Author |
Topic |
Rob
Member
242 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 11:50:07
|
Ett snål alternativ är att hitta en fin kortmilad 9000 CSE. 20-40 loppor. Stor, säker och billig att äga.. Inga konstiga elektronikfel där. Låg försäkring och måttlig förbrukning.
Pelle |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 12:36:18
|
Ahhhhhhhhhhhhhh vad ni är bra
Jag läser och suger i mig
quote: Är du över 190 är V70 inget alternativ!
Sant!
Land Rover... gärna men.....
Honda Accord har jag inte tänkt på. ska prova många bilar i veckan nu Åtdragning av toppen har ju hjälpt lite
jag läser allt Ni skriver, med tacksamhet
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
dmr
Member
222 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 22:22:24
|
quote: Den andra bilen som "dmr" länkar till SKA DU INTE KÖPA! Den säljs av sveriges största fuskfirma Linus Bil. Den firman säljer i stort sett bara mätarskruvade bilar.. Google is your friend.
Oj!
Det var ju inte meningen att länka till skojare Ville bara visa en automatväxlad och en manuell inom ramen för budget.
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 10:34:56
|
Valet av bil verkar vara oerhört personligt. Det ser ut att vara lättare att köpa stereo än bil. Så, tyvärr, tror jag inte att någon kan hjälpa dig. Du måste själv ta beslut.
De flesta märken är skitbilar, (enligt många) om man ska tolka innehållet. Då kan man välja den som är minst skit. Det bör finnas ganska pålitliga tester på nätet också. Annars kan man läsa sånt på bibblan. |
Edited by - pick-me-up on 2010/01/19 10:36:38 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 10:42:06
|
Äh. Allt e samma skit eg. Alla bilar går sönder, det är bara välja vilken typ av fel du vill ha. Skämt å sido, det spelar nog ingen större roll vilket märke du köper, det är nog mest bara vissa modeller man ska undvika. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 11:16:56
|
Du har helt rätt, RuneStone!
Det hör till att man snackar skit om märken man ogillar, oavsett hur bra bilar dem är. Man har sina egna favoritmärken och hos dem finns det minsann inga negativa sidor! Allting är så perfekt som det är möjligt.
Om jag hade råd att köpa, och skulle vara i behov av en bil, skulle jag gå efter köregenskaperna. Om bilen är inte kul att köra skulle jag inte köpa oavsett hur bra den är annars! Nu var det länge sen jag provkörde bilar, så jag skulle vara nästan tvungen att prova väldigt många bilar innan man kunde hitta sin favorit.
Men i det verkliga livet är det också pengar som sätter stopp för många val. Och naturligtvis också om man råkar vara en stor familj med många riktigt storväxta personer. Då finns det inte så hemskt många val.
En sak som irriterar mig enormt är att på oerhört många bilar i dag är det omöjligt att komma in utan att behöva böja sig som en fällkniv! Kan det vara så att det är bara jag som har uppmärksammat det här fenomenet? Visserligen bland mindre bilar, men ändå. Kan nämna alla fall Renault Clio och Peugeot 207. Hur jag än försöker kan jag inte komma in i dem utan att slå huvudet i taket! Hur i fasicken ålar ni in i de här bilar? Jag är 178 cm i strumplästen.
Värsta baksätet måste gamla Mercedes Benz ha. I de mindre modellerna alltså. Dit går jag aldrig mer frivilligt! Man kommer varken in eller ut. Jag får panikångest bara jag tänker på det!
|
Edited by - pick-me-up on 2010/01/19 11:24:36 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 14:33:47
|
Kör själv för tillfället Bmw 525 och den är väldigt rymlig, jag får utan problem plats och då är jag 190.. Dock är dom lite nyare mindre, min är en 95a.. sen har det varit en del problem med nyare,, iaf 530modellen.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 14:54:32
|
Min Ford Mondeo har en egenskap jag högaktar. Jag kan stå upp under bakluckan i kängor utan att riskera att slå i den. Det är ett plus när 190cm späds på med kängor snö och grus samt mössa. |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 16:42:28
|
quote: VW Caravelle!?
Über-Multi-Van Om jag själv fick bestämma
pick-me-up & RuneStone. Absolut är det väldigt personligt, men det är väldigt lärorikt att läsa om andras erfarenheter. Många saker upptäcker man inte föränn 1000+ mil bakom ratten.
