Nu är det snart dax att hitta en ny förstärkare till proac 2.5 klonerna.
Valet faller naturligast på en rörförstärkare baserad på 300B. Rör låter helt enkelt bättre med proac än de transistorförstärkare jag testat med. Och den ultimata upplevelsen var just proac 2.5 med en rörförstärkare baserad på 300B. Det måste väl ha varit SE? Enligt försäljaren till denna förstärkare var effekten 30W, vilket jag sedan hört av andra (tex erik andersson) är omöjligt. Nåväl, låt säga att den var på 20W. Ljudtrycket var helt tillfredställande.
Det verkar som att 18-20W är minimum att driva klonerna, vilket innebär 2st 300B parallellkopplade per kanal.
De som kan erbjuda denna konstruktionen i färdigt kit är tex http://www.worldaudiodesign.co.uk/wadproducts/300b.html De tar 1000 pund inkl rör vilket kan verka rimligt med tanke på att tex Edison tar 34 000 kr för motsvarande(?).
Ett annat alternativ är att bygga själv efter ritning. Det är jag inte främmande för.
Så har ni några tips på en sådan kostruktion eller ritning??
Finns det fler ställen som säljer kit för 18W monoblock SE 300B?
Jeg har bygd kopior av Audio Note Kegon. Du kan se bilder på min hemsida.
Dom er bygd som monotrin (Kegon er en stereotrin) och väger hver 29 kg. Byggprisen var ca. DKR 25.000 i 1994, men det kan göras väsentligt billagere om man inte nöder Black Gate, Jensen och Audio Note komponenter.