckan?? MkII är ju rymligare men för ny/dyr. Lallade in på Volvo, quote: Ja S80 är den rymligaste vi säljer...(inom vår prisklass)
Jätteluftig kupé, gott om utrymme fram, gott om utrymme bak, men inte samtidigt Inser att vi dras till kombibilar/halvkombi... Provsatt en Peugeot 607, den skulle vara så rymlig. Citroën C5, svampiga stolar mm,mm, men rymlig
MB? BMW? Volvo?
Buhuuuuuuuuu vad svårt Nog för att jag gärna brummar runt i en WV-buss, men resten av familjen
Hjälp
M
198 cm. (+fet) 188 cm + ökande. 175 cm + ökande. 168 cm.
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 14:43:17
|
Ford Mondeo kombi t.o.m. 2001 (tror jag det var) är löjligt rymlig!
Tre fullvuxna sitter mycket bekvämt i baksätet, och lastutrymmet sväljer en tvättmaskin utan problem. Fällde baksätet en gång och fick in en resårbottem på 90*200...!
Edit: alltså med stängd baklucka! |
Tremolo junkie! |
Edited by - alpinist on 2010/01/15 14:53:24 |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 14:47:50
|
Hitta en C5:a med skinnklädsel, dom är fastare en tygstolarna. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 15:08:32
|
Håller med alpenist. Ford Mondeo! Hade en 03:a och den är sjukt rymlig och dessutom ganska rolig att köra! |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 15:36:21
|
Har själv haft samma problem som er. 191 cm 135 kg... Folkvagn har bra takhöjd. T.o.m. Polon är rymligare än Volvo V70. Peugeot 307 SW kör vi för tillfället och den är utmärkt både fram och bak. SW har förhöjt tak och bra benutrymme bak. Du bör få en 2004 eller 2005 under de 90k du satt taket på. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Anjin
Member
158 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 15:43:44
|
Kanske lite OT, men när ni börjar prata Mondeo tidigare än 01 måste jag slänga upp ett varningens finger. Vet inte när de ändrade baksätena, men föräldrarna har en 97:a tror jag. Kombi. Bland de obekvämaste baksäten jag någonsin suttit i. (var tvungen att säga det bara ) Lycka till med bilsökandet! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 16:21:59
|
Om det ska vara en BRA bil som är: # Säker # Rymlig # Max 90kkr # Rymlig # Någorlunda rolig # Helst kombi Dvs. en familjebil som rymmer fyra fullvuxna. Så skulle jag kolla på dessa: VW Passat (Kanonbra bil - som jag ju redan nämnt, men kanske inte såå rymlig) Citroên C5 (tvivelaktig kvalitet?) SAAB 9-5 (har väl sina fel och brister, men är prisvärd) Ford Mondeo (rymlig! mycket bil för pengarna, hur är kvatitén?) Opel Vectra (se Mondeo)
BMW, Merca och Volvo gör bra bilar - men man bör nog köpa nyare bil än vad man får för 90 papp. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 16:53:22
|
Jag var ute efter liknande bil som du och valde en Opel Vectra 1.9 CDTI -05 Otroligt rymlig och baksätet är stort nog för mig och min far att sitta bakom varandra utan problem. Båda är 190cm långa. Helgalvad kaross, 6-växlad låda, farthållare, antisladd och acc. körde mellan sundsvall och göteborg på en tank. 0,51l/mil. Betalade 60kkr i oktober.
Det händer väldigt mycket på säkerhetsfronten så det är en god ide att köpa en så ny bil som man har råd med. En volvo 740 som ansågs väldigt säker när den kom är sämre än en ny småbil idag. |
Mvh David Zetterlund
Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS... |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 17:39:33
|
Helt sant Yunick. Jag frontalkrockade i en ny Golf med en gammal A6 i 90km.... jag lever och "mår bra"... betydligt värre för dem i den gamla tunga A6,an..
Nya små bilar är gryyymt mycket bättre säkerhetsmässigt än äldre "stora" modeller..
Kör försiktigt
Kul att se dig här förresten Yunick
/JZ |
Signatur.. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 18:46:25
|
Anjin: Förmodligen en Mondeo Mk 1, första modellerna, dom fanns till början av 97 om jag inte minns fel, generellt mycket sämre bil. 97-01 såldes Mk 2, styvare bottenplatta, tätare kaross, snyggare exteriör samt interiör och betydligt bekvämare säten.. Det man ska akta sig för då det gäller Mondeo är automatlådorna, har varit väldigt mycket problem med dessa.. Det man ska hålla utkik efter är Ghia-modellerna, dessa är avsevärt mycket bättre dämpade och grymt tysta i kupén. Skön bil i övrigt att köra.. Har själv en mondeo, dock ståendes då den lider av automatlåda. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 18:59:38
|
Har Ford Mondeo -04 Ghia 4-växlad automat 2,0l 145hk. Automaten har aldrig krånglat men den är TÖRSTIG. Klarar mig precis runt 0.95, nu när det är kallt 0.97 och jag är inte tung på foten, snarare tvärtom.