Audi A8
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 17:34:38
|
quote: En sak som irriterar mig enormt är att på oerhört många bilar i dag är det omöjligt att komma in utan att behöva böja sig som en fällkniv! Kan det vara så att det är bara jag som har uppmärksammat det här fenomenet? Visserligen bland mindre bilar, men ändå. Kan nämna alla fall Renault Clio och Peugeot 207. Hur jag än försöker kan jag inte komma in i dem utan att slå huvudet i taket! Hur i fasicken ålar ni in i de här bilar? Jag är 178 cm i strumplästen.
Det låter som om du kör omkring i en buss jag har haft en del småbilar men aldrig att jag har smält skallen i taket trots mina 1860mm.
Nu har jag ingen familj att tänka på men prova en massa bilar innan du köper någon bil Magnus jag provade en hel del bilar i par-tre månader innan jag hittade den som jag köpte då hade jag ändå provar samma modell ett flertal gånger men olika bilar.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2010/01/19 17:34:55 |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 23:07:33
|
Kanske inte smällt skallen, men det är oerhört svårt att komma in! Kan du berätta hur i fasicken kommer du in? Du måste böja dig något jävulskt i så fall.
Ni som är bilägare gör det nog automatiskt utan att ens behöva tänka på det! Vi som är seniorer uppskattar bilar som man kan sätta sig i utan att behöva vara akrobater! |
Edited by - pick-me-up on 2010/01/19 23:09:16 |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2010/01/20 : 09:23:20
|
Lika många åsikter som inlägg i den här tråden men det är väl som vanligt när vi börjar prata bilar!
Helst hade jag förstås rekommenderat en BMW men det blir lite svårt i det här fallet. Jag kan dock inte låta bli och då är det en 7-serie från modellserien E38 som gäller. Snyggaste sjuan och den ligger i rätt prisintervall. Spar dock några tiotusingar till driften om något skulle börja strula och köp helst en med lilla motorn.
Jag är uppvuxen i en familj med 192 cm pappa, 178 cm mamma, 196 cm storebror, 188 cm jag själv och 185 cm lillebror. Vi åkte mest omkring i Cittra XM! Inte rolig, lite småstrulig ibland men ojojoj vad rymlig och bekväm den var. Gigantiskt lastutrymme där man i prinip får plats med en Volvo V50... Visst, den tillverkas inte längre osv men för 90' lär du kunna få tag på ett antal sjyssta beg. exemplar att slita på. Far min hann avverka tre bensinare och den som känns förnuftigast var lätttrycksturbon på 150 hk, dvs mellanmodellen.
Lycka till! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2010/02/05 : 23:11:01
|
Ahhhhhhh XM 2 BX & 1 LN.. Me like cittra!
Nu är det klart.. idag!
Valet stod mellan Audi A8 -00 20K mil och en SAAB 9-5 -05 12K mil. Lika stor påse pengar.
Det bidde en SAAB men nästa gång..
TACK ska Ni ha /Magnus |
Mr 500! |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2010/02/06 : 11:07:43
|
Struntar man i prestigen så är faktiskt Peugeot 307 SW eller kombi en väldigt rymlig inuti till för bilstorleken samt har ett mycket stort och lättlastat bagageutrymme. Att den känns så rymlig beror på höjden. Det gör också att jag och andra som är långa sitter bra i den samt att man inte heller behöver agera fällkniv för att komma in. Jag har en med 1.6 liter bensinmotor. Den funkar bra och räcker till men ger inte riktigt den snåla förbrukning man vill åt med en liten motor (jag pendlar och den drar då ca 0.82 i medel).
* Säker - 4 stjärnor i euroncap 2001 (http://www.euroncap.com/tests/peugeot_307_2001/107.aspx). Senare modeller har säkert fått lite mer standardutrustning som airbagar och ESP. Inte bäst men ok. * Rymlig - ja, för bilstorleken får du inget rymligare * Max 90kkr - inga problem * Rymlig - se ovan * Någorlunda rolig - nja... * Helst kombi - yep, och med stort bagageutrymme! * Sa jag rymlig... och säker.. - jo du gjorde det! |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
Edited by - staffann on 2010/02/06 11:14:13 |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2010/02/06 : 13:27:51
|
Har en Peugeot 406 -00 kombi som jag kört 8000 mil nu med bara ett styrledsbyte. Snittar 0,74 l med 2,0 motorn. Bra billig,tyst bil med stort bagage. |
Edited by - Wheels on 2010/02/06 13:29:20 |
|
|
Topic |
|