Den är tyst förutom däckljud, men det beror mer på de svenska vägarna. Har haft otur med en elektronikbox (ABS/Antispinn) som gått sönder men det gick på maskinskadeförsäkringen, annars har den bara rullat. Sväljer massor, fått in både resårbottnar och tvättmaskiner i den, klarar också tung last bra. Benutrymmet bakom mig (190cm) är dugligt, men kanske inte tillräckligt för mig själv, då stolen är så långt bak det går. Liten nackdel är väl framstolen som är lite kort, men jag har el-säten, så jag har tiltat den bakåt lite, så jag får tillräckligt stöd.
Annars är Passat säkerligen den stora konkurrenten, dock kanske med ett högre andrahandsvärde.
EDIT: (Jag gav 118tkr april -08, 7000mil, klimatanläggning, allt el + värme i vindrutan och baksätet, dragkrok, vindavvisare/spoiler bak, motor och kupévärmare, lastgaller samt vinterdäck. Fullt utrustad med andra ord.)
Min nästa bil blir en diesel, har hellre bra vrid och låg förbrukning än hästkrafter, speciellt med tanke på min körstil. |
Edited by - huzze on 2010/01/15 19:07:38 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 19:09:07
|
Ah, glömde påpeka att problemet med automatlådan gäller fram till 01, på dom nyare, Mk 3 och framåt har dom bytt/ändrat automatlådan så dom har jag inte hört att det skulle vara några problem med.. Men det är märkligt att din är så törstig.. Jag har V6a i min å kör jag snällt på gasen drar den 0.8-0.9 på långkörning å då är det en ganska tung bil.. Nu kör jag Bmw 525 Tds, turbodiesel med rak 6a å den drar 1.0 på långkörning + dyrare i skatt. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 20:02:18
|
Tror det beror på 3 växlar + överväxel, ligger jag på 90-väg kommer jag under 0.9. Mina angivelser ovan avser färddatorn, blandad körning i storstad. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 07:39:45
|
Visst blev det svårt nu när SAAB la ner, när man tänker på att man kommer att behöva skaffa något annat sk bilmärke när min nuvarande 9-3:a lägger nosen i vädret (ska gneta på den tills färgen ramlar av) så blir det djup ångest , vad tusan finns det därute som lockar?, inte mycket.., jag har alltid kört SAAB och något annat som 2:a bil och just 2:a bilarna har en tendens att gå sönder eller vara bedrövliga, konstigt att andra fabriker inte kan bygga bilar än Köp en 9-5:a och vårda den så har du bil länge, BMW går oxå i nödfall. |
|
|
dmr
Member
222 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 10:56:41
|
Striden om Saab är väl inte över än vad jag har förstått ? Synd om dom ska gå i graven, var ju ganska bra bilar i mitt tycke.. Men själv skulle jag nog satsa på BMW, lite dyrare än andra dock men grymt bra bilar med bra komfort och väghållning, stora och rymliga och bra säkerhet. |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 11:03:47
|
Peugot 307sw är ett bra val Magnus |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 15:05:20
|
Vet ingenting om dem, men en firma utan organisationsnummer och adress på hemsidan verkar inte bra. En sökning säger att det är en enskild firma som varken har F-skatt eller momsregistrering längre... http://allabolag.se/760408NLNI/verksamhet
Såg även att det står Linus Bil AB på en del ställen, men något aktiebolag med det namnet existerar inte. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
lortopalt
Member
183 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 18:17:57
|
I mitt jobb kör vi bara Franska bilar ,jag har en Peugeot 307 med oljepanna. Det man kan säga om Pegutterna är att motorerna går riktigt bra ( de är ju nästan nya) resten är inte alls bra , allting fungerar men inte bra. Dåliga säten , sämsta ljuset jag sett,(ha ha ) låsen krånglar som fan nu när kylan slog till,mm mm, ja kort sagt en riktig skitbil. Saab är uteslutet nu när den äntligen läggs ner, BMW är bra och roliga om man behärskar en bil som driver i rätt ända. Glöm Ford! Mercedes är en bekväm vagn, dock dyr. Kvar blir Volvo V 70, det är nog bästa valet tror jag eller BMW:n, dock tycker jag att kvaliteten är lite bristfällig, inte alls så bra som folk vill påstå om Tysk kvalitet, ty min son har dille på BMW så jag vet att inredningarna ser sunkiga ut rätt fort mm. Tro mig han har haft många, både med 4:or 6:or och V8 |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 20:24:08
|
quote: Kvar blir Volvo V 70
Är du över 190 är V70 inget alternativ! |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 21:19:32
|
Disco-2:an är en trevlig bil men driftskostnaderna är inte lika trevliga (i mina ögon, men det beror på vilka referensramar man har.) |
|
|
Topic |
